קליסקי בתיק ישראל ביתנו: בסה"כ ניסיתי לעזור לאיגוד הכדורסל

איש העסקים משה קליסקי העיד בוקר באשר לנסיבות בהן קיבל איגוד הכדורסל תקציב בסך מיליון שקל מפאינה קירשנבאום, מתקציבי התמיכה של "ישראל ביתנו", בתיווכו ובתיווך של רמי כהן ■ "הייתי פיון שבסך-הכול ניסה לעזור לאיגוד להביא כסף לפרויקט לאומי"

משה קליסקי / צילום: שלומי יוסף
משה קליסקי / צילום: שלומי יוסף

"אני הייתי פיון שבסך-הכול ניסה לעזור לאיגוד הכדורסל להביא כסף לפרויקט לאומי" - כך העיד הבוקר (ד') איש העסקים משה קליסקי, באשר לנסיבות בהן קיבל איגוד הכדורסל תקציב בסך מיליון שקל מפאינה קירשנבאום, מתקציבי התמיכה של "ישראל ביתנו"; וזאת בתיווכו ובתיווך של רמי כהן, מנכ"ל משרד החקלאות לשעבר ויועץ עסקי לגופים במשק. 

קליסקי, המיוצג בידי עו"ד אדי אבינועם, העיד במשפט השוחד המתנהל בפרשת ישראל ביתנו בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, במסגרתו מואשמת סגנית השר וחברת הכנסת לשעבר פאינה קירשנבאום בהעברת כספים קואליציוניים לארגונים ועמותות שונים, בתמורה לקבל שוחד וטובות הנאה.

קליסקי נחקר כעד מטעם התביעה על האישום המייחס לקירשנבאום העברת כספים לאיגוד הכדורסל, אך הוא עצמו עומד בפני כתב אישום נפרד בגין תקציבים שהועברו בתיווכו לגופים שונים מ"ישראל ביתנו".

בראשית הדיון הבהיר התובע עו"ד יונתן קרמר, כי הדברים שיאמר קליסקי לא ישמשו נגדו במשפטו.

לפי האישום נגד פאינה קירשנבאום, אשר במסגרתו העיד קליסקי הבוקר, כספים קואליציוניים הועברו ממפלגת ישראל ביתנו לטובת איגוד הכדורסל בדרך סיבובית בניגוד לחוק - וזאת, תמורת עמלה לא חוקית שהועברה דרך החברה הפרטית שבבעלות הנאשמת בתיה כהן, אשתו של רמי כהן אז מנכ"ל משרד החקלאות ואיש ישראל ביתנו, הנאשם אף הוא בקבלת שוחד ובמתן שוחד בפרשה. הפרשה נחשפה לראשונה ב"גלובס" על-ידי משה ליכטמן בשנת 2014. 

גזיר
 גזיר

קליסקי העיד על אותה "דרך סיבובית בה עברו הכספים" ואמר כי רמי כהן הכיר בינו לבין פאינה קירשנבאום על-מנת שהוא ישכנע אותה להעביר תקציבים לאיגוד הכדורסל. באותה פגישה מספר העד, כי פאינה אמרה לו כי לא ניתן להעביר כספים לאיגוד הכדורסל מתקציבי המדינה אלא רק לפרויקטים לאומיים. הפרויקט הלאומי שנמצא היה פרויקט שממן איגוד הכדורסל בוויגייט, אליו העבירה ישראל ביתנו מיליון שקל. בכך "נחסך" לאיגוד הכדורסל סכום של מיליון שקל מכספי התמיכה לפרויקט. בתמורה קיבל רמי לוי עמלה של 10% מהסכום, אך העמלה הועברה לרעייתו של רמי כהן, בתיה כהן, לבקשתו של רמי כהן.

התובע יונתן קרמר שאל את קליסקי: "פאינה אמרה לך שלא ניתן להעביר כסף לאיגוד והכסף יעבור לוינגייט ולא לאיגוד. זה המדויק?" והעד השיב: "כן", והסביר: "עבר מיליון שקל לוינגייט. איגוד הכדורסל הרוויח את המיליון שקל, ומתוך התקציב שילם את העמלה לרמי כהן, יותר נכון לבתיה כהן. סביב 100 אלף שקל.

