גלמד נכשלה בניסוי תרופה לחולי איידס - המניה צונחת

החברה ממשיכה לבחון את התרופה שלה נגד מחלת הכבד השומני באוכלוסייה הכללית ■ תוצאות ראשונות מהניסוי העיקרי צפויות בחודשים הקרובים

תרופות / צילום: שאטרסטוק
תרופות / צילום: שאטרסטוק

חברת גלמד פרמצבטיקל  הודיעה על כישלון בניסוי שלב II שערכה בטיפול בדלקת כבד אצל חולי איידס. החברה פרסמה היום הודעה לפיה המוצר לא השיג את היעד העיקרי שלו, בניסוי שנערת ב-50 חולים במשך 12 שבועות. לא נמצא הבדל באחוזי השומן בכבד (גורם סיכון לדלקת) בין חולי האיידס שטופלו במוצר לבין אלה שלא טופלו.

מניית החברה יורדת 63% בקדם מסחר בנאסד"ק ובמידה וירידה זו תימשך עם פתיחת המסחר, יהיה שוויה של גלמד 44 מיליון דולר בלבד. 

מניית גלמד במחיר שפל
 מניית גלמד במחיר שפל

התרופה שנבדקה בניסוי היא Aramchol, התרופה המובילה של גלמד, אולם ניסוי זה אינו הניסוי העיקרי שעורכת החברה. הניסוי העיקרי של גלמד הוא ניסוי רב מרכזי, ב-248 חולים בדלקת כבד הנובעת מכבד שומני (בלי קשר לאיידס). ניסוי זה יעקוב אחר החולים למשך 52 שבועות, וימדוד בסופו של דבר לא רק את שיעורי השומן בכבד, אלא את רמות הדלקת באמצעות ביופסיה.

כך, בשני הניסויים המטרה היא להפחית את הדלקת על ידי הפחתת רמות השומן בכבד, אולם שני הניסוי גם שונים בהיקפם, משכם בצורת הבדיקה, ובמנגנון המחלה של החולים. לכן, העובדה כי גלמד נכשלה בניסוי בחולי האיידס מפחיתה את הסיכוי כי תצליח בניסוי העיקרי שלה, אולם אינה מאפסת אותו. תוצאות ראשונות מהניסוי העיקרי צפויות בחודשים הקרובים. 

גלמד קיוותה כי באמצעות ניסוי זה, תזכה להוכחת היתכנות מוקדמת ופחות יקרה לפעילות של המוצר שלה. כעת היא מדגישה, כצפוי, כי מדובר בניסויים שונים. "ייתכן כי הטיפול במחלת כבד שומני הקשורה במחלת האיידס או בתרופות למחלת האיידס, היא מורכבת יותר מאשר טיפול בכבד שומני באוכלוסייה הכללית", מסר בהודעה לעיתונות של החברה מנכ"ל גלמד, אלן בהרב.

אם גלמד תצליח בניסוי העיקרי שלה, לא תהיה משמעות רבה לכך שנכשלה בניסוי בתחום האיידס, משום שדלקת הנובעת מכבד שומני מהווה שוק ענק. כך שמשמעות התוצאה מבחינת המשקיעים, היא בעיקר בהיותה אינדיקטור לסיכוי להצליח בניסוי העיקרי. בהרב אמר בעבר כי גם אם תוצאות ניסוי שלב IIb של החברה יהיו לא חד-משמעיות, היא תוכל להמשיך לניסוי שלב III, כפי שעשו חברות אחרות בתחום. לעומת זאת, אם התוצאות יהיו חד-משמעיות כמו התוצאות בניסוי היום, זה יהיה כנראה הסימן לסוף או לשינוי משמעותי בחברה.