בנט: "לא אסלח לעצמי על הפלת ממשלה שאני מאמין בדרכה"

ממשיך לגבות את נתניהו - וגם את אלשיך ומנדלבליט, אבל כבר פוזל ללשכת ראש הממשלה: נפתלי בנט בראיון למוסף G של "גלובס" ■ הראיון המלא יתפרסם מחר

שר החינוך ויו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט. אמרת לא פעם שתתמודד על ראשות הממשלה אחרי עידן נתניהו. לאור המלצות המשטרה להעמיד את נתניהו לדין באשמת שוחד, אפשר להניח שהעידן החדש ממש מעבר לפינה. אתה מתכוון לרוץ לראשות הממשלה בבחירות הקרובות?

"עוד מוקדם לומר שעידן נתניהו מעבר לפינה. נתניהו מגלה כוח עמידות ונחישות להילחם. היועץ המשפטי לממשלה הוא זה שיקבע לאן הדברים ילכו".

אתה סומך על אדם ששימש במשרת אמון כמזכיר הממשלה אצל נתניהו?

"אני מכיר את מנדלבליט היטב 5 שנים. הוא אדם ישר ואמיץ, ואני משוכנע שלא יהיה מושפע, לא מאלדד יניב ולא מהצד השני".

גם בשבוע שעבר בוועידת השלטון המקומי דיברת על חזקת החפות ועל המתנה להחלטת היועץ, אבל הזכרת גם את "הפן הערכי, לגביו יחליט הציבור ביום הבוחר". אני מניחה שתשתמש בשאלות המוסריות האלה בקמפיין שתנהל.

"אין פה שום פוליטיקה. זה נטו מה שאני מאמין".

בוודאי. השאלה אם תמליץ על נתניהו, החשוד בפלילים, לראשות הממשלה - או על יאיר לפיד, עד המפתח נגדו. כי בינתיים מסתמן שאלה שתי המפלגות שיתמודדו ראש בראש על השלטון.

"אני אמליץ רק על מנהיג שהוא ימינה מהמרכז ועל מפלגה שהיא ימינה מהמרכז. או שימליצו עליי. עוד נראה כמה מנדטים אקבל. אני מאמין שאוכל להגיע לקידומת 2, כלומר 20 מנדטים, כך שאו שאנהיג ממשלה לאומית, או שאהיה שותף לממשלה לאומית. לא אלך למפלגה שנוגדת את הערכים שלי ולוקחת את המדינה לכיוון הלא נכון. בבחירה בין ממשלה בהובלת הליכוד לבין ממשלה בהובלת לפיד, אבחר בליכוד".

אתה אומר את זה עכשיו, כי הבייס שלך מצפה שתתמוך בליכוד, כדי שהקול שלו לא יתבזבז. אבל אם לפיד ירכיב ממשלה, אני מתקשה להאמין שתעדיף להישחק באופוזיציה.

"אני מאוד עקבי בעניין זה. מעולם לא המלצתי על מישהו שהוא לא נתניהו. בשלב הזה אני לא הולך להתחרות בנתניהו. אני מכיר אותו כבר 12 שנה. יש לו יתרונות, יש לו חסרונות. למיטב שיפוטי, הוא מנהל בצורה לא רעה את ענייני המדינה. יש לנו עדיין הרבה מחלוקות, אבל אני לא מבולבל, הוא ראש הממשלה, ואני שר בממשלתו".

כי אתה גם יודע שמצביעי הימין לא יסלחו לך על הפלת הממשלה הכי לאומית שהייתה כאן.

"הם לא יסלחו לי? אני, נפתלי, לא אסלח לעצמי על הפלת ממשלה שאני מאמין בדרכה".

ייתכן שאתה גם לא רוצה בחירות בגלל מצבה הכלכלי של המפלגה? מבקר המדינה, בדוח שפרסם החודש, ביקר את התנהלותכם הכלכלית וציין כי הגירעון של הבית היהודי עלול לסכן את המשך קיומה של המפלגה.

"אני מאוד גאה בצורה שניהלנו את הדברים. ירשתי מפלגה עם 32 מיליון שקל חוב שהצטבר על פני 3 עשורים. החזרנו חלק, ואנחנו עומדים כיום על חוב של 24 מיליון שקל ונמצאים בהסדרי פריסת חובות עם כולם. זה לא כיף, אבל זה חלק מהאחריות שלי. אני לא נרתע מלשים יד בבוץ ולנהל משא-ומתן קשוח מול ספקים.

"אני מעריך שהממשלה הזו כמעט תשלים ימיה, אמרתי כמעט כי תמיד לקראת סוף הקדנציה העסק מתחיל קצת להיחלש, ולכן אני לא מתחייב לתאריך המקורי נובמבר 2019, ומאמין שהבחירות יהיו כמה חודשים קודם לכן, סביב מאי".

מה עם רוני אלשיך? אילנה דיין העלתה את האפשרות שאולי הוא אפילו יתמודד בעתיד על ראשות הבית היהודי?

"אני לא מכיר דיבור כזה. יש לי הערכה עצומה לרוני אלשיך. גם על תקופתו בשב"כ וגם על תקופתו כמפכ"ל. הוא עדיין מפכ"ל מכהן, ואני לא חושב שזה ראוי שאדבר עליו במונחים פוליטיים".