הרפורמה בחברת החשמל: כחלון ונתניהו לא הגיעו להסכמות

 ראש הממשלה ושר האוצר נועדו היום בנושא העתירה העומדת לבג"ץ, שעשויה להוביל לפסיקה משמעותית נגד חופש השביתה בגין שינוי מבני ביוזמת הממשלה ■ השניים התבצרו בעמדותיהם, ולא נקבעה פגישת המשך

נתניהו, כחלון וכ"ץ בישיבת ממשלה / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"
נתניהו, כחלון וכ"ץ בישיבת ממשלה / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"

פגישתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון בנושא הרפורמה בחברת החשמל הסתיימה ללא תוצאות, כך נודע ל"גלובס". בסיום הפגישה לא נקבעה פגישת המשך וכל צד התבצר בעמדותיו. על-רקע אי ההסכמות בין האישים נראה כי גברה אי הודאות לגבי עתיד הרפורמה בחברת החשמל והחשש כי עמדתו של הנתניהו תביא לטרפוד ההסכם שהושג בין ההסתדרות למדינה.

הפגישה היום, שבאה בעקבות פגישה קודמת, נועדה להכריע מה תהיה עמדת המדינה לקראת הדיון שייערך בבג"ץ ב-12 למרץ. המדינה אמורה להודיע לבית המשפט האם הגיעה להסכם עם חברת החשמל או שבכוונתה להמשיך בעתירה. נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות כבר הבהירה שלא תיתן למדינה ארכה נוספת בעתירה אך לדעת גורמים במשק החשמל לא יהיה מנוס מלבקש ארכה נוספת, לאור המחלוקות שנותרו בין הצדדים.

כפי שנחשף ב"גלובס", המו"מ בין ההסתדרות והעובדים למדינה הופסק בהוראת יו"ר ההסתדרות. יו"ר חברת החשמל יפתח רון-טל אמר היום ל"גלובס" כי להערכתו ניתן יהיה לפתור את המחלוקות עם העובדים "בתוך שבוע" אם יינתן אור ירוק להמשך המגעים.

כפי שנחשף ב"גלובס" נתניהו סבור שיש להמשיך בעתירה לבג"צ מתוך הערכה שהשופטים בבג"צ יגיעו לפסק דין תקדימי שיצמצם את יכולתם של וועדי עובדים לשבות בגין מהלכי שינוי מבני שיוזמת הממשלה. יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן הצהיר כי לא תהיה רפורמה אם בג"צ יפגע בזכות השביתה והציע כפשרה את הסכמת ההסתדרות לבטל את פסק הדין בבית הדין הארצי לעבודה שבגללו הגישה המדינה את העתירה לבג"צ. בסביתו של נתניהו סבורים כי מדובר באיומי סרק.

בכנס השנתי של המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה הזהיר אתמול מנכ"ל חברת החשמל עופר בלוך כי "אם משק החשמל הוא סיר לחץ, אז הרפורמה היא השסתום שמשחרר את הלחץ מסיר הלחץ כי כולם בטוחים שתהיה רפורמה. אם השסתום הזה ישתחרר הסיר יתפוצץ וכולם מבינים את המשמעות".

מנכ"ל האוצר שי באב"ד הזהיר כי ללא רפורמה תעריפי החשמל יתייקרו בוודאות לעומת זאת מנכ"ל חברת החשמל עמוס לסקר שמייצג כיום את ארגון יצרני החשמל הפרטיים "חברת החשמל מקבלת ברפורמה יכולת לבנות עוד 1,100 מגה-ואט מתוך 3,000 מגה-ואט אפשריים. במקום להקטין את כושר הייצור של החברה נותנים לה לבנות עוד שליש מהפוטנציאל שיש במשק". לסקר אמר כי להערכתו תהליך מכירת תחנות הכוח הקיימות של החברה יימשך 10 שנים.

יו"ר ועד עובדי חברת החשמל, מיקו צרפתי, אמר כי "יש לנו הסכם מוכן שאפשר להגיע אליו בקלות. קטונתי מלדעת מה דעתו של ראש הממשלה ולדעתי זה לא תפקידי לדבר איתו. זה היה תנאי בסיסי ואם זה לא מתקיים יש פה מערכת של חוסר אמון. מיקו צרפתי יו"ר וועד העובדים הכי חזק במדינת ישראל מבקש משנת 2003 לעשות רפורמה. ארבע פעמים הגענו לרפורמה וארבע פעמים המדינה חזרה בה. חייבים להגיע לרפורמה הזאת".

יו"ר רשות החשמל, ד"ר אסף אילת, אמר כי "משק החשמל לא יוכל להתקדם בלי רפורמה. תהיה רפורמה וגם אם לא הפעם אז בפעם הבאה והיא תהיה דומה מאד לרפורמה הנוכחית. אנחנו חייבים את זה לאזרחי מדינת ישראל כי זה מצב בלתי נסבל שמדינת ישראל לא מקדמת הסדרה של ענף שהוא כל-כך קריטי לחיים של אזרחי מדינת ישראל. אולי אני אופטימיסט אבל בעיני זה משהו שפשוט לא יכול לא לקרות".

אילת הוסיף כי "יש כאן בלבול מצד היצרנים הפרטיים. הם הוכיחו יכולת להקים תחנות אבל הם עדיין לא הוכיחו יכולת להתחרות. הם לא מתחרים בשום צורה משמעותית חצי מהיזמים הם קבלנים של חברת החשמל והחצי השני מוכרים חשמל במחיר שאני קובע לחברת החשמל. בשביל שתהיה רפורמה צריך יצירת ניהול מערכת עצמאית ותכנון של משק האנרגיה והדבר השני זה לקבוע שחברת חשמל לא תקים יותר תחנות כוח חדשות".

גם הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, אמרה כי "הרפורמה היא צעד בעל חשיבות עליונה למשק החשמל ומגלמת הישגים משמעותיים מאד בתחום צמצום השליטה של חברת החשמל בייצור החשמל ובחלוקה".