קליסקי תיאר את הרקע לקבלת הכספים מישראל ביתנו. היכרותו עם רמי כהן, העיד, החלה בצבא כאשר שניהם היו בתפקידים בכירים. בהמשך, פנה אליו לקבלת תקציבים לאיגוד הכדורסל. "אני פניתי לרמי כהן כשהוא היה אזרח ולא בתפקיד ציבורי שיעזור לי וינסה לגייס חסויות עוד בתקופה שהייתי במכבי ראשון בכדורסל (שימש כיו"ר מכבי ראשון לציון בכדורסל, א' ל"ו). הוא ניסה ולא הצליח. היה לו רצון טוב לעזור אבל הוא לא הצליח... כשהייתי ראש מנהלת הליגה הלאומית בכדורסל פניתי לרמי ושאלתי אותו אם הוא יכול להביא חסות או פרסום לאיגוד הכדורסל. הוא אמר שהוא יבדוק ואחרי תקופה אמר שהוא חושב שהוא יכול להביא תקציב לפרויקט לאומי לאיגוד הכדורסל מישראל ביתנו".

השיחות הללו נערכו בין היתר במפגשים חברתיים שקיים קליסקי עם כהן בביתו של כהן. "בהמשך הוא חזר אלי ואמר שהוא חושב שאולי הוא יכול לסדר תמיכה במסגרת התמיכות מישראל ביתנו, ואמר בוא נפגש קודם עם פאינה ונשכנע אותה שהיא תיתן תקציב לטובת איגוד הכדורסל".

על כך, על-פי העדות, עדכן קליסקי את אבנר קופל, אז יו"ר איגוד הכדורסל. "לפני שנפגשתי עם אבנר קופל הייתה לי פגישה עם פאינה שבה הסברתי למה חשוב שתהיה תמיכה בספורט. אמרתי לה במקום להשקיע במסוממים ואלכוהוליסטים בוא נשקיע במניעה, ספורט מסייע במניעה. היא מאוד אהבה את הרעיון. היא אמרה שתבדוק ותחזיר תשובה", העיד. 

עמלה של 10%

בהמשך העיד קליסקי: "אמרתי לקופל שיש הסכמה עקרונית. רמי כהן הוא אדם פרטי ואני אדם שבא מעולם הפרסום שמתבסס כולו על עמלו ורמי הבהיר שהוא אדם פרטי והוא מעוניין לקבל בצורה כזאת או אחרת עמלה, אז נפגשנו עם קופל אצלו במשרד עם רמי כהן, קופל ואנוכי, ורמי מציג את האפשרות לקופל להביא תקציב לישראל ביתנו, מתקציב תמיכות. הוא לא נכנס לפרטים אבל אם אני זוכר נכון הוא אמר שיש לו קשת (קשרים, א' ל"ו) - כמו כל מי שעוסק בתיווך כזה או אחר או כל מיש מביא חסויות הוא לא מביא את זה סתם זה בד"כ מקשרים... הוא אמר לי שהוא קשור לישראל ביתנו שהוא מכיר את פטינה ומכיר אנשים אחרים ויכול לעזור".

תובע: בהודעה במשטרה אמרת שהוא אמר לך שהוא בעל השפעה בוועדת התמיכות. זה מדויק.

ת. יכול להיות.

שופט : אמרת אמת בהודעה במשטרה

ת. כן.

קליסקי הוסיף כי "באותה פגישה (עם קופל, א' ל"ו) נכנסנו לקטע של סכום העמלה, ורמי כהן אם אני זוכר נכון אמר שהוא מבקש 20% מהסכום וזו עמלה מקובלת בתחום הספורט, וקופל אמר שהוא לא יכול לתת סכום כזה והוא מוכן לתת 10% כפי שנותנים לאנשים אחרים עם חסויות... 10% מהסכום שהוא יביא לאיגוד הכדורסל... הפגישה הסתיימה ללא הסכמה".

עוד העיד: :אחרי שרמי חזר אלי ואמר שהוא מסכים לעמלה של 10% הודעתי לקופל והוא אמר אז בוא תראה איך אתה מקדם את זה. רמי אמר לי שהוא ינסה להפגיש אותי עם פאינה וינסה להביא את התקציב".

