סמסונג חשפה את מכשיר הדגל החדש שלה - הגלקסי S9

סמסונג הציגה הערב את גלקסי S9, סמארטפון הדגל החדש שלה; השקת המכשיר בעולם, וגם בישראל, צפויה ב-16 במרץ. מחירו לא נמסר ■ במקביל, שורת טכנולוגיות מסקרנות ינסו להוכיח בתערוכה שהן הופכות מחזון למציאות

סמסונג S9 / צילום: אורי ברקוביץ
סמסונג S9 / צילום: אורי ברקוביץ

בברצלונה שבספרד תיפתח מחר MWC, תערוכת המובייל הגדולה בעולם, ואחד מהכנסים החשובים ביותר בתחום הטכנולוגיה מדי שנה. כבר הערב (א') היו נשואות עיני כל חובבי המובייל בעולם אל האירוע המרכזי - חשיפת הסמארטפון  גלקסי S9, וגרסתו המוגדלת S9 פלוס, מבית סמסונג. האירוע התקיים הערב, ונעדכן ממנו באופן שוטף

סמסונג חשפה הערב את גלקסי S9, סמארטפון הדגל החדש שלה, מהסדרה הנחשבת בשנים האחרונות למובילת שוק האנדרואיד.

אחרי מספר סרטוני פרסומת, עלה להציג את המכשיר נשיא החברה די ג'יי קו. בתחילת דבריו הוא אמר כי "התקופה הנוכחית יוצרת את התנאים המושלמים לחדשנות ושינוי. AI, למידת מכונה, AR, VR, רשתות נוירונים, האינטרנט של הדברים, מעבדים חזקים יותר… אנחנו בסמסונג מעדיפים לדבר על האינטליגנציה של הדברים. אבל אנחנו, חברות הטכנולוגיה, מגזימות בתפקיד שלנו. אלה לא חברות טכנולוגיה שמשנות את העולם אלא אנשים. רק כשהיא בידיים שלהם הקסם קורה".

אחר כך אמר קו כי "הטכנולוגיה כיום עדיין מסובכת מדי", וטען כי הגלקסי S9 הוא "הסמארטפון הראשון שבנוי לדרך שבה אנו משתמשים בטלפון כיום, היחיד עם הכוח לדמיין מחדש איך תחוו את העולם של מחר". מדבריו עולה כי המכשיר ישים דגש על האינטרנט של הדברים, והוא אף ציין את יכולתו "לחלוק תמונות עם המקרר הביתי".

כבר במהלך האירוע חשפה סמסונג בהודעה לעיתונות מה יכלול המכשיר החדש. הדגש, כצפוי, הוא על המצלמה, הכוללת צמצם כפול שאמור לחקות את האישון - להתרחב בתנאי תאורה רעים, ולהתכווץ תחת שמש חזקה, כדי להפיק תמונות ברורות בשני המצבים.

גלקסי 9 פלוס / צילום: סמסונג
 גלקסי 9 פלוס / צילום: סמסונג

עוד כולל הטלפון יכולת לעשות סלואו מושן קיצוני (960 פריימים בשנייה), אימוג'י אישי בדומה לאייפון X, ואת העוזרת האישית ביקסבי המציעה יכולות מציאות מוגברת שונות: תרגום בזמן אמת, איתור מידע על הסביבה, קניות מקוונות של מוצרים פיזיים ומידע על צריכת קלוריות.

כפי שצפו, המכשיר יכלול יכולות זיהוי פנים, גם כן בדומה למתחרה הגדול מבית אפל. המכשירים תומכים באמצעי זיהוי ביומטרי - קשתית העין, טביעת אצבע וזיהוי פנים - כדי לפתוח אותו. תכונה חדשה נוספת מאפשרת הגדרת טביעות אצבע שונות לתיקיה מאובטחת - טביעה שונה מזו המשמשת לפתיחת הנעילה של הטלפון.

