תוכנית משהב"ט: הבקו"ם יעבור לרמלה; יפונו 850 דונם

פינוי הקרקעות באזורי ביקוש יאפשר בנייה של 30 אלף יחידות דיור ■ במסגרת תוכנית "אופק רחב", צה"ל ומשרד הביטחון יפנו גם את מחנה קסטינה שחלקים גדולים ממחנות צריפין ורמת-גן

הדמיית הבקו"ם החדש / צלום: משרד הביטחון
הדמיית הבקו"ם החדש / צלום: משרד הביטחון

משרד הביטחון וצה"ל יפנו עד שנת 2024 כ-850 דונם של קרקעות באזורי ביקוש ויאפשרו בנייה של כ-30 אלף יחידות דיור חדשות - כך הודיע הבוקר (א') משרד הביטחון.

תוכנית פינוי הקרקעות הגדולה צפויה לצאת דרך בתקופה הקרובה ובמרכזה פינוי מתחם בסיס הקליטה והמיון של צה"ל (בקו"ם) בתל השומר והעברתו לרמלה. בנוסף לבקו"ם, במתחם החדש יפעלו גם מפקדות חיליות של צה"ל שיפונו במסגרת התוכנית מהבסיסים שבהן הן פועלות כיום ובהן אגף כוח-האדם בצה"ל, מפקדת זרוע היבשה ומפקדת אגף טכנולוגיה ולוגיסטיקה.

מתחם הבקו"ם החדש ייבנה בשטח שכבר נמצא בידי הצבא, בסמוך למפקדת פיקוד העורף ברמלה, בסמוך לכביש 4. שטחו של המתחם החדש יהיה כ 360 דונם ויכלול בנייה של שניים או שלושה מגדלים, בגובה של 20-24 קומות שישמשו את המפקדות. מקום גם יוקם מרכז רפואי- צבאי חדש.

במסגרת התוכנית, שנקראת "אופק רחב" צה"ל ומשרד הביטחון יפנו עד 2024 גם את כל מחנה קסטינה שליד קריית מלאכי המשמש כיום את מפקד זרוע היבשה וחלקים גדולים ממחנות צריפין ורמת גן.

לקראת יישום התוכנית החדשה, מינהלת המעבר של מחנות צה"ל דרומה במשרד הביטחון פתחה היום בשלב המיון המקדים ( PQ ) ובמסגרתו הוזמנו חברות במשק לקחת חלק בהליך.

באותו הליך מערכת הביטחון מתכוונת לבחון את האיתנות הפיננסית של החברות המשתתפות בו - ולקבוע מי מהן תוכל להתמודד במכרז, שיפורסם כנראה בתחילת השנה הבאה. במכרז יבחרו הזכיינים שיממנו, יתכננו, יקימו ויפעילו את המתחם החדש לתקופה של 25 שנה, בהתבסס על המודל שלפיו מופעלת קריית ההדרכה של צה"ל בצומת הנגב.

הקבלניות הראשיות שיבחרו לביצוע הפרויקט יהיו חברות ישראליות, אך יותר להן לחבור לחברות זרות שישמשו במיזם זה קבלניות משנה. במשרד הביטחון אמרו כי היקף התוכנית מוערך בכמה מיליארדי שקלים על פני תקופה של 25 שנה, אך סירבו לנקוב בסכום המדויק.

לדברי ראש מינהלת המעבר של צה"ל דרומה, תא"ל (במיל') איציק כהן תוכנית "אופק רחב" צפויה להשלים את תהליך פינוי מחנות צה"ל מקרקעות באזורי ביקוש- שכבר החל במסגרת תוכניות פינוי אחרות מהשנים האחרונות.

מנתוני משרד הביטחון עולה כי עם השלמת תוכנית "אופק רחב" יפונו כ 530 דונם שהם מחצית מהשטחים שבהם מחזיק צה"ל בתל השומר, כך שרק משרד הביטחון ימשיך לפעול במתחם זה; בקסטינה יפונו כ 200 דונם; בצריפין יפונו 80 דונם וברמת גן יפונו כ 40 דונם שהם 70% מהמחנה המשמש כיום את השלישות הראשית של צה"ל.

ראש מינהל "אופק רחב" בצה"ל, סא"ל ירון כרובי אמר כי הבסיס החדש של הבקו"ם ברמלה ייבנה באופן שיאפשר לצבא לקלוט פי שניים מהמתגייסים שבאים בשעריו כיום: "אנחנו מתכננים את הבסיס החדש עם ראייה ארוכת טווח, לצרכי הגיוס של צה"ל בעוד עשרות שנים. הבנייה תהיה חכמה ויעילה, באופן ששרשרת החיול תהיה קצרה משמעותית- כדי לאפשר מעברים מהירים של המתגייסים אל בסיסי ההכשרה שלהם", אמר.

בצה"ל אמרו היום כי הבסיס החדש ייבנה בשיטת הבנייה הירוקה, תוך שימת דגש על יצור חשמל מגז טבעי ופאנלים סולאריים ושימוש במים מושבים להשקיה ולקירור: "באמצעות המהלך הזה צה"ל יחסוך עלויות רבות של ארנונה שהוא משלם כיום לרשויות המקומיות, ומדובר בחיסכון של מיליוני שקלים בשנה. מבחינתנו מדובר בהזדמנות לחדש תשתיות, שכן בסיסים רבים מאלה שיפונו במסגרת 'אופק רחב' נבנו עוד בימי המנדט הבריטי", אמר סא"ל כרובי: "פתיחת המתחם ברמלה יאפשר לצה"ל לזמן כ 500 מקומות עבודה חדשים לתושבי רמלה ולוד".

התוכנית להעתקת הבקו"ם, ומפקדות אחרות של צה"ל ממרכז הארץ לרמלה מתגבשת במקביל לתוכניות נוספות להעתקת מחנות ומתקנים של צה"ל מהמרכז לדרום ולצפון: בשנים האחרונות הושלמה הקמת קריית ההדרכה בצומת הנגב, ובמקביל צה"ל ומשרד הביטחון מקדמים את התוכנית להקמת קריות התקשוב והמודיעין בבאר שבע. זאת, במקביל לתוכנית להעתקת מרכזי השיקום והאחזקה של צה"ל (מש"א) לצפון, והקמת מרכזי אספקה אחודים שישמשו את כלל יחידות הצבא בשלושה אתרים חדשים ברחבי הארץ. בשבועות האחרונים הודיע משרד הביטחון כי רוב היחידות של חטיבת דובר צה"ל יועברו למתקן חדש שייבנה להן במחנה אביב שבצפון תל-אביב, וזאת בעלות של כ 65 מיליון שקל.