דלק ונובל ייצאו גז טבעי למצרים בהיקף של 15 מליארד דולר

שותפויות הגז ייצאו לחברת דולפינוס המצרית כמות כוללת של 64 מיליארד מ"ק גז על פני 10 שנים ■ ההסכם משלים לקוח עוגן שיאפשר את פיתוח מאגר "לוויתן" ■ חישוב של ממוצע משוקלל מגלם מחיר של יותר מ-6 דולר ליחידת חום

מאגר לוויתן/ צילום:אלבטרוס
מאגר לוויתן/ צילום:אלבטרוס

דלק קידוחים , מקבוצת דלק, הודיעה היום (ב') כי חתמה על שני הסכמים מחייבים ליצוא גז למצרים, עם חברת דולפינוס המצרית, לאספקת גז טבעי ממאגרי לוויתן ותמר למצרים, בהיקף כולל של כ- BCM64 במשך תקופה של 10 שנים, בהיקף כספי מוערך של כ- 15 מיליארד דולר. חישוב של ממוצע משוקלל של סל ההכנסות מחולק בסך הכמויות מגלה מחיר משוקלל של יותר מ-6 דולר ליחידת חום. יצוין כי המחיר בשתי העסקאות מבוסס על נוסחת מחיר המוצמדת למחירי חבית נפט מסוג ברנט.

הודעה זו של השותפויות לוויתן ותמר מסירה את החשש שהיה בשוק המקומי מעודף היצע הגז הטבעי. מניות השותפויות עולות באופן חד בתגובה להודעת החברה בשיעור של עד 25%.

על פי הודעת החברה, אספקת הגז צפויה להתחיל עם הסדרת השימוש בתשתיות הנדרשות להולכת גז טבעי למצרים, ותמשך עד לאספקת הכמות החוזית הכוללת הקבועה בהסכמים, סה"כ BCM 64 או עד סוף שנת 2030, לפי המוקדם מביניהם. 

ואולם הדרך למימוש העסקה עדיין לא ברורה: בשותפות לא מציינים באיזה נתיב יוזרם הגז למצרים - האם דרך ירדן, שדורשת דמי מעבר גבוהים - או באמצעות התשתית הישנה של חברת EMG. השאלה הנוספת שעולה היא מדוע מצרים - בעלת המאגר העצום זור, המספק כיום גז תמורת 5.8 דולר ליחידת חום - נזקקת לגז במחיר גבוה משמעותית מישראל של כ-6.5 דולר ליחידת חום.

הסכמי היצוא כוללים מספר תנאים מתלים, ביניהם קבלת אישורים רגולטוריים וממשלתיים בישראל ובמצרים, חתימה על הסכם תשתית ועוד.

ההסכם ליצוא גז מלוויתן כולל מכירת גז בהיקף כולל של כ- BCM 32 למשך תקופה של 10 שנים (3.5 BCM בשנה), על בסיס מחייב, הכולל מנגנון Take or Pay עבור כמות שנתית מינימלית. ההיקף הכולל של ההסכם מוערך בכ- 7.5 מיליארד דולר, והוא מצטרף לחוזה היצוא עליו חתמה השותפות לוויתן עם חברת החשמל הירדנית (NEPCO) בספטמבר 2016, וכן להסכמים נוספים למכירת גז ללקוחות במשק הישראלי, אשר נחתמו בשנתיים האחרונות.

עם החתימה על ההסכם, היקף החוזים החתומים לאספקת גז ממאגר לוויתן מתקרב לסך קיבולת ההפקה על פי שלב 1א' בתכנית הפיתוח של המאגר.

ההסכם ליצוא גז מתמר, בהיקף זהה לזה של לוויתן - 7.5 מיליארד דולר, כולל מכירת גז על בסיס מזדמן ככל שתתפנה קיבולת בצינור הולכת הגז מתמר, תוכל תמר למלאה על ידי הסבת אספקת הגז (כולה או חלקה) לבסיס מחייב. לצורך כך מוגדר "חלון זמנים" שתחילתו בראשית חודש יולי 2020 וסופו בתום חודש דצמבר 2021, או כפי שיוסכם בין הצדדים. החל ממועד העברת החוזה לבסיס מחייב, יתחייבו דלק קידוחים ונובל לספק כמות שנתית של עד כ-3.5 BCM גז טבעי בשנה. כמות הגז החוזית הכוללת בהסכם הינה כ- BCM32 בשנה. בהתאם לצפי הגידול בביקושים לגז טבעי, תבחן האפשרות להרחיב את יכולת ההפקה מתמר.

דולפינוס היא חברה העוסקת בסחר בגז טבעי ואשר מתעתדת לספק גז לצרכנים תעשייתיים ומסחריים גדולים במצרים.

יצויין כי בחודש ספטמבר האחרון שינתה מצרים את החוק המקומי באופן שמאפשר לגורמים פרטיים במשק להתקשר בהסכמים ליבוא גז, ובשבוע שעבר תוקנו התקנות הרלוונטיות ליישום חוק זה.

נוסף על כך מהחברה נמסר כי נבחנות האפשרויות השונות להולכת הגז למצרים, וביניהן כניסה של דלק קידוחים ונובל למשא ומתן עם חברת EMG ובעלי מניותיה לצורך הזרמת הגז באמצעות צינור ההולכה הקיים של EMG למצרים.

כמו-כן, מדווחת החברה כי נבחנות אפשרויות נוספות, ביניהן הצינור הירדני-ישראלי המחבר בין מערכת ההולכה הישראלית למערכת ההולכה הירדנית (הנבנה כיום בהתאם להסכם לוויתן-ירדן), או באמצעות צינור ניצנה - צינור גז טבעי חדש, שיוקם על ידי נתג״ז ויחבר ישירות בין מערכת ההולכה הישראלית למקבילתה המצרית, במתכונת דומה לזו שמיושמת כיום בין ישראל וירדן.

יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק מסר: ״אנו נמצאים בנקודת ציון חשובה בדרך למימוש החזון והחלום של כולנו אשר במסגרתו מדינת ישראל הופכת ליצואנית גז משמעותית למדינות האזור. ההסכם יחזק את הקשרים בין ישראל ושכנותיה ויגביר את שיתוף הפעולה הכלכלי ביניהם״.

לדברי יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים, "זהו יום היסטורי. עסקאות היצוא מבססות את מעמדה של מצרים כמרכז אנרגטי אזורי המאפשר אספקת גז הן למשק המקומי המצרי והן למתקני היצוא, ומאפשרות פיתוח כלכלי של המשק המצרי והישראלי.

עם החתימה על ההסכמים, היקף החוזים החתומים לאספקת גז ממאגר לוויתן מתקרב לסך קיבולת ההפקה על פי שלב 1א' בתכנית הפיתוח של המאגר, ובנוסף מובטח שימור היקף המכירות מתמר לטווח הארוך.

במקביל ליישום העסקאות, אנו ממשיכים לקדם הסכמים נוספים שיהוו את הבסיס לקבלת החלטת השקעה בשלב 1ב' בלוויתן, אשר תגדיל את יכולת ההפקה מהמאגר לכ- BCM21 בשנה".

שר האנרגיה, דר' יובל שטייניץ ממסר כי "חוזה הגז מול מצרים מהווה הוכחה נוספת לכך, שמתווה הגז עובד. חוזה היצוא הענק, המתווסף לחוזה הגז עם ירדן, ממצב את מדינת ישראל כשחקן מרכזי במשק האנרגיה האזורי, וצפוי לחזק את היחסים בין המדינות. זוהי הפעם הראשונה מאז החתימה על הסכמי השלום במזה"ת, שנחתמות עסקאות יצוא משמעותיות בין המדינות. הספקנים ימשיכו לקטר על מתווה הגז - ואנחנו נמשיך לקדם את משק האנרגיה הישראלי ולשמור על הנכסים האסטרטגיים החשובים שלנו."

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לאחר פרסום ההסכם עם מצרים: "אני מברך על ההסכם ההיסטורי שפורסם כעת, על יצוא גז ישראלי למצרים. זה יכניס מיליארדים לקופת המדינה, לטובת החינוך, הבריאות והרווחה של אזרחי ישראל. הרבה לא האמינו במתווה הגז, הובלנו אותו מתוך ידיעה שזה יחזק את הביטחון שלנו, יחזק את הכלכלה שלנו, יחזק גם את היחסים האזוריים, אבל מעל הכל זה יחזק את אזרחי ישראל. זהו יום חג".