הונאה נוסח ונצואלה: הפטרו הוא לא באמת מטבע קריפטוגרפי

הנפקת הפטרו נועדה לסייע לממשלתו של נשיא ונצואלה ניקולאס מדורו לעקוף סנקציות כלכליות

נשיא ונצואלה, ניקולאס מדורו, בהכרזה על הנפקת פטרו/צילום: Marco Bello / רויטרס
נשיא ונצואלה, ניקולאס מדורו, בהכרזה על הנפקת פטרו/צילום: Marco Bello / רויטרס

ונצואלה השיקה בסוף השבוע שעבר את מה שהיא קוראת לו "המטבע הקריפטוגרפי שלה", ובתוך יום אחד של מכירה מוקדמת גייסה 735 מיליון דולר - כך לפחות טוען הנשיא ניקולאס מדורו. אבל כמו כל הניסיונות של שלטון מדורו באלכימיה כלכלית, אין דרך לאמת נתון זה. לא נותר אלא להאמין לממשלה שאחראית, בין השאר, לאינפלציה הגבוהה ביותר בעולם ב-2017. המכירה המוקדמת של Petro התחילה ב-20 בפברואר ואמורה להסתיים עד ל-19 במארס. 

הדבר הראשון שיש לשים לב אליו בפטרו הוא שזה לא באמת מטבע קריפטוגרפי. הכסף הדיגיטלי המבוזר הידוע ביותר, ביטקוין, יחד עם בני דודיו הצעירים יותר, כמו את'ריום, הם מכשירים דיגיטליים שהשימוש בהם עדיין נדיר יחסית, הנסחרים ברשת שאינה נשלטת על ידי איש. למטבעות אלה אין ממשלה שיש לה מונופול על הנפקתם, כמו שיש לבנקים מרכזיים בעולם ליצירת כסף פיאט. במקום זאת, "כורים" מייצרים את מטבעות הבלוקצ'יין במודל מורכב על ידי אימות עסקאות.

פטרו דומה יותר לקרן סל (ETF) על חוזי נפט בגיבוי הנפט הגולמי של ונצואלה. הפלטפורמה הדיגיטלית שלו יכולה להבטיח שהרוכש יקבל פטרו ולאמת כמה יחידות פטרו קיימות, כך שאפשר לדעת אם מישהו מנסה לזייף את המטבע הדיגיטלי. ואולם, המטבע עצמו מגובה על ידי ממשלת ונצואלה - כלומר, הוא נסמך על הבטחה של הנשיא מדורו. ברוב ההנפקות הראשוניות של מטבעות דיגיטליים (ICO), יומן העסקאות המבוזר (Distributed ledger) המבוסס על בלוקצ'יין, יכול לשמש לאימות נפח העסקאות. במקרה של פטרו, לעומת זאת, מכיוון שההנפקה מתבצעת באופן פרטי, המידע הזה אינו זמין לציבור.

קשה להבין מדוע מישהו בעולם הנאור ירצה לרכוש פטרו, כשכבר יש דרכים אפשריות רבות לבצע השקעה ספקולטיבית על מחירי הנפט באמצעות ניירות ערך מהימנים. ונצואלה לא ממש חיזקה את אמינותו של הפטרו, כשבמכירה המוקדמת שלו בשבוע שעבר שינתה את פלטפורמת הבלוקצ'יין שעליה מבוססת הנפקת המטבע, ובמקום להשתמש באת'ריום החליפה לפלטפורמת NEM הקטנה והפחות מוכרת. אפילו מומחי הבלוקצ'יין נותרו מבולבלים מהמהלך.

המניע מאחורי הונאת הקריפטו הזאת הוא הרצון לעקוף סנקציות כלכליות. בעולם האמיתי, אם ונצואלה היתה רוצה למכור תעודת סל, היא היתה פונה אל שוקי ההון הבינלאומיים. ואולם, בשנה שעברה ממשל טראמפ הטיל סנקציות, שאוסרות על בנקים אמריקאיים לאפשר העברות כספים של ונצואלה או של חברת הנפט שלה. הבית הלבן הודיע שהמטרה היא למנוע מוונצואלה "מקור מימון חיוני לקיום הממשל הלא-חוקי שלה" ו"להגן על המערכת הפיננסית של ארה"ב מפני מעורבות בשחיתות של ונצואלה ובהתרוששות של אזרחי המדינה".

מדורו סבור כי הוא יכול להשתמש בפטרו כדי להגדיל את ההון שלו, אבל מההכרזה שלו בשבוע שעבר על כך שוונצואלה תשיק בקרוב מטבע דיגיטלי נוסף, שיהיה מגובה בזהב, עולה כי הנפקת הפטרו לא עמדה בציפיות שלו. גם אם בכל זאת יגיע ליעדיו, הוא עדיין יצטרך להמיר את הכסף הדיגיטלי שלו למטבע רגיל, או למצוא סוחרים שיהיו מוכנים לקבל את הפטרו כתשלום. כעת, האתגר של העולם יהיה לבחון את הפטרו גם בדרכים הראשיות וגם בדרכים הצדדיות של המערכת הפיננסית הבינלאומית.