אמריקה שוב גדולה: השיבה למיני-וואנים האמריקאים

מי שלא יירתע מקשיי התמרון והחניה בערי ישראל הצפופות ומצריכת הדלק הגבוהה של הטראוורס החדש בעל הממדים העצומים, יגלה רכב משפחתי רב-תכליתי שיכול לשנע עד 8 נוסעים על מטענם ברמה מפתיעה של נוחות, ביטחון ובגרות, ואפילו מספק תמורה מרשימה לכסף

שברולט טראוורס / צילום: רבקה קוק, רויטרס
שברולט טראוורס / צילום: רבקה קוק, רויטרס

לא קל להיות תאגיד אמריקאי בימינו. מדיניותו המוצהרת של נשיא ארה"ב הנוכחי מקשה מאוד לשווק מוצרים ושירותים אמריקאים לחלקים גדולים מהעולם אבל גם מי שיאמץ את המדיניות "אמריקה קודם" יעמוד בפני דילמה: עבור איזו אמריקה לתכנן את המוצרים? האם עבור זו הליברלית ושוחרת איכות הסביבה, או שמא עבור אמריקה "הפטריוטית", שמכחישה את קיומה של התחממות גלובלית ושואפת לקדש את "הדרך האמריקאית" המהוללת של צריכה בלי חשבון?

יצרני הרכב האמריקאים, למשל, מנסים לרקוד על שתי החתונות. מצד אחד הם צובעים את העתיד בירוק, אוטונומי וחשמלי עבור וול סטריט ומשקיעי ה-IT הליברלים. מצד שני הם ממקדים את משאבי הייצור בשוק הגדול והרווחי מאוד של לקוחות "אמריקה האמיתית", שסיסמת הצריכה שלהם - ברכב ובכלל - הייתה ונותרה "Super Size Me".

קחו למשל את ג'נרל מוטורס. שבועות בודדים לאחר שהציגה למשקיעים עתיד "יעיל, ירוק ואוטונומי", הודיעה החברה כי היא סוגרת אחד ממפעליה בקוריאה ובקרוב יוכרע גם גורלם של המפעלים האחרים. במקביל מסרה כי היא צופה להרוויח ב-2018 משמעותית מהשקת סדרת דגמי הקרוס אובר החדשים שלה בארצות-הברית, וביניהם הטראוורס.

אין ספק שהטראוורס החדש הוא תמצית של אמריקה הפטריוטית. זהו לווייתן כביש עם אורך של כמעט 5.2 מ', גובה של 1.8 מ' ורוחב של משאית חלוקה והממדים הללו מודגשים על ידי עיצוב כוחני, שנוטש את קווי המתאר העגלגלים לטובת "כתפיים" רחבות וגג שטוח של SUV אמריקאי מסורתי. הוסיפו לכך חלונות מושחרים, כרום בכמות סיטונית וחישוקי 20 אינץ' בגרסה הבכירה, וקיבלתם רכב שמשדר לנהגים בסביבתו את המסר "אפילו אל תחשבו על זה". מנגד, מי שינסה לתמרן את הטראוורס ברחובות החד סטריים של ערי ישראל, יגלה שתל-אביב היא לא קנזס.

הטראוורס נושא בתואר "קרוס אובר", אבל השימושיות של תא הנוסעים אינה נופלת מזו של מיניוואן פול-סייז. בסיס גלגלים באורך של קצת יותר מ-3 מטרים מבטיח ליושבים בכל המושבים שפע של מרחב רגליים. הגישה לאחור אמנם דורשת דילוג על סף כניסה גבוה, אבל מסתייעת בצמד דלתות עצומות ובמנגנון מחוכם להסטת המושבים בשורה השנייה. אפילו הספסל השלישי מאחור מספק שפע של מקום לרגליים, לכתפיים ולראש של שני מבוגרים או שלושה ילדים.

גרסת המבחן שלנו, בתצורת שבעה מושבים (יש אופציה לשמונה), הגיעה עם שני מושבים נפרדים ומרווחים בשורה השנייה, שביניהם מעבר שמאפשר לבצע פעולות חירום כמו השכנת שלום בין ילדים ניצים מאחור. הממדים הנדיבים יספקו גם את חובבי הלוגיסטיקה, עם נפח הטענה של כ-650 ליטר אפילו כאשר כל המושבים מאוישים. קיפול שתי שורות המושבים האחוריות או חלקן כבר יאפשר לערוך מאחור "מסיבת דלת אחורית" נוסח טקסס.

עמדת הפיקוד מעוצבת במתכונת קלאסית וכל המחוונים, המתגים, המראות ומסך המולטימדיה מגיעים במידה אקסטרה-לארג'. למרות הממדים הפיזיים של הכלי, השליטה בו קלה מאוד בזכות ראות טובה לכל הכיוונים, תצפית למרחוק, הגה שמתכוונן בטווח רחב ועזרי פיקוד, כולל מוט הילוכים, שנמצאים במקום צפוי ונוח. זה לא אמור להפתיע אם מביאים בחשבון שבארצות-הברית הטראוורס נחשב "רכב סידורים" פופולרי בקרב אימהות מהפרברים.