אפליקציה המאפשרת חיבור לכל ההתקנים החכמים האחרים של סמסונג, וכן את תחנת העגינה החדשה Dex המחברת בין המכשיר למסך גדול ומאפשרת ליצור עמדת עבודה. המכשיר יהיה עמיד בפני מים ואבק על פי תקן IP68 ויציע טעינה אלחוטית מהירה, כמו מכשירים רבים אחרים שהושקו בשנה האחרונה. את המכשירים החדשים ניתן להרחיב בכרטיסי זיכרון חיצוניים עד ל-400GB.

המכשירים יהיו זמינים בעולם מ-16 במרץ, בצבעים שחור חצות, אפור טיטניום, כחול אלמוג וגוון חדש: סגול לילך. עדיין לא ידוע מועד השקתו בישראל או מחירו. אירוע ההשקה בישראל ייערך ב-11 במרץ, אך לא פירטו מעבר לכך.

השקה סמסונג / צילום: אורי ברקוביץ
 השקה סמסונג / צילום: אורי ברקוביץ

מפרט - גלקסי S9

מסך 5.8 אינץ', QHD, יחס מסך 18.5:9

מידות: 147.7X68.7X8.5 מ"מ, 163 גרם

מצלמה: אחורית - 12 מגה-פיקסל עם צמצם כפול. קדמית: 8 מגה-פיקסל

מעבד: שמונה ליבות, ארבע של 2.7 ג'יגה-הרץ וארבע של 1.7 ג'יגה-הרץ

זיכרון RAM: ארבעה ג'יגה-בייט

נפח אחסון: 64, 128 או 256 ג'יגה-בייט, עם אפשרות הרחבה של 400 ג'יגה-בייט

סוללה: 3,000 מילי-אמפר

מפרט - גלקסי S9 פלוס

מסך 6.2 אינץ', QHD, יחס מסך 18.5:9

מידות: 158.1X73.8X8.5 מ"מ, 189 גרם

מצלמה: אחורית - 12 מגה-פיקסל עם צמצם כפול ויכולת צילום בזווית רחבה. קדמית: 8 מגה-פיקסל

מעבד: שמונה ליבות, ארבע של 2.8 ג'יגה-הרץ וארבע של 1.7 ג'יגה-הרץ

זיכרון RAM: שישה ג'יגה-בייט

נפח אחסון: 64, 128 או 256 ג'יגה-בייט, עם אפשרות הרחבה של 400 ג'יגה-בייט

סוללה: 3,500 מילי-אמפר

 

הציפיות והתיאוריות

סדרת גלקסי S נחשבת בשנים האחרונות למתחרה העיקרית של האייפון, וגלקסי S9 צפוי להתחרות ראש בראש עם אייפון X. עוד לפני הוצג רשמית, פרטים רבים על המכשיר החדש כבר נחשפו. הם ככל הנראה אומתו בסרטון שסמסונג הדליפה בטעות (או בכוונה) לרשת בסוף השבוע, והסירה אותו רק לאחר שכבר הספיק לעלות מחדש במקומות נוספים.

הגלקסים לא יהיו המכשירים היחידים שנחשפים לראשונה בתערוכה. גם סוני, שנוהגת להציג את מכשיריה החדשים בברצלונה, צפויה השנה להשיק בה השנה את סמארטפון הדגל הבא שלה. על פי ההערכות, המכשיר שיושק בתערוכה ייקרא Xperia XZ1 Premium. בניגוד לגלקסי, הוא אמור לעבור שינוי עיצובי מקיף, שיקרב אותו יותר למתחרים מבית סמסונג ו-LG. הוא אמור לכלול מסך מלא, ללא שוליים (Bezel), בגודל 5.7, ביחס מסך של 18:9 ובאיכות 4K.