תובע: הוא אמר לך שכבר אפשר להעביר את התקציב?

עד: אני לא חושב שהוא אמר בוודאות הוא אמר שקודם אתה צריך להיפגש עם פאינה לשכנע אותה להסביר לה ולא באופן אוטומטי מעבירים את התקציב.

תובע: מה הייתה העסקה שנסגרה?

עד: שרמי ידאג להביא סכום כסף, אז דובר על מיליון שקל ואכן זה היה הסכום, מישראל בתינו מתקציב תמיכות, ובמידה והוא יביא את הסכום הזה הוא יקבל 10% ... הוא יביא את זה לאיגוד הכדורסל.

אז פנה התובע לשאלות בנוגע להסוואת העברת הכספים לרמי כהן, והבקשה של רמי כהן כי שמו לא ייקשר לעסקה. "לרמי כהן הייתה בקשה בקשר לאופן שבו תוצג העסקה", שאל התובע וקליסקי אישר את דבריו בעדותו במשטרה, לפיהם אחרי שרמי כהן הסביר לו שהכספים יעברו לאיגוד הכדורסל, הוא אמר לו שמסיבות שונות הוא לא רוצה לעמוד בפרונט בהתקשרות מול איגוד הכדורסל ואשתו בתיה כהן תעמוד מול איגוד הכדורסל. עוד הוסכם כי השכר של בתיה כהן יהיה שכר חודשי ולא באחוזים.

תובע: אתה מציג את הסיפור לפאינה, ועבור מי אתה מבקש את הכסף.

עד: עבור איגוד הכדורסל

תובע: מה פאינה אומרת?

עד: שתקציבי תמיכות אפשר להעביר רק לפרויקטים לאומיים. היא לא הסכימה להעביר לאיגוד... היא הסבירה לי שזה מכיוון שתקציבי תמיכות אי אפשר להעביר לאיגוד כדורסל.

תובע: אמרת בהודעה שמשטרה שפאינה אמרה לך שפרויקט לאומי בהגדרה זה משהו שלא עושים אותו גופים דומים שיכולים לבקש תמיכה.

עד: כן. ז"א שאם היא תיתן לאיגוד הכדורסל כסף ישירות, מחר יבוא איגוד הכדורעף וגם ירצה, ויגיד גם אני רוצה... אם יביאו לאיגוד הכדורסל יבואו גופים דומים וידרשו גם, ובגלל זה צריך למצוא פרויקט לאומי שיקבל את התמיכה.

בנקודה הזאת הוחלט כי התקציב יועבר לפרויקט הלאומי בוינגייט, אותו ממן איגוד הכדורסל.

שופט: אם יעבירו את זה לפרויקט הלאומי בוינגייט, מה יצא לכם מזה?

עד: הפרויקט הלאומי מתקיים בוינגייט. איגוד הכדורסל ממן את הפרוייקט במספר מיליוני שקלים. במידה ויעבירו מיליון לפרויקט הזה, אז איגוד הכדורסל יעביר פחות מיליון.

תובע: מי הנהנה מההעברה?

עד: איגוד הכדורסל.

תובע: אבל כרגע הסברת לי שלא ניתן להעביר כסף לאיגוד הכדורסל.

עד: נכון

ש. ומי נהנה מהכסף שעבר לוינגייט?

עד: איגוד הכדורסל.

בשלב הזה ביקש קליסקי להקטין את חלקו בעניין ואמר לתובע, את השאלות האלה אתה צריך לפנות לשרת הספורט. לשאלה "מה הקשר לשרת הספורט", העיד קליסקי: "מי שהיה אמון בנושא הזה וברמה העליונה זו שרת הספורט שדרכה עבר הכסף, מנכ"ל משרד הספורט, וינגייט ואיגוד הכדורסל שנהנה מהכסף. מה אתה שואל אותי? אני הייתי פיון שבסך-הכול ניסה לעזור לאיגוד הכדורסל להביא כסף לפרויקט לאומי"

תובע: אבל פאינה אמרה לך שלא ניתן להעביר כסף לאיגוד והכסף יעבור לוינגייט ולא לאיגוד. זה המדויק?

