היטאצ'י תרכוש טכנולוגיה של אקסלתא לגידול תאי גזע

אקסלתא מתעשת את תהליך הייצור של תאי הגזע, כך שניתן יהיה להשתמש בהם בכמויות במוצרי צריכה עם רכיבים ביולוגיים

חברת ביומד / צילום: רויטרס
חברת ביומד / צילום: רויטרס

חברת הטכנולוגיה היפנית היטאצ'י  הודיעה שחתמה על הסכם לרכישת ידע וטכנולוגיה מחברת אקסלתא (Accellta) הישראלית. אקסלתא, שהוקמה ב-2012, מפתחת מצעים ייחודיים לגידול תאי גזע ב"כמויות גדולות, במחיר סביר ובאיכות טובה", על פי ההודעה המשותפת של החברות.

לפי הודעת החברות, היכולת של אקסלתא לתעש את תהליך ייצור תאי הגזע מאפשרת להשתמש בהם גם בתחומים הדורשים תאים במחירים נמוכים יחסית, כמו בדיקת תרופות והדפסת תלת ממד של תאים לצורך ייצור מוצרי צריכה עם רכיבים ביולוגיים (להבדיל מאיברים להשתלה, הדורשים תאים במחירים גבוהים). עד היום השקיעו בחברה קרן אמית מקבוצת אלפרד מאן ז"ל וקרן הוריזון של לי קה שינג, בסכום כולל של 4 מיליון דולר. מנכ"לית החברה היא ד"ר מיכל עמית.

הפיתוח של אקסלתא התבסס על מחקר ארוך שנים שנעשה בטכניון. אחד המאפיינים הייחודיים של השיטה הוא שהתאים צומחים על מצע סינתטי והיא אינה מחייבת שימוש בתאים אחרים. כמו כן, התאים אינם חייבים להידבק לכלי כדי לצמוח, אלא גדלים כתרחיף, וכך ניתן להפחית באופן משמעותי את מספר הכלים שבהם גדלים התאים.

היטאצ'י הודיעה לפני כשנתיים על כניסתה לתחום ייצור התאים לסקטור הרפואה הרגנרטיבית (רפואה המבוססת על שיקום איברים באמצעות תאי גזע), וב-2017 רכשה חברה אמריקאית שתשמש תשתית לייצור תאים לחברות בתחום. כפי שנחשף כעת, היא תעשה זאת בעזרת הטכנולוגיה של אקסלתא.

היטאצ'י אינה החברה היחידה שאקסלתא חתמה עמה על הסכמים למכירת הידע שלה. יש לה הסכמים נוספים עם חברת תרמו פישר האמריקאית וחברות אחרות ששמן לא נמסר (שלוש חברות גדולות וחברות קטנות רבות). בימים אלה היא שוקלת גם פיתוח של מוצר עצמאי. הכנסות החברה מגיעות לכמה מיליוני דולרים, ולדבריה, היא כמעט מאוזנת תפעולית. לאחרונה הודיעה החברה כי היא מכוונת למיזוג או להנפקה בעוד כמה שנים.