אינטל לא רוצה להחמיץ את המהפכה הבאה - ופועלת בהתאם

אינטל חוותה על בשרה את החמצת מהפכת המובייל בשנים האחרונות ■ כעת היא יורה לכל הכיוונים, החל מרכב אוטונומי ועד רחפנים, כדי שלא לפספס את המהפכה הבאה ■ פרשנות

אינטל / צילום: שאטרסטוק
אינטל / צילום: שאטרסטוק

לפני 11 חודשים הודיעה אינטל על רכישת מובילאיי הישראלית תמורת 15.3 מיליארד דולר. לא רק שהעסקה הייתה הגדולה אי פעם במשק הישראלי, היא גם עסקה במונחים משמעותיים בעבור אינטל - חברה ששווי השוק שלה עומד כיום על כ-215 מיליארד דולר והיא בין 50 החברות הגדולות בעולם.

העסקה הזאת הייתה מפתיעה. אמנם ענקית השבבים כבר שיתפה פעולה עם מובילאיי וב.מ.וו בפיתוח מכונית אוטונומית, אך ההחלטה לפתוח את הארנק ולבצע רכישה יקרה על פעילות בתחום הזה לא מובנת מאליה, והיא תוצאה של תהליכים שעברה אינטל בשני העשורים האחרונים - מהשתלטות על שוק המחשבים האישיים, פספוס מהפכת המובייל, וכעת ניסיון שלא לחזור על טעויות העבר.

אינטל עדיין מתבססת על פעילות המחשבים האישיים שלה, ובשנת 2017 היוותה פעילות זו 54% מהכנסותיה. ואולם ההכנסות ממנו הולכות ומתכווצות: בשנה החולפת ההכנסות צמחו ב-3%, וברבעון הרביעי כבר נרשמה ירידה של 2%. מכירות המחשבים שבכל זאת צומחות בשיעור נאה הן של מחשבים לגיימרים (משחקי מחשב) שצריכים מעבדים חזקים יותר, או מחשבים דו-תכליתיים - לפטופים עם מסך מגע. הבשורה החיובית בתוצאות נמצאת בתחום מרכזי הנתונים וחוות השרתים, שהולך ותופס משקל גדול יותר בהכנסות החברה (46%), והוא צמח ב-2017 ב-16%.

התלות של אינטל במחשבים האישיים והטראומה על שלא קלטה בזמן את מהפכת המובייל, ניכרת היטב בצעדים הנוכחיים שלה - מלבד הרכב האוטונומי, אינטל ביצעה השקעות גם בתחום הרחפנים, משתמשת בבינה מלאכותית כדי לנתח מידע רפואי, ופועלת בתחום של הדמיית תלת-ממדית שעוסקת בתחום של שידורי ספורט (באמצעות הסטארט-אפ הישראלי ריפליי טכנולוגיות שנרכש לפני כשנתיים).

אינטל היא אמנם חברת השבבים הגדולה בעולם, אבל גם בתחום ה"אינטרנט של הדברים" (IoT) היא לא נחשבת לשחקנית המובילה. לכן היא מנסה לקנות לה אחיזה בתחום של תחבורה חכמה וערים חכמות, שהוא מעין התפתחות של עולם ה-IoT.

הכניסה לתחומים האלו הופכת את אינטל מחברת שבבים משעממת לשחקנית מעניינת בעולם הטכנולוגי, אך רק בעתיד יהיה אפשר לבחון האם תצליח לקטוף את הפירות מההשקעות הגדולות. רווח נקי מתואם של 13 מיליארד דולר, עלייה של 27% לעומת 2016, מעניק לה מספיק מזומנים לעשות זאת.

אינטל הנוכחית מבינה שלא ניתן להסתפק יותר בפיתוח שבבים גנריים אותם מתאימים לתחום הספציפי, אלא יש צורך בארכיטקטורות מעבדים ייעודיות לכל תחום - דבר שמאפשר להגיע לביצועים טובים יותר. מכיוון שהמעבדים יותר מתוחכמים, ויש סוגים רבים יותר של שבבים, הדבר בא לידי ביטוי גם בהשקעות גדולות יותר במפעלי החברה בעולם כולו. מהסיבה הזאת עושה החברה מאמצים שברחפנים העתידיים ובכלי הרכב האוטונומיים, למשל, יהיה שימוש במעבדים ובשבבים שלה - ולא של המתחרות. היא מבינה שכדי שזה יקרה, היא חייבת להכיר את העולמות האלו עוד בחיתוליהם. אם תבין את הצרכים של התעשייה ושל מוצרים ספציפיים - תוכל לפתח שבבים מתאימים יותר. אחרת, תמשיך לאבד את השליטה בתחומים החדשניים כמו שקרה בעבר.