OECD: ישראל סובלת ממחסור חריף בתשתיות תחבורה ציבורית

הדוח קורא לממשלה להגדיל את הוצאותיה כדי לממן השקעות חיוניות בתשתיות ובחינוך ולבטל את הפטור ממע"מ על פירות וירקות ופטורים נוספים, כדי שניתן יהיה לממן את הגידול בהוצאות מבלי להגדיל את הגירעון התקציבי ■ קורא לממשלה למסות שימוש ברכב במקום בעלות על רכב ■ ביקורת על מדיניות הממשלה בנושא דיור

הרכבת הקלה בירושלים / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
הרכבת הקלה בירושלים / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

ישראל סובלת ממחסור חריף בתשתיות תחבורה ציבורית - מחסור הגורם לגודש, זיהום אוויר, היעדר נגישות למקומות עבודה טובים וסגרגציה של אוכלוסיות מוחלשות בפריפריה, כך קובע הדוח הדו-שנתי על ישראל שמפרסם היום (א') ארגון המדינות המפותחות OECD. הדוח קורא לממשלה להגדיל בצורה משמעותית את השקעותיה בתשתיות ובחינוך במגזר הערבי והחרדי וקורא לחולל שינויים מבניים חיוניים בשני התחומים.

הדוח קורא לממשלה להגדיל את הוצאותיה כדי לממן השקעות חיוניות בתשתיות ובחינוך ולבטל את הפטור ממע"מ על פירות וירקות, ופטורים נוספים, כדי שניתן יהיה לממן את הגידול בהוצאות מבלי להגדיל את הגירעון התקציבי. בתחום מיסוי התחבורה קורא הארגון לממשלה למסות שימוש ברכב במקום בעלות על רכב ולהרחיב את כבישי האגרה כדי לעודד שימוש יעיל בתחבורה. הדוח ממליץ במיוחד לממשלה להכניס תחרות בתחום התעופה, תוך שבירת המונופול שממנו נהנית כיום רשות שדות התעופה.

הדוח מותח ביקורת על מדיניות הממשלה בנושא דיור וקובע כי כמות הדירות הנבנות אינה גדולה מספיק כדי לענות על הביקושים ולהביא להורדת מחירים וכי מיסי הארנונה הנגבים עבור נדל"ן למגורים נמוכים מדי לצורך מימון הפיתוח הנדרש.

"אזרחי ישראל מרוצים יחסית מהחיים, על רקע העובדה שכלכלת ישראל ממשיכה להפגין ביצועים מרשימים: צמיחה חזקה, אבטלה יורדת, יציבות מחירים, חוב נמוך יחסית שנמצא במגמת ירידה (במונחי תוצר). ענף ההייטק מעניק יציבות במאזני הסחר הבינלאומיים והגידול בתעסוקה דוחף למעלה את רמת החיים. כלכלני ה-OECD מעריכים כי ההשקעות הצפויות בפיתוח שדות הגז (לוויתן ותנין-כריש) והמדיניות הממשלתית יבטיחו את המשך הצמיחה גם בשנים הקרובות".

מצד שני, מציינים עורכי הדוח כי יוקר המחיה בישראל ממשיך להיות מושפע ממחירי הדיור הגבוהים וכי למרות הגידול בתעסוקה מתרחבת תופעת העוני בקרב עובדים זאת כיון רבים מהמצטרפים החדשים לשוק העבודה הם ערבים וחרדים שעובדים במשרות בשכר נמוך. "רבים בשני מגזרים אלה לכודים במלכודת של משרות גרועות והיעדר כישורים הולמים לשוק העבודה והבעיה צפויה להחריף לאור התחזיות הדמוגרפיות שלפיהם מחצית מאוכלוסיית ישראל בשנת 2059 יהיו חרדים או ערבים".

"ישראל היא אחת הכלכלות הכי מוצלחות ב-OECD היא צומחת ברציפות כבר 15 שנה והישגיה לא באים רק הודות לדמוגרפיה אלא גם הודות לרפורמות שהונהגו ולביצועי ענף ההייטק" כך אמר היום אלוורו פריירה הכלכלן הראשי של הארגון, בעת הצגת הדוח הדו-שנתי על כלכלת ישראל. "כל הכבוד לכם על מה שהשגתם עד היום אבל יש לכם אתגרים, התמונה לא כל-כך טובה, במיוחד כשמביאים בחשבון את המגמות המדוגרפיות והשפעתן על שוק העבודה ועל החוב".

פריירה ציין במיוחד לחיוב את ביצועי הסקטור הפיננסי ומצד שני הדגיש את בעיית העוני בחברה הישראלית. "ישראל עדיין במקום הראשון בין המדינות המפותחות בחלק של העוני היחסי. אם נסתכל על הממוצע ישראל דומה לממוצע המדינות הפותחות אבל אם נסתכל על החרדים והערבים בנפרד, העוני מגיע ל50%, ואם שני ההורים אינם עובדים ההשלכות חמורות מאד" אמר פריירה.

הארגון צופה אינפלציה של 1% השנה ו-1.7% ב-2019 "חשוב מאד שבנק ישראל יתכונן לנוע קדימה בכיוון של העלאות ריבית במיוחד כשהלחצים במערכת הגלובלית יתגברו. שוק הדיור הוא בעיה ואתם יודעים זאת היטב ומחירי הדיור עלו בדרמטיות. יחס המחיר להכנסה מאד גבוה, אבל יש לאחרונה היחלשות בלחצים ויציבות בשוק הנדל"ן אבל חשוב שהיא תימשך ושבנק ישראל ימשיך בצעדים המקרו-יציבותיים". לגבי הוצאות הממשלה אמר פריירה "אפשר לעשות הרבה יותר, יותר השקעות בתשתיות תחבורה, בתשתיות של חינוך הכשרה מקצועית ומצד שני להלחם יותר בתופעות של העלמות ותכנוני מס. אחד הממצאים המרכזיים בדוח שלנו הוא נושא הלכידות החברתית בישראל לאור הפערים הגדולים. הפיריון חלש ומדיע ל-60% מהנתון החציוני של ה-OECD".