חיים כץ: "למועצת הביטוח הלאומי אין סמכות - חבל על הכסף"

שר הרווחה התייחס לחילוקי הדעות עם משרד האוצר בנוגע לסמכות על קבלת ההחלטות בביטוח לאומי ■  כץ: "איך תשואה של 2.7% שמקבל הביטוח הלאומי בשנה תספיק עם עליית תוחלת החיים?"

ח``כ חיים כץ / צילום: איל יצהר
ח``כ חיים כץ / צילום: איל יצהר

"לביטוח הלאומי יש מועצה של 56 נציגים - אבל הם מיותרים לחלוטין, בלי אפשרות לקבל החלטה. להזיז את הרשמקול מצד לצד הם לא יכולים. בסוף, פקיד אוצר זוטר מחליט האם לאשר, בלי לדרוך במועצה", כך אמר שר הרווחה חיים כץ, בנאום שנשא אתמול בערב בכנס אילת לנושאי עבודה. "אני משלם 40 אלף שקל לישיבה, וחבל על כל שקל".

דבריו של כץ נוגעים לחילוקי דעות בין משרד הרווחה לאוצר עליהם פורסם ב"גלובס" לפני כשלושה שבועות. המחלוקת היא על סוגיית האחריות והסמכות על הביטוח הלאומי, כלומר זכות הווטו שיש לאוצר על ההחלטות.

כץ התייחס בנאומו גם לאופן שבו מנוהלת קרן העודפים - הכסף שצובר הביטוח הלאומי, שכיום עומד על כ-230 מיליארד שקל. "אני מסתכל על חברות ההשקעה במשק בעשר השנים האחרונות ולא רואה גוף אחד שעשה תשואה של 2.7%. כולם עשו יותר. הסיבה לכך היא ש-50% מהכסף נושא איגרות חוב בלתי סחירות של 5.5%. ו-50% עושה 0%". באחרונה פורסם בגלובס כי כץ מעריך שהקרן תיגמר ב-2035, 10 שנים קודם למה שצופים.

למעשה, הכסף עובר לקופת האוצר תמורת איגרות חוב - מחציתו מושקע באג"ח מסוג עיבל, איגרת צמודה למדד המחירים ל-20 שנה הנושאת ריבית שנתית קבועה של 5.5% - תשואה מצויינת, בין השאר כי היא נעדרת סיכון. המחצית השנייה של הכסף מושקעת באג"ח שנושאת ריבית משתנה. הריבית נקבעת במועד ההנפקה, בהתאם לנוסחה מוסכמת עם האוצר. מכיוון בעשור האחרון היתה ירידה בריבית בנק ישראל ובתשואות על האג"ח הממשלתיות התשואה מהשקעה באג"ח אלו היתה אפסית ופגעה בתשואה הכוללת.

כץ מלין על השיטה הזאת, לפיה הכסף עובר למדינה - תמורת האג"ח - והיא משתמשת בו לצרכיה. "העודפים נלקחים על ידי האוצר לנטו משפחה, נטו מוצצים, כסף של הביטוח הלאומי, שאנחנו משלמים לעת זקנה, משתמשים בו לתשתיות ולדברים אחרים. פניתי לסגנים של היועץ המשפטי לממשלה, והם אמרו לי: הביטוח הלאומי יכול להודיע שלושה חודשים לפני סוף השנה ולקבל שישית מהכסף. צריך ליצור מצב שבו יהיה ביטוח לאומי מסודר, מגובש, עם בסיס, עם קופה במדינת ישראל".

"הביטוח הלאומי מקבל 51 אגורות מהאוצר על כל שקל גבייה, בגין אילו שלא משלמים ביטוח לאומי. למה 51? אולי מגיע לי 47 או 58? אני רוצה לדעת את החשבון - איך קבעו 51 אגורות? לא רוצה שייקחו את שלנו ולא רוצה לקחת את של אחרים, אלא שיסבירו לי איך מחשבים. למה תשואה של 2.7% - איך זה בכלל יספיק כשתוחלת החיים עולה?", סיכם כץ.