עד: כן... עבר מיליון שקל לוינגייט . איגוד הכדורסל הרוויח את המיליון שקל ומתוך התקציב ושילם את העמלה לרמי כהן, יותר נכון לבתיה כהן. סביב 100 אלף שקל .

קליסקי שהעיד הבוקר, מתמודד בימים אלה בפני כתב אישום נפרד באחד מנספחי פרשת "ישראל ביתנו". קליסקי, לשעבר בכיר בעולם הספורט הישראלי, בין היתר יו"ר מינהלת הליגה בכדורסל, מואשם כי ניצל את קשריו האישיים עם סגנית שר הפנים לשעבר, פאינה קירשנבאום, לשם השגת תקציב מדינה בהיקף של כחצי מיליון שקל עבור איגוד הכדוריד - ו"על הדרך" לקח לכיסו מאות אלפי שקלים כשוחד. כן הוא מואשם כי היה מעורב במינוי לא כשר של המדליסט האולימפי, חותר הקיאקים מיכאל קלגנוב, במיזם של עמותת הספורט עמק הירדן.

קליסקי נאשם בעבירות של תיווך בשוחד, סיוע ללקיחת שוחד, רישום כוזב במסמכי תאגיד, זיוף מסמך, הלבנת הון, שיבוש מהלכי משפט ועוד. זהו כתב האישום השלישי המוגש במסגרת פרשה 242, שקליסקי הוא הנאשם ה-11 בה. מהפרקליטות נמסר כי ההחלטה בעניינם של חשודים נוספים בפרשה שנחקרו באזהרה תתקבל בתקופה הקרובה.

בכתב האישום, שהוגש בידי עורכי הדין ד"ר יונתן קרמר ועמרי קופלר, נאמר כי בשנים הרלוונטיות קליסקי עסק בתחום הפרסום והדפוס, בפרט בתחום הספורט. בנוסף, הוא היה דמות מוכרת בענפי הכדורסל והכדוריד בישראל ושימש כחבר בהנהלת איגוד הכדורסל הישראלי.

קליסקי נאשם, כאמור, כי ניצל את קשריו האישיים עם קירשנבאום, לשם השגת תקציב מדינה בהיקף של כחצי מיליון שקל עבור איגוד הכדוריד.

מאחר שאיגוד הכדוריד אינו נמנה עם הגופים שניתן על-פי חוק להעביר להם תקציבי מדינה שמקורם בכספים קואליציוניים (בדומה לאיגוד הכדורסל אשר בעניינו מעיד היום קליסקי), התקציב עבר לאיגוד בעקיפין דרך מכון וינגייט. בעד העברת התקציב, נאשם קליסקי שקיבל מהאיגוד שוחד בהיקף של כ-180 אלף שקל, סכום שהיווה למעלה מ-35% מסך התקציב שהועבר ממפלגת ישראל ביתנו אל איגוד הכדורסל דרך מכון וינגייט. לפי הנטען, כדי להסוות את התשלום, הוציאה החברה שבבעלות קליסקי חשבונית כוזבת למכון וינגייט שהונפקה בגין "מיתוג/שיווק כדוריד 2013".

באישום נוסף נטען כי זוכה מדליית הארד בשייט בקיאק במשחקים האולימפיים בסידני 2000, מיכאל קלגנוב, נבחר לכהן כחבר מועצת העיר טבריה מטעם "ישראל ביתנו" ללא שכר, ומשכך פנה קלגנוב אל סגנית השר קירשנבאום, על-מנת שזו תסייע לו במציאת מקור פרנסה.

קליסקי נאשם כי סייע לקירשנבאום לקבל שוחד מעמותת הספורט עמק הירדן, בדמות העסקת קלגנוב, מקורבה של קירשנבאום, במיזם שניסה לקדם לפיתוח ענף הקיאקים בישראל, וזאת בעד העברת תקציב מדינה בסך כחצי מיליון שקל לפעילות העמותה.

קירשנבאום מואשמת בעבירות רבות של לקיחת שוחד

על-פי האישומים נגד קירשנבאום קיבלה זו טובות הנאה עבורה עצמה באופן אישי, עבור מפלגת ישראל ביתנו ועבור מקורביה, ובתמורה העבירה כספים מתוך הכספים הקואליציוניים לגופים שונים. כתבי האישום שהוגשו לבית המשפט המחוזי בתל-אