בכירים בשיכון ובינוי חשודים במתן שוחד לעובד ציבור באפריקה

4 נושאי משרה בחברה עוכבו הבוקר לחקירה באזהרה בחשד למתן שוחד לעובד ציבור זר בקניה, רישום כוזב במסמכי תאגיד, קבלת דבר במרמה ועבירות הלבנת הון ■ עפ"י החשד, תשלומי השוחד נועדו לאפשר ביצוע מיזמי בנייה באפריקה בהיקף של מאות מיליוני דולרים

המשטרה חוקרת חשד שלפיו בכירים בחברת הבנייה והתשתיות שיכון ובינוי  מקבוצת אריסון שילמו שוחד לעובד זר בקניה, בתמורה לקידום פרויקטים במדינה האפרקיאית. מדובר בחקירה סמויה המתנהלת בחודשים האחרונים נגד החברה, שעברה הבוקר (ג') לשלב הגלוי שלה, כאשר היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלה"ב 433 של המשטרה עיכבה לחקירה באזהרה ארבעה חשודים, נושאי משרה בקבוצת שיכון ובינוי. לחשודים מיוחס חשד לביצוע עבירות של מתן שוחד לעובד ציבור זר, רישום כוזב במסמכי תאגיד, קבלת דבר במירמה ועבירות על חוק איסור הלבנת הון. שמות החשודים אסורים לפרסום בשלב זה.

מדובר בפרשה בינלאומית שעניינה מתן שוחד על-ידי שיכון ובינוי, שבמסגרתה הועברו לכאורה תשלומי שוחד לנציגי ממשל זרים, בד-בבד עם ביצוע עבירות נוספות. לפי החשד, תשלומי השוחד יועדו לאפשר ביצוע מיזמי בנייה באפריקה בהיקף של מאות מיליוני דולרים. במקביל לחקירה מתבצעת אכיפה כלכלית נרחבת, במהלכה נתפס רכוש השייך לחברה לצורך חילוט, וזאת כחלק מהמאבק בעבירות הלבנת הון.

תלונה נגד חברה בקבוצה

הפרשה החלה לכאורה בתביעה שהגיש עובד של אחת החברות מקבוצת שיכון ובינוי - "שיכון ובינוי אס.בי.איי. תשתיות" (SBI - סולל בונה ארצות חוץ) - נגד החברה לבית הדין לעבודה, שבמסגרתה עלו גם טענות ביחס להתנהלותה לא תקינה, ואף גובלת בפלילים, של החברה במסגרת פעילותה בקניה שבאפריקה.

שיכון ובינוי החליטה לבצע בדיקה מטעמה לטענות ופנתה למשרד רואי חשבון בינלאומי מוביל על-מנת שיבדוק את הנושא. ל"גלובס" נודע כי המשרד הבודק שנשכר הוא משרד דלויט, הנמנה על ארבעת משרדי הרואי-החשבון העולמיים הגדולים ("הביג 4". המשרד השווייצרי של פירמת דלויט מבצע את הבדיקה בחודשים האחרונים. במקביל, דיווחה SBI לרשויות בשווייץ, שם היא רשומה, על הטענות והבדיקה שנפתחה. הדיווח האמור עורר בדיקה של הבנק העולמי, המתקיימת בימים אלה.

גורמים המכירים את הפרשה מסרו ל"גלובס", כי הגם שהחקירה החלה בחודשים האחרונים, והגם שתביעת עובד שיכון ובינוי הוגשה באמצע 2017, הפרויקטים המדוברים בקניה העומדים בלב טענות השוחד הם פרויקטים ישנים שהחברה ביצעה 10 שנים אחורה.

חברת SBI היא זרוע התשתיות הבינלאומית של קבוצת שיכון ובינוי לביצוע פרויקטים באפריקה ולשורה של פרויקטים בענפי ההנדסה האזרחית, הפיתוח והבנייה. החברה נוסדה ב-1958 ופועלת כקבלן מבצע, משתתפת בפרויקטים שונים ומוציאה לפועל פרויקטים של עבודות הנדסה אזרחית, ובהם סלילת כבישים ובניית גשרים, עבודות בניין, מפעלי מים ושפכים, טלקומוניקציה, תחנות כוח הידרואלקטריות ותרמיות, מחצבות ומפעלים לעיבוד תערובות ועוד. משרדיה הראשיים ממוקמים בשווייץ. מוקדי הפעילות העיקריים שלה הם במערב אפריקה (ניגריה, חוף השנהב, גאנה, טוגו ובנין), מזרח אפריקה (אוגנדה, קניה, מוזמביק וטנזניה), במרכז אירופה (רומניה) ובאסיה (אזרבייג'ן).

חברה נוספת מקבוצת שיכון ובינוי הרשומה בשווייץ, היא "שיכון ובינוי SBI תשתיות", שהיא זרוע התשתיות הבינלאומית של קבוצת שיכון ובינוי לביצוע גלובלי של פרויקטים בענפי ההנדסה האזרחית, הפיתוח והבנייה מחוץ לגבולותיה של מדינת ישראל. לפי פרסומי החברה, בין העבודות הציבוריות ניתן למנות: פרויקט הקמה והפעלה של כביש אגרה בקולומביה, פרויקט כביש Katosi באוגנדה, גשר על נהר ה-Benue בניגריה, פרויקט הקמת תחנת כוח הידרואלקטרית בגואטמלה וכן תחנת כוח הידרואלקטרית Xacbal. משרדיה של שיכון ובינוי-SBI תשתיות ממוקמים בבית מטה הקבוצה בישראל.

החקירה מתנהלת ביאח"ה בשיתוף עם גורמי אכיפה בינלאומיים ובליווי פרקליטות מיסוי וכלכלה. מהמשטרה נמסר כי "משטרת ישראל תמשיך לחקור ולחשוף תהליכים פסולים, תוך ניגוד עניינים, וכן לחתור ולהגיע לכל מקום בו יש חשד לשחיתות ציבורית הפוגעת בסדרי השלטון, במוסדות פיננסיים ובאזרחים הנורמטיביים".חברת שיכון ובינוי מיוצגת בידי עורכי הדין פיני רובין וארז הראל ממשרד גורניצקי ושות'.