דגם ה"פרימייר" הבכיר בו נסענו מאובזר בנדיבות אמריקאית טיפוסית, כולל גג שמש כפול, ריפוד עור, מושבים ודלת אחורית בהפעלה חשמלית, מערכת קול של Bose ומערך מבורך של עזרי בטיחות אקטיביים, ביניהם בלימה אוטומטית והתרעות על סיכונים בכל הנקודות המתות. למרות כל המטראז' הפנימי, איכות הייצור מרשימה וכוללת שפע חומרים רכים בעמדת הפיקוד ובידוד יעיל מאוד של רעשי החוץ ברוב המהירויות.

לישראל מגיע הטראוורס עם הדור האחרון של מנוע ה-V6 בנפח 3.5 ליטר, שמניע גם דגמים שונים קאדילק, והוא משודך לתיבה האוטומטית החדישה ביותר של הג'נרל עם תשעה הילוכים. המנוע, בהספק 310 כ"ס, חלק ונעים לאורך כל טווח הפעולה עם שפע של דחף זמין מסל"ד נמוך. למרות משקל עצמי של כ-2.14 טון בדגם הבכיר, לפני נוסעים ומטען, אין לו בעיה לשמור על דחף ראוי בעליות ארוכות לצאת לעקיפות בטוחות. התיבה החדשה משדרגת עוד יותר את הפעולה החלקה והרגועה של המנוע, עם הורדות הילוכים זריזות וסל"ד נמוך מאוד בשיוט על הכביש המהיר. אבל אפילו תשעה הילוכים לא יכולים לחולל נס בכל הנוגע לצריכת הדלק, שנעה בסביבות 7-8 קילומטרים בנסיעה טיפוסית. אמנם יש לרכב מיכל דלק של 82 ליטר שמעניק טווח נסיעה מכובד, אבל מומלץ בהחלט להצטייד בדלקן על חשבון העבודה.

באגף הדינמי אין הרבה הפתעות. הטראוורס לא תוכנן להניח את גלגליו על קרקע אירופית וכיול המתלים שלו הוא אמריקאי מסורתי. זה אומר ספיגת זעזועים רכה מאוד, שמנטרלת ביעילות מהמורות עירוניות אך גם נוטה להפגין תנודות גליות בשיוט מהיר ומשחררת נטיות מרכב מורגשות בפניות הדוקות. ההיגוי דווקא שודרג משמעותית, ולמרות שהוא עדיין לא מציע היזון חוזר אירופי הוא מרגיש מחובר הרבה יותר לגלגלים מאשר הדור הקודם. הבלמים, לעומת זאת, דורשים לחיצה איתנה והחלטית כדי לעצור את המאסה הדוהרת.

גרסת ה"פרמייר" שבה נסענו מצוידת גם בהנעה כפולה, שתסייע לכם לשמור על אחיזה הולמת בימים המושלגים המתרחשים בישראל פעם בחמש שנים בערך. יש לה גם יתרונות גם בגרירת טריילרים ובנסיעה על דרכים חקלאיות, אבל לרוב השימושים הטיפוסיים של הרכב היא די מיותרת.

כבר מחירה של גרסת הבסיס של הרכב, ללא הנעה כפולה, מתחיל בכ-250 אלף שקל ואילו גרסת הפרמייר הסופר-מאובזרת עולה 330 אלף שקל. בהשוואה להיצע של מותגי הפרימיום בישראל, אלה מחירים ידידותיים מאוד והם יספקו תמורה מלאה, ונדירה בישראל, למי שבאמת צריך לשנע משפחות גדולות על מטענן או זקוק לרכב מפנק רב-תכליתי עם יכולת העמסה מסחרית. ואסור לשכוח שבמציאות הדרוויניסטית של כבישי ישראל, שבה רק החזקים שורדים, הממדים לבדם מציבים את הטראוורס קרוב לראש שרשרת המזון.

חלק מהמתחרות

קרייזלר פאסיפיקה

מעבר לפינה ובדרך לישראל נמצאת כבר קרייזלר פסיפיקה, שהחליפה בארה"ב את הגראנד-וויאג'ר. העיצוב נוטה יותר לכיוון הקרוס-אובר, אך השימושיות היא עדיין של מיניוואן מלא, עם אפשרות לשנע עד 8 נוסעים ומטען. תא הנוסעים מודולרי ושופע טכנולוגיות עדכניות, ולצד מנוע ה-V6 המסורתי קיימת אופציה להנעה היברידית

טויוטה היילנדר

הקרוס-אובר המשפחתי של טויוטה לשוק האמריקאי כבר הגיע לכאן בחסות היבוא העקיף אולם בקרוב יתחיל גם שיווקו על ידי היבואן הסדיר. הוא קומפקטי יותר מהטראוורס אבל עדיין ניצב על בסיס גלגלים ארוך, מכיל שבעה מקומות ישיבה בשלוש שורות ושפע של מרחב אכסון. יש לו הנעה כפולה ומנוע V6 בהספק 285 כ"ס

פורד אקספלורר

במחיר של 300 עד 350 אלף שקל מגיע אלינו הנציג האמריקאי של פורד במשפחת רכבי הפנאי המשפחתיים. בסיס הגלגלים קצר ב-14 סנטימטרים מאשר בשברולט, אך עדיין יש מקום לצמד מבוגרים בשורה השלישית. המנוע הוא V6 בנפח 3.5 ליטר עם 290 כ"ס והגרסה הבכירה מאובזרת בשפע