ועדת העבודה תערוך דיון חירום בנושא הבטיחות באתרי בנייה

בשל החלטת הממשלה לאשר יבוא של 6,000 עובדים נוספים לענף הבנייה והתשתיות, דורשים 3 ח"כים מהאופוזיציה להקפיא את ההחלטה עד שתוסדר האכיפה בנושא הבטיחות ■ בשנה החולפת נהרגו 35 אנשים כתוצאה מתאונות באתרי בנייה

עובד באתר בנייה ללא ציוד מגן וכלים מאולתרים / צילום: איל יצהר
עובד באתר בנייה ללא ציוד מגן וכלים מאולתרים / צילום: איל יצהר

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת צפויה לקיים דיון מיוחד בהחלטת הממשלה שאושרה ביום א' בשבוע שעבר - לאפשר לעובדים זרים לעבוד גם בתחום התשתיות ולהגדיל את מכסת העובדים הזרים, וזאת מבלי להתייחס לסוגיית בטיחות העובדים.

הדיון המיוחד אושר על ידי יו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין, בעקבות פנייה שהעבירו אליו שלושה חברי כנסת - איציק שמולי (המחנה הציוני), דב חנין (הרשימה המשותפת) ומוסי רז (מרצ). בפנייתם ליו"ר הכנסת אדלשטיין כתבו השלושה: "השבוע אישרה הממשלה יבוא של 6,000 עובדים זרים לעבודה בתחום התשתיות, בנוסף להקצאה קודמת בסך 16.5 אלף עובדים לתחום הבנייה. זאת כאשר משבר הבטיחות החמור בענף הבנייה מוסיף לגבות קורבנות רבים ועולה כספים רבים למשק. בשנת 2017 נהרגו באתרי הבנייה 35 עובדים ולכל הפחות 6,000 עובדים נפצעו בתאונות באתרי הבנייה".

"נוכח אוזלת ידה של הממשלה בהבטחת חייהם ושלמות גופם של העובדים הקיימים בענף, לא סביר לייבא כמות כה גדולה של עובדים חדשים לתחום, בטרם יינקטו צעדים משמעותיים לשיפור המצב, כגון הגדלה משמעותית של מספר מפקחי הבטיחות לאתרי הבנייה והקמת יחידת חקירות ייעודית במשטרת ישראל כפי שהמליץ היועץ המשפטי לממשלה. יתר על כן, ההחלטה צפויה להסב גם פגיעה לעובדים המקומיים, שמהלכים אלו דוחקים את רגליהם מהענף".

בשורה התחתונה ביקשו חברי הכנסת לקיים דיון בנושא בוועדת העבודה, בקשה שאושרה כאמור על ידי יו"ר הכנסת. כעת, הנחיית יו"ר הכנסת וועדת העבודה והרווחה תצטרך לדון בנושא תוך עשרה ימים. מועד מדויק לדיון טרם נקבע.

נזכיר כי ביום א' בשבוע שעבר אישרה הממשלה הצעת החלטה של שר האוצר שתכליתה מתן אפשרות לעובדים זרים לעסוק גם בתחום התשתיות ולא רק בבנייה למגורים, ובמקביל להגדיל את המכסה הקיימת של העובדים הזרים לתחום. כפי שנחשף ב"גלובס" בשבוע שעבר, שר העבודה והרווחה חיים כץ הגיש התנגדות להצעת ההחלטה האמורה.

במקביל, גם ב"קואליציה למאבק בתאונות בניין" הביעו התנגדות להצעת ההחלטה שאינה מתייחסת לסוגיית הבטיחות של העובדים. מנהלת הקבוצה, הדס תגרי, אף שיגרה מכתב ליועץ המשפטי לממשלה בנושא. עוד נזכיר כי בעקבות המכתב, השיב היועץ המשפטי לממשלה כי סוגיית הבטיחות אינה עילה להפסקת הבאת עובדים זרים לענף הבנייה, ולכן לא ראה מקום להתערב בהצעת ההחלטה שעלתה לממשלה. במקביל התייחס היועמ"ש לממשלה לסוגיית הבטיחות בפרט והסיף כי משרדו עוקב אחר יישום החלטות שהתקבלו וקידום החלטות נוספות בנושא.