יצוא הגז למצרים: חח"י מכחישה הבנות לגבי ביטול החוב

בבוררות נקבע שמצרים צריכה לשלם לחברה כ-1.8 מיליארד דולר על פי דיווחים במצרים, אזרחים מביעים התנגדות ליבוא גז מישראל שיפגע בהפיכתה של מצרים למעצמת גז עצמאית

בחברת החשמל מכחישים את הדיווחים במצרים שעל פיהם הושגו הבנות בנוגע לפסק הבוררות הבינלאומי המזכה את החברה ב-1.76 מיליארד דולר וטוענים כי אין קשר בין הסכם היצוא שנחתם לבין פסק הבוררות. "לא היה ולא נברא. לחברת החשמל לא מוכר כל ויתור על החוב. לא יהיה ויתור על החוב והחברה ממשיכה לפעול לגבייתו", כך טוען היום אורן הלמן, סמנכ"ל רגולציה ותקשורת של חברת החשמל.

העסקה בהיקף של 15 מיליארד דולר שנחתמה ביום שני האחרון בין "דולפינוס", חברה פרטית במצרים, לבין השותפויות "תמר ו"לוויתן" עוררה סערה תקשורתית הן בישראל והן במצרים. הגורמים הרשמיים בישראל מיהרו לברך על החתימה וכבר הכריזו, שבעקבות העסקה מיליארדי שקלים יזרמו לכיס הציבורי. גם בצד המצרי, נשיא המדינה עבד אל-פתח א-סיסי כינה את ההסכם לרכישת הגז "הבקעת גול" ואף אמר שחלם על כך ארבע שנים. "כל הגז מהאזור יגיע אלינו", אמר א-סיסי בשבוע שעבר. "או שנשתמש בו לצרכינו או שנייצא אותו בעצמנו", הוסיף, כשכוונתו למתקני הנזלת גז הפועלים במצרים ומאפשרים לה לייצא את הגז בצורתו הנוזלית.

ואולם, הדרך ליישום העסקה אינה פשוטה. בניגוד לטענות גורמים ישראלים מדווחת סוכנות הידיעות בלומברג כי קיימת זיקה הדוקה בין תביעת הפיצויים של חברת החשמל ופסק הבוררות לבין עסקת היצוא שנחתמה בתחילת השבוע. לעומתם, כאמור, הגורמים בענף האנרגיה טוענים כי אין קשר כזה, משום שמדובר בשתי חברות פרטיות.

אלא שיישום העסקה כרוך באישור ממשלת מצרים - ולדברי שר הנפט המצרי טארק אל-מולה, על מצרים לסדר את כל הקשור לנושא הבוררות לפני הפיכתה ל"מעצמת הגז האזורית".

יתרה מכך, על פי הדיווחים במצרים, אזרחי המדינה מביעים התנגדות ליבוא הגז מישראל, לאור התחייבות ממשלתם להפוך את מצרים למעצמת אנרגיה עצמאית ובשעה שרק לפני חודש וחצי המאגר המקומי הענק זור החל להזרים גז. הקושי הנוסף שעלול להתעורר במימוש העסקה הוא עקב יתרות המט"ח הנמוכות של מצרים.

באשר לפיצוי של חברת EMG, הדבר הוסדר כבר בתחילת השבוע, יום לפני חתימת הסכם היצוא. בית משפט למסחר בינלאומי בקהיר קבע כי על חברות הגז המצריות לשלם לחברת EMG פיצוי בסך כ-1.03 מיליארד דולר. גם החלטה זו הייתה חשובה לקידום מימוש העסקה מול מצרים, היות שאחת הדרכים ליישום החוזה ליצוא היא הובלת הגז מישראל למצרים באמצעות התשתית של חברת EMG.

ממשרד האנרגיה נמסר בתגובה: "ישראל לא ויתרה על החוב. והנושא כלל לא עלה לדיון בעסקת הייצוא של לוויתן למצרים שנחתמה השבוע".

נזכיר כי EMG, חברה בבעלות יוסי מימן, שותף מצרי מסתורי ומשקיעים מארה"ב ומתאילנד, שהחזיקה ביד זכות בלעדית למכור גז מצרי לישראל, חתמה בשנת 2005 על הסכם אספקת גז לחברת החשמל הישראלית. אספקת הגז החלה ב- 2009 אחרי עיכובים ממושכים ולא לפני שהחברה המצרית העלתה את מחיר הגז ב-40% באופן חד-צדדי.הגז המצרי סופק בצורה לא סדירה והזרמתו לישראל הופסקה לחלוטין בעקבות שורת פיצוצים במתקני ההזרמה בסיני בשנים 2011-2012. כתוצאה מכך, חברת החשמל נאלצה לרכוש סולר ומזוט יקרים פי כמה, דבר שגרם לנזק שהוערך ב-15 מיליארד שקל. המשקיעים המוסדיים הישראלים ב-EMG מחקו מלוא השקעתם בחברה בסך כ-100 מיליון דולר, וחברת החשמל ניצלה מקריסה בזכות סיוע ממשלתי מאסיבי והעלאת תעריפי החשמל ב-30%. חח"י הצטרפה להליכי בוררות של EMG נגד ספקי הגז המצרים בשוויץ וזכתה בפסק דין המעניק לה 1.8 מיליארד דולר.

א־סיסי / צילום: רויטרס - Handout
 א־סיסי / צילום: רויטרס - Handout