ועדת החקירה הפרלמנטרית להסדרי חוב תחל בעוד כשבועיים

ח"כ איתן כבל, שיעמוד בראשות הוועדה הפרלמנטרית, אמר היום בראיון לגל"צ כי הישיבה הראשונה תיערך ב-11 במארס

איתן כבל / צילום: שלומי יוסף
איתן כבל / צילום: שלומי יוסף

הישיבה הראשונה של ועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא האשראי ללווים הגדולים תיערך בעוד שבועיים. היום (ה') אמר ח"כ איתן כבל, העומד בראשות הוועדה, כי הישיבה הראשונה תיערך ב-11 במארס, כלומר ביום ראשון בעוד שבועיים. כבל אמר את הדברים בראיון לגלי צה"ל.

"נעשה עבודה יוצאת מן הכלל", אמר כבל, שהסביר כי הקמת הוועדה התעכבה בשל עניינים ביורוקרטיים. נציין כי בסוף חודש מארס תצא הכנסת לפגרה, ותשוב לפעילות במושב הקיץ.

המכשול המרכזי שעיכב את תחילת פעילות הוועדה היה תהליך בחירת היועצים. בסופו של דבר, בתום הליך של מכרז נבחרו כיועצים פרופ' ניתאי ברגמן, פרופ' אשר בלס ועו"ד רמי תמם, לשעבר בכיר ביחידת להב 433. ישיבות הוועדה יתקיימו בימי ראשון, ובעבר אמר כבל כי יבצע את ההליך בדומה להליך שימוע בסנאט.

הוועדה אמורה לעסוק באשראי שנתנו הבנקים והמוסדיים ללווים הגדולים בשוק ההון, ולתהליך הסדרי חוב במקרים בהם האשראי נקלע לקשיים. הטריגר להקמת הוועדה היה תהליך פשיטת הרגל של אליעזר פישמן, שחשף כי פישמן צבר חוב אדיר של מעל 4 מיליארד שקל.

לפי הערכות החיכוך הראשון שצפוי בין חברי הוועדה לבנקים הוא בנושא העברת המידע. בוועדה מצפים לחקור לעומק את נושא ההלוואות ללווים גדולים וספציפיים, ולא להסתפק במגמה ונתונים כלליים על האשראי העסקי. הבנקים מצידם לא מתכוונים להעביר מסמכים רגישים כמו פרוטוקולים של ועדות אשראי, הסכמי הלוואה או דוחות ביקורת, בשל חובת הסודיות הבנקאית שהם כפופים לה (וגם כנראה כי היו מעדיפים שמסמכים שכאלה לא יתפרסמו, שכן חלקם עשויים לגרום למבוכה).