כך "תרם" משרד התיירות 2 מיליון ש' לקבר הבבא סאלי

זאת בנוסף ל-7.2 מיליון שקל שהקציבה הממשלה לפרויקט ■ "תיירות דתית היא נישה שמתפתחת בשנים האחרונות", אומרים במשרד התיירות

קבר הבבא סאלי / צילום: נתי הרניק לעמ
קבר הבבא סאלי / צילום: נתי הרניק לעמ

מי יממן את שיפוץ קבר הבבא סאלי (רבי ישראל אבוחצירא)? שר הפנים אריה דרעי הצליח להעביר בשנה שעברה החלטת ממשלה לבניית מרכז מורשת על-שם הבבא סאלי בסמוך לקברו בעיירה נתיבות, בה התגורר הרב 14 שנים לפני מותו.

לפי החלטת הממשלה הזו, המרכז יתוקצב ב-7.2 מיליון שקל מתוך סך כולל של כ-15 מיליון שקל - עלות הפרויקט של הרחבת מתחם הקבר למרכז מורשת גדולם. את יתרת הסכום הנדרש, כ-8 מיליון שקל, הוחלט לגייס באמצעות תרומות. אלא שככל הנראה שגיוס התרומות לא הגיע אל מלוא ההשקעה הנדרשת, וכעת מתגייס משרד התיירות לטובת העניין - ל"גלובס" נודע כי יתרה של 2 מיליון נוספים יעביר משרד התיירות. תקציב משרד התיירות.

600 אלף מבקרים נוהרים מדי שנה לקברו של הבבא סאלי בנתיבות. מתחם הקבר של הצדיק שקנה לעצמו שם של מי שעשה נסים ומופתים לא שופץ מאז פטירתו לפני 33 שנים. מוסדות הבבא סאלי החליטו לא רק לשפץ את מתחם הקבר אלא להקים מבנה גדול בשטח שיעוצב באווירה מרוקאית, לרבות שילוב של אבנים, צבעים ואפילו טיח בעיצוב אתני ואותנטי באווירה ארכיטקטורה מרוקאית שתהפוך ל"אי של מסורת באמצע המדבר". המתחם עוצב על-ידי האדריכל אשר איבגי.

מתחם הקבר משתרע על שטח של כ-6.8 דונם. המתחם החדש יכיל מקווה, בית כנסת (כולל חדר תפילה לכהנים), מתחם סעודות, חנות מזכרות ומרכז מורשת בו יוצגו פרטים ששימשו את הרב בחייו לצד מיצג אור קולי. עוד במקום יוקם מתחם שבו יקבל בנו של הבבא סאלי, האדמו"ר רבי ברוך אבוחצירא, את הבאים למתן עצה וברכה.

החלטת הממשלה מאפריל 2017 קבעה כי סכום של כ-7.2 מיליון שקל יועבר ממשרד הדתות הפריפריה והגליל. כאמור, נקבע כי יתרת הסכום תגויס מהציבור: בחודש מאי 2017 אף הושק קמפיין למימון המונים לשיפוץ מתחם הקבר. שמות התורמים, כך הבטיח הקמפיין, יונצחו במרכז.

גיוס התרומות נעשה באמצעות רכישת אבנים לבניית הפרויקט כשהמחיר ההתחלתי עמד על עשרות שקלים, והוא האמיר למאות שקלים לאבן. גיוס תרומות נעשה במקביל גם מאנשי עסקים שהם חסידי חצרו של הבבא סאלי.

באתר הבבא סאלי עדיין נשארו 15,000 אבנים למכירה לטובת מימון הפרויקט: 180 שקל לאבן במתחם הקבר, 520 שקל תעלה אבן במתחם התפילה הפנימי של הקבר, ו-270 שקל תעלה אבן הבסיס ש"יחזקו את כל מתחם קבר הבבא סאלי ואשתו מרים".

תקציב נוסף בהיקף 2.5 מיליון שקל

יש לציין כי זה לא התקציב היחיד לתחום: תקציבים לשיפוץ קברי צדיקים מופיעים גם בחוק ההסדרים ל-2019, שבו תוקצב סעיף "מועצת בתי עלמין ותמיכה בקברי אבות" על-ידי משרד הדתות בהיקף של 2,5 מיליון שקל.

ממשרד התיירות נמסר בתגובה: "המשרד משקיע בפיתוח תשתיות תיירותיות, בין היתר לתיירות דתית - נישה שהולכת ומתפתחת בשנים האחרונות ומושכת תיירים מהארץ ומהעולם. אחד האתרים הוא קבר הבבא סאלי, שמהווה מוקד משיכה משמעותי".

עוד מציינים במשרד כי "כרגע המצב של מתחם הקבר אינו ערוך לקליטת המוני מבקרים. המטרה היא להכשיר את המקום לקליטת התיירים והמבקרים בהיקפים גדולים המגיעים עתה ועוד עתידים להגיע".