מן העבר השני של הים הצהוב, וואווי הסינית צפויה להציג בברצלונה את מכשיר הדגל הבא שלה, P11, שימשיך את מסורת שיתוף הפעולה עם ענקית הציוד האופטי לייקה. על פי ההערכות, P11 צפוי לכלול מצלמה משולשת באיכות של 40 מגה-פיקסל. כמו כן ייתכן שבתערוכה יוצג השעון החכם Huawei Watch 3.

עוד מכשירים שצפויים להופיע לראשונה ב-MWC 2018 הם Moto Z3 של מוטורולה (עתה בבעלות לנובו הסינית), שצפוי גם הוא להציע מסך מלא. אסוס צפויה להציג את ZenFone 5, שיפנה למי שמחפשים סמארטפון בתקציב סביר, וגם חברת Jola הפינית של יוצאי נוקיה תציג בתערוכת מכשירים חדשים, וכן גרסה מעודכנת למערכת ההפעלה שלה. ומה לגבי נוקיה עצמה? כיום בעלת המותג הוותיק היא חברת HMD. היא צפויה למשוך תשומת לב ב-MWC עם נוקיה 9, שתכלול מצלמה כפולה משני צדי המכשיר ונפח אחסון מובנה של 128 ג'יגה.

למי שמעדיפים את מכשירי LG צפויה בתערוכה אכזבה. בשנים קודמות נהגה החברה להציג בברצלונה את מכשירי הדגל שלה בסדרת G, אך השנה לא צפויה הענקית הדרום קוריאנית לעשות זאת. היורש של G6 ככל הנראה לא יהיה G7: לפי הדיווחים, מהנדסי החברה נקראו לחזור אל שולחן העבודה על מנת להציג מכשיר בעל עיצוב חדש מן היסוד - שכינויו הוא "ג'ודי". גם שיאומי הסינית, שמכשיריה הפכו פופולריים מאוד בעולם כולו וגם בישראל בשנה האחרונה, הודיעה סמוך לפתיחת התערוכה כי לא תשיק בברצלונה את Xiaomi Mi7, או סמארטפונים חדשים בכלל.

נראה שמעבר לחידושים במצלמת הגלקסי, הציפיות הן שההכרזות בגזרת המכשירים לא יהיו דרמטיות ביותר. מצב זה מחזק את הרושם שנוצר בשנתיים-שלוש האחרונות, ולפיו עולם הסמארטפונים עומד להגיע, או כבר נמצא קרוב מאוד, למקום שבו נמצא כבר זמן רב עולם המחשבים הניידים - שיפורים מינוריים בביצועים ובעיצוב משנה לשנה, אך ללא מהפכות של ממש.

ניצחון של עולם המובייל החדש

אף על פי שההכרזות של יצרניות הסלולר המובילות תופסות את מירב תשומת לב הציבורית, במוקד העניין של רבבות אנשי העסקים שיגדשו את התערוכה נמצאות הטכנולוגיות שמתחבאות מאחורי הקלעים, אך צפויות לעמוד בבסיס המהפכות הטכנולוגיות הבאות. בראשן עומד הדור החמישי בסלולר, שאמור לעמוד בין השאר בבסיס חזון העיר החכמה, הבית החכם, הרכב האוטונומי והרפואה החכמה. "הדור החמישי" הוא ביטוי באזז שנשמע בברצלונה כבר כמה שנים, אך ההערכות הן שאם לתערוכות הקודמות הגיעו המומחים עם חזון לגביו, הפעם הם כבר יגיעו עם דאטה.

"אנו נמצאים שלב אחד לפני הדור החמישי בסלולר שיאפשר קצב העברת נתונים של 10 ג'יגה-ביט לשנייה, בהשוואה ל-40 מגה-ביט לשנייה היום. זה עניין של שנה-שנתיים", מסביר מיקי אדמון, מנהל מחלקת הייטק במכון היצוא שאחראי על הביתן הישראלי בברצלונה. "מילות המפתח בתחום התשתיות הן לייטנסי (זמן ההמתנה להעברת המידע) ואמינות, במיוחד בתחום הרכב האוטונומי, שתלוי בזה".

לדברי אדמון, האתגר הכי גדול של תעשיית המובייל כיום הוא הצורך בהשקעות עצומות בתשתיות על רקע רווחיות הולכת ומצטמצמת. קצבי העברת המידע בדור החמישי מצריך השקעה מסיבית בתחנות בסיס ואנטנות, זאת בשעה שבה המפעילות "עברו ממצב שבו הן עשו המון כסף משירותי קול, למצב שבו מקול ודאטה ביחד הן בקושי מרוויחות אם בכלל. אבל העולם עבר למובייל, וזה מחייב שיפור בתשתיות". ולא רק זאת, אלא שחברות הסלולר נאלצות להתמודד כיום עם תחרות לא רק מצד המפעילות, אלא מול כל עולם התוכן, התקשורת והפיננסים: "כל המפעילות מחפשות מאיפה להרוויח. חלק מנסות למכור תוכן, חלק מנסות להיכנס לתחומי הסייבר, הבריאות, והפתרונות לארגונים דרך הסלולר. כולן מחפשות כיוונים חדשים לרווחים".

מצד שני, התמונה הגדולה היא אופטימית. "יש פה למעשה ניצחון של העולם החדש, שבו כל השחקנים היום מעורבים במובייל. בעולם המערבי כמעט בכל חברה גדולה יש אחראי על טכנולוגיה במובייל. בקניה מחזיקים בחשבון בנק בסלולר, ללא סניף, כעשרה מיליון בני אדם, ובסין צעירים כבר לא צריכים ארנק - הם מעבירים אחד לשני כסף ב-Wechat (רשת המסרים המידיים והסושיאל הפופולרית במדינה)". אדמון בטוח כי מדובר במגמות חיוביות לתעשיית ההייטק הישראלית: "המעבר הוא מחומרה לתוכנה, מה שהופך את כל האופרציה לזולה ויעילה יותר, וזה 'תפור עלינו'. ובכלל, כל המעבר לדור החמישי ייצור אינסוף שירותים שמרביתם תוכנה, אם זה סטרימינג של וידאו, סייבר או שירותי תוכנה לניהול כוח אדם בחברות".

בתערוכה צפוי הדור החמישי צפוי לפגוש בתערוכה מילת באזז מעט יותר ותיקה אך עדיין לא פחות רלוונטית - האינטרנט של הדברים (IoT), כלומר החזון לחבר כל מכשיר בעולם לרשת. מקרי המבחן שצפויים לבלוט באירוע, וגם מחוצה לו, הם הרכב האוטונומי והרובוטים. קסטר מאן, אנליסט בחברת המחקר CCS Insight, העריך כי לא צפויים חידושים בתחום עבור צרכני הקצה, אך צפוי דיון ער במישור היישומים התעשייתיים של ה-IoT, ובפרט בשילוב בינם לבין הדור החמישי.

ואי אפשר בלי לדבר על בינה מלאכותית. כמי שמפעילות מערכי שירות לקוחות עצומים בכל רחבי העולם, ספקיות הסלולר הן הקליינטיות הפוטנציאליות הכבדות ביותר של אחד היישומים הבולטים כיום של בינה מלאכותית - צ'טבוטים. אלה צפויים להיות במרכז תשומת הלב בתערוכה, לצד יישומים מעניינים אחרים כמו חיזוי נטישת לקוחות. גם כאן, אולי לא מדובר בבשורה צרכנית מלהיבה, אך ייתכן שבקרוב השיחות שבהן ננסה להבהיר לצ'טבוטים מה אנחנו רוצים יהיו קצת פחות מתסכלות.

אנו ב"גלובס" נעדכן אתכם בכל ימי התערוכה ישירות מברצלונה: בעיתון, באתר, בגלובס TV ובפייסבוק.

מיקי אדמון
 מיקי אדמון