אושר הגירעון התקציבי ל-2019; גפני תומך בהצעתו של ביטן

ביטן מפתיע: יוזם חקיקה שתאפשר הגדלת ההוצאות הממשלתיות במקרה של עודפים בהכנסות ממסים ■ שיעור הגירעון בשנת 2019 יעמוד על 2.9% במקום 2.5%

 

ועדת הכספים של הכנסת אשרה היום להצבעה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק של האוצר לשנות את חוק הפחתת הגירעון. בעקבות כך שיעור הגירעון בשנת 2019 יעמוד על 2.9% במקום 2.5%. הגדלת הגירעון מאפשרת לממשלה להגדיל את הוצאותיה ב-6 מיליארד שקל ולממן את התכניות החברתיות של הממשלה ושר האוצר כמו הגדלת קצבאות הנכים ותכנית נטו משפחה.

בשנת 2020 יעמוד הגירעון על 2.5% במקום על 2.25% ובשנת 2021 יעד הגירעון יעמדו על 2.25% במקום 2%. בהמשך ימשיך הגירעון לרדת עד 1.5%.

בתחילת הישיבה אמר הממונה על התקציבים באוצר, שאול מרידור, כי יידרש קיצוץ רוחבי נוסף בתקציבי הפעילות של משרדי הממשלה, על-מנת לממן את החלטת הממשלה מאתמול לפנות באופן זמני את 15 המשפחות המתגוררות במאחז נתיב האבות בחברון. עלות הפינוי נאמדת בכ-60 מיליון שקל ובמהלכה יפונו המשפחות לאתר זמני שיוקם במיוחד עבורן עד להסדרת מעמדו החוקי של המאחז - ואז יוכלו לשוב ולהתגורר בו.

יו"ר וועדת הכספים, ח"כ משה גפני, הפתיע כשהודיע שיתמוך בהסתייגותו של ח"כ דוד ביטן בעניין מגבלת ההוצאה בתקציב, שתידון בהמשך.

ביטן העלה בדיון הסתייגות שתאפשר למדינה להגדיל בעתיד את הוצאותיה כאשר יהיו עודפים בהכנסות ממסים. ההצעה באה על-רקע הכנסות חד-פעמיות בלתי צפויות בהיקף של 16 מיליארד שקל שנוצרו בשנת 2017 בעקבות מבצעי גביית מסים של רשות המסים. הממשלה ושר האוצר ביקשו לחלק את העודפים למטרות חברתיות אך חוק מגבלת ההוצאה מנע זאת מהם והם נאלצו להשתמש בכסף להקטנת החוב הממשלתי. על-רקע זה מציע ביטן לשנות את החוק, כך שבעתיד מגבלת ההוצאה תגדל באופן אוטומטי בשיעור של 50% מגובה העודף בגביית המסים (מעבר להכנסות המדינה).

ביטן הבהיר כי הצעתו לא תחול במקרה ההפוך שבו ההכנסות מגביית מסים יהיו נמוכות יותר מהתחזית - במקרה כזה מגבלת ההוצאה לא תרד.