תעשיית הסמארטפונים מתחילה להבין: השנים הנעימות נגמרו

בכיר בוואווי הסינית, יצרנית הטלפונים החכמים השלישית בעולם, מציג תחזית קודרת במיוחד: "בעתיד רק שלוש-ארבע יצרניות יוכלו לשרוד"

ריצ'רד יו / צילום: רויטרס
ריצ'רד יו / צילום: רויטרס

רק מספר מצומצם של יצרניות סמארטפונים יישארו רווחיות ועצמאיות בטווח הרחוק - כך העריך מנכ"ל קבוצת עסקי הצרכנות בחברת וואווי, ריצ'רד יו. "בעתיד, רק שלוש-ארבע חברות יוכלו לשרוד", אמר יו אחרי אירוע הצגת מוצרי החברה, שנערך אמש בברצלונה לקראת MWC, תערוכת המובייל הגדולה בעולם.

לדבריו, כל מי שבשלב זה מחזיק בפחות מ-10% מנתח השוק העולמי מפסיד כסף. "אתה לא יכול להיות רווחי במצב כזה. ב-10% אתה לפחות יכול להיות מאוזן. אם הגעת ליותר מ-15 אחוז, אתה יכול להרוויח". הסיבה לכך היא שכדי שיצרנית תישאר תחרותית בקנה מידה עולמי, היא מחויבת להשקעות כבדות במחקר, פיתוח, שיווק ומיתוג. "זאת ביצה ותרנגולת. אם לא תשקיע במחקר ופיתוח, אתה לא רלוונטי. אבל אם אתה משקיע ומפסיד כסף, קשה להמשיך בכך".

וואווי, ענקית אלקטרוניקה וטלקום סינית, היא כיום יצרנית הסמארטפונים השלישית בגודלה בעולם, אחרי סמסונג ואפל. מדבריו של יו עצמו משתמע שהיא נמצאת בסיטואציה גבולית: היא מחזיקה 10.2% מנתח השוק, לפי נתוני IDC לרבעון הרביעי של 2017. אף שהיא חברה פרטית היא מפרסמת מקצת מנתוניה הכספיים: היא מעריכה שהכנסותיה צמחו ב-15% בשנה החולפת לרמה של 92.08 מיליארד דולר, קצב הגידול הנמוך בארבע השנים האחרונות, וב-2016 היא אכן רשמה רווח זעום בלבד.

עם זאת, יו אמר כי עסקי הסמארטפונים של וואווי גדלו ב-30% בשנה שעברה ויגדלו אפילו מהר יותר השנה, לאחר שהציגו צמיחה מאסיבית בינואר ובחודש הנוכחי. הוא הוסיף כי וואווי עשויה להפוך ליצרנית הסמארטפונים השנייה בגודלה בעולם השנה או בשנה הבאה, והיא אף מכוונת לתפוס את המקום הראשון.

ב-MWC חשפה החברה שני טאבלטים חדשים ומחשב אישי, אך לא השיקה סמארטפון חדש, בניגוד למנהגה בעבר. במקום זאת, היא תשיק את מכשיר הדגל P20 באירוע שתערוך בפריז בחודש הבא, והוא יתחרה בגלקסי S9 של סמסונג שהושק אתמול בתערוכה ובאייפון X של אפל. יו טען כי ה-P20 יהיה "הרבה יותר טוב" מאייפון X, בשעה שהרים את האייפון של אחד הכתבים בקהל. "אולי אני לא צנוע, אבל המכשיר שלנו לא רק קצת יותר טוב, אלא הרבה יותר טוב מכל הטלפונים", הכריז.

יו התייחס גם להגבלות שהממשל האמריקאי מחיל על החברה, וטען שמתחריה עומדים מאחוריהן. "כל החברות רוצות לעשות איתנו עסקים, אבל המתחרים שלנו משתמשים בממשל בניסיון להשאיר אותנו בחוץ" אמר, "זה לא הוגן, זה מראה שהם מפחדים כי אנחנו נהיים חזקים מדי. המוצרים שלנו נמכרים ב-170 שווקים ברחבי העולם, ובשום מדינה אחרת אין לנו בעיות".