שונא מתנות יחיה

יש לקבוע קוד אתי לחברי ממשלה; וגם: ההיסטוריה הארוכה של מילצ'ן ונתניהו

בנימין ושרה נתניהו / צילום: מארק ניימן-לע''מ
בנימין ושרה נתניהו / צילום: מארק ניימן-לע''מ

יש צדק היסטורי בכך שסוגיית המתנות לשרים תשוב לסדר היום ולהסדרה של קוד אתי מחייב על רקע תיק 1000 של בנימין נתניהו הקשור למיליארדר ארנון מילצ'ן. השניים, כפי שתקראו בהמשך, נפגשו בעבר בהקשר של מתנות מפוקפקות.

נתניהו הוא לא השר וראש הממשלה הראשון שקיבל מתנות מפוקפקות. שמעון פרס לא הועמד לדין על השעון היוקרתי שקיבל מאיש השוק האפור דוד בלאס, זה שהואשם בהונאת ארגוני הקיבוצים; ואילו אהוד אולמרט לא הועמד לדין על העטים הנובעים היקרים האהובים שלו, שחלקם הגיעו מחברים. גם נתניהו ומילצ'ן.

שרים וסגני שרים כפופים לכללי "ועדת אשר" למניעת ניגוד עניינים ולחובת דיווח למבקר המדינה, אולם הם אינם כפופים לקוד אתי מחייב. כך, שבעבירות גבוליות אין יכולת לאכוף על חברי ממשלה נורמה משמעתית.

בניגוד לנבחרי הציבור, כשמדובר בעובדי ציבור, הכללים ברורים וקבועים בתקשי"ר (תקנון שירות המדינה). בכיר ברשות המסים, שנישומים שלו הוזמנו לבר-מצווה של בנו ונתנו מתנות של 500 שקל בממוצע כל אחד, הורשע בבית הדין למשמעת של עובדי המדינה. עובד בכיר במשרד הביטחון הורשע באותו בית דין בכך שקבלנים שעל עבודתם פיקח הוזמנו לחתונת בנו ונתנו לו מתנות.

כאשר נתניהו סיים את הקדנציה הראשונה שלו כראש ממשלה, פרצה פרשת קבלן ההובלות יגאל עמדי שנתן לבני הזוג נתניהו שירותים חינם. ספיח לפרשת עמדי היה "פרשת המתנות", שבה נחקר החשד שמתנות רבות "הועלמו" מבית ראש הממשלה. חקירת המשטרה נערכה בחשד למרמה והפרת אמונים, ובסיומה נחלקו הדעות: המשטרה ופרקליטת המדינה עדנה ארבל המליצו בשנת 2000 על העמדה לדין, אולם היועמ"ש דאז, אליקים רובינשטיין, סגר את התיק והסתפק ב"דוח ציבורי" ובו התבטאויות חריפות על התנהגותו של נתניהו.

פרט פיקנטי מאותה פרשה מתחבר לפרשה הנוכחית: מבין עשרות המתנות שהוצאו מבית ראש הממשלה היו גם שני ציורים יקרי-ערך שאותם נתן ארנון מילצ'ן. שרה נתניהו, בחקירתה במשטרה, נשאלה לגבי היעלמות התמונות ואמרה: "אני לא זוכרת, לא יודעת במה מדובר ולמה רשמתי שחסרות שתי תמונות של ארנון מילצ'ן".

בעקבות פרשת נתניהו והמתנות הוקמה ועדה ציבורית בראשות נשיא בית המשפט העליון בעבר, מאיר שמגר, לגיבוש קוד אתי של שרים וסגני שרים. בדיוק לפני 10 שנים הוגש הדוח, ובו הצעה לקוד אתי לחברי הממשלה, כולל מנגנון דין משמעתי למי שיפרו את כללי האתיקה. המלצה מרכזית של ועדת שמגר הייתה רישום מדויק ותיעוד מלא של כל מתנה המגיעה למשרד ראש הממשלה.

שמגר, נציין, התראיין לפני חודשים אחדים ונשאל על פרשת המתנות ואמר: "הייתי מצפה שראש הממשלה יתפטר על זה".

ממשלת נתניהו השנייה הקימה ב-2009 ועדת שרים בראשות שר המשפטים, יעקב נאמן, שנועדה לעבד את הצעת ועדת שמגר. ועדת נאמן מסרה את הערותיה למזכירות הממשלה כעבור כשנתיים, ומאז הוקפא הטיפול בקוד אתי ולא עלה לדיון בממשלה. אחד התיקונים שהציע נאמן לדוח שמגר היה שלא תחול חובת דיווח על "מתנה סבירה".

ומהי מתנה סבירה? מכיוון שיו"ר הקואליציה הקודם והחשוד כיום, ח"כ דוד ביטן, הכין רשימה מפורטת של המתנות וההמחאות שניתנו בחגיגת נישואי בתו לפני חודשים אחדים, אפשר לבדוק מה הייתה מתנת בני הזוג נתניהו, אורחי הכבוד. הרשימה נתפסה על-ידי המשטרה, ואפשר לעיין בה.

מישהו חושב שממשלת נתניהו תגבש קוד אתי המחייב את השרים בענייני מתנות? שונא מתנות יחיה בשקט.