בקלחת פרשיות השחיתות: יועצי התקשורת תחת אש

מעצרו של יועץ התקשורת המקורב לנתניהו במסגרת "תיק 4000" מצטרף לכתב האישום נגד טלי קידר ורונן ומשה, מעצרם של נתי מור וצחי ליבר, חקירת אלי קמיר, הסתבכותו של טל זילברשטיין ועוד ועוד

טל זילברשטיין / צילום: אמיר גוטפריד
טל זילברשטיין / צילום: אמיר גוטפריד

מעצרו של היועץ המקורב לראש הממשלה נתניהו אתמול (א') במסגרת "תיק 4000" העלה שוב אל מרכז הבמה את השאלה המרחפת מעל מרבית החקירות הפליליות הגדולות בחודשים האחרונים: מה מידת מעורבותם של יועצי תקשורת, יועצים פוליטיים ואחרים במעשים פליליים המיוחסים לאנשים המשתמשים בשירותי הייעוץ שלהם.

כך, לאחרונה הגישה הפרקליטות כתב אישום נגד טלי קידר, ששימשה בעבר כיועצת של שר התיירות לשעבר, סטס מיסז'ניקוב, שהורשע בפרשת "ישראל ביתנו"; וכן של שר החקלאות לשעבר, יאיר שמיר, בגין עבירות של לקיחת שוחד בעת ששימשה כיועצת של שר החקלאות.

באותו כתב האישום מואשם גם רונן משה, יועץ תקשורת ובעל חברה לשירותי ייעוץ אסטרטגי, לניהול משברים, לדוברות ולתקשורת, שכיהן בעברו כיועץ של שרים בממשלות ישראל. משה מואשם בעבירות של מתן שוחד והלבנת הון.

כתב האישום שהגישה הפרקליטות מתאר גם מעשים שביצע אמנון ליברמן, ששימש כיועץ התקשורת של שר החקלאות בעבר. במסגרת כתב האישום מתוארת מערכת יחסים של מתן וקבלת שוחד, שבה מעורבים שני יועצי התקשורת (משה וליברמן): האחד, כעובד ציבור, יועץ תקשורת של שרים, שקיבל את השוחד לכאורה; והשני - כבעל עסק עצמי, וכמי שמואשם כי נתן את השוחד.

במקרה נוסף, במסגרת חקירת פרשת הצוללות וכלי השיט (תיק 3000), פרשת השחיתות לכאורה בצמרת הממסד הביטחוני והפוליטי בארץ, שנחזית להיות אחת מהחמורות בתולדות המדינה, נעצרו היועץ האסטרטגי נתן (נתי) מור ושותפו, היועץ האסטרטגי צחי ליבר, שהוא מקורב של השר יובל שטייניץ. מור חשוד בעבירות של תיווך בשוחד והעברת כספים לדוד שרן, שהיה ראש מטה משרד ראש הממשלה; וליבר חשוד גם הוא בתיווך לשוחד ובעבירות של קשירת קשר לביצוע פשע, ושיבוש מהלכי חקירה.

לפי החשד, השניים נשכרו על-ידי עד המדינה בפרשת הצוללות, מיקי גנור, לבצע עבודת ייעוץ לכאורה לתאגיד הגרמני, אך בפועל לא נתנו ייעוץ לתאגיד, אלא שימשו כצינור להעברת כספי שוחד. על-פי החשד, הכספים שהועברו אל השניים בעבור "הייעוץ" הועברו על-ידם לשרן (שהיה ראש מטה משרד ראש הממשלה).

גם פרשת 4000 כבר זימנה בעבר יועץ תקשורת אל חדרי החקירות. במסגרת הפרשה נחקר יועץ התקשורת אלי קמיר, שהעניק שירותי ייעוץ תקשורתי ולובינג לחברה הציבורית שבבעלות שאול אלוביץ'. קמיר קיבל מבזק כמיליון דולר, לא כולל מע"מ, למשך כשנתיים, בעבור שירותי הייעוץ שנתן לה.

יועץ נוסף שנמצא על המוקד בפרשה פלילית חמורה הנחקרת בימים אלה הוא טל זילברשטיין, החשוד במעורבות באחת מפרשות התרמית המיוחסות למיליארדר הישראלי, בני שטיינמץ, שנמצא בעיצומה של חקירה פלילית מורכבת, בינלאומית ורבת הסתעפויות.

זילברשטיין חשוד כי הוא פעל יחד עם שטיינמץ באופן שיטתי, לייצר ולהציג חוזים ועסקאות פיקטיביים, בתחום הנדל"ן במדינה "זרה" - כפי הנראה גינאה (באפריקה) ורומניה - וזאת, לצורך העברות כספים והלבנת הון. הפרשה נחשפה על רקע חקירתו של שטיינמץ בחשד למתן שוחד, לכאורה, בהיקף 30 מיליון דולר לנשיא גינאה. במסגרת זו נחקר החשד כי "שטיינמץ, בסיוע זילברשטיין, ונוספים, פעלו באופן שיטתי מאורגן ומסודר להלבין הון באמצעות מרמה וזיוף מסמכים, בקשר לעסקאות ולשירותים בסכום של כ-9 מיליון אירו, והכול כדי להסתיר פעילות פלילית ושוחדית".

זילברשטיין נחקר בעיקר על שתי חשבוניות על שירותי ייעוץ, שהוא הוציא ב-2011, בסכום מצטבר של כמיליון דולר.