להחזיק ולאבד: המסע של זוכי פרס ישראל בני הזוג ברוניצקי

לאחר שכמעט ואיבדו את מפעל חייהם, התבשרו יהודית ויהודה ברוניצקי על פרס מפעל חיים בתעשייה של פרס ישראל ■ השניים הקימו את חברת אורמת אך נקלעו לקשיים בעקבות הלוואות ענק - ואז זכו להזדמנות נוספת בזכות קרן פימי

יהודית ויהודה ברוניצקי / צילום: איל יצהר
יהודית ויהודה ברוניצקי / צילום: איל יצהר

זכייתם של בני הזוג יהודית (דיתה) ויהודה ברוניצקי בפרס ישראל למפעל חיים בתעשייה, שעליה התבשרו שלשום (א'), היא בשורה חיובית נוספת שקיבלו בשנה האחרונה בני הזוג, לאחר האקזיט המוצלח שביצעו בשנה שעברה. שתי הבשורות מגיעות שנים ספורות לאחר שבני הזוג כמעט ואיבדו את מפעל חייהם, בשל הלוואת ענק שלקחו לצורך התגוננות מפני ניסיון השתלטות עוינת.

בני הזוג הקימו את חברת האנרגיה הגיאותרמית אורמת בשנת 1965. "יהודה ברוניצקי, איש חזון, ממציא, יליד פולין ששרד את השואה, וביחד עם רעייתו, דיתה ברוניצקי, מראשונות נשות העסקים והיזמות בישראל, אישה פורצת דרך בתחומה, הקימו ביחד את קבוצת אורמת והפכו אותה לחברה מובילה בעולם באנרגיה גיאותרמית", ציינה הוועדה שהחליטה להעניק לשניים את הפרס. שר החינוך, נפתלי בנט, צייץ אתמול בטוויטר, כי "זה סיפור של שואה ותקומה, חדשנות, יזמות ופריצת דרך".

משפחת ברוניצקי הייתה לאורך שנים שם נרדף כמעט לחברת אורמת, אך כבר למעלה משנתיים שאין לבני המשפחה כל קשר לניהול החברה, וביולי האחרון הם גם נפרדו מההחזקה שנותרה להם בה.

דיתה ברוניצקי, ילידת גבעתיים, הכירה את בעלה לעתיד בצעדת ירושלים בתחילת שנות ה-60, כשהייתה סטודנטית באוניברסיטה העברית. יהודה, מדען-פיזיקאי, הגה את הרעיון שבבסיס אורמת, והשניים הקימו את החברה ביבנה. לאורך השנים כיהנו השניים בתפקידי היו"ר והמנכ"ל באורמת, כשדיתה כיהנה בתפקיד מנכ"לית החברה במשך למעלה מ-20 שנה, עד שפרשה מהתפקיד בשנת 2014, ונשארה חברת דירקטוריון למשך כשנה נוספת.

יורם, בנם של דיתה ויהודה, כיהן בחברה בתפקידי מנהל תפעול ונשיא, והיה גם הוא חלק מדירקטוריון אורמת, שאליו הצטרף בשנת 1997. הוא מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2014, אלא שבשנת 2015 פרש ברוניצקי הבן מהדירקטוריון, וסיכם למעשה את עידן משפחת ברוניצקי בהנהלה ובדירקטוריון אורמת.

ברקע לפרישתו הייתה כניסתה של קרן הפרייבט אקוויטי פימי, בראשות ישי דוידי, להשקעה באורמת, ומינויו של גילון בק, שותף בכיר בקרן, לתפקיד היו"ר. דוידי הפך "לאביר הלבן" של הברוניצקים, כשהציל אותם בפועל מאובדן החברה שהקימו וניהלו.

בשנת 2007 נשאבו הזוג ברוניצקי למאבק שליטה חריף ואמוציונלי מול ניסיון ההשתלטות העוינת של חברת נורסטאר של חיים כצמן ודורי סגל (החברה האם של ענקית הנדל"ן גזית גלוב). כחלק מהמאבק נטל הזוג ברוניצקי מבנק הפועלים הלוואה ענקית של 600 מיליון שקל לרכישת מניות אורמת תעשיות (שהייתה החברה האם של אורמת טכנולוגיות; מאוחר יותר השתיים מוזגו לחברה אחת).

כנגד ההלוואה שועבדו מניותיהם של הברוניצקים בחברה לבנק, כשמחיר המניה היה קרוב לרמות שיא. אולם בהמשך ירד מחיר המניה, והמשפחה נקלעה לקושי בכל הקשור לתשלום החוב, שהיה עליהם להתחיל לפרוע החל מתחילת 2012.

בשנת 2011 זיהתה קרן פימי הזדמנות באורמת, החלה לרכוש מניות בשוק והגדילה את ההחזקה בה. לבסוף הגיעה הקרן להסכם עם משפחת ברוניצקי, שמכרה לה חלק מהחזקותיה, וחתמה על הסכם שליטה עם הקרן. בסוף 2011 קיבלו הברוניצקים מפימי כ-330 מיליון שקל, תמורת 12% ממניות אורמת תעשיות.

פימי הובילה בחברה הליך ממושך של השבחה, שכלל גם שינויים בהנהלת החברה (כאמור - פרישתה של דיתה ברוניצקי, והחלפתה במנכ"ל הנוכחי יצחק אנג'ל); וכן פישוט מבנה ההחזקות באמצעות מיזוג אורמת תעשיות ואורמת טכנולוגיות, והכנסת שותף קנדי לחלק מנכסי החברה בארה"ב.

במשך חמש שנים עלתה מניית אורמת בכ-220%, ובשנה שעברה ביצעה הקרן אקזיט מוצלח, כשמכרה את ההחזקות שלה באורמת לחברה היפנית Orix. עסקת Orix, שהיקפה הכולל עמד על כ-630 מיליון דולר, כללה גם את מכירת מניות הברוניצקים באורמת תמורת כ-200 מיליון דולר (כ-700 מיליון שקל).

בהקשר זה נראה שמשפחת ברוניצקי צריכה להודות לקרן פימי פעם נוספת: במסגרת הסכם בעלי המניות, הסכימו הצדדים לא למכור מניות מעבר לכמות מסוימת, כך שהמשפחה לא מימשה את כל החזקותיה לאורך התקופה שבה שלטה פימי בחברה - ונהנתה מאקזיט מכובד ב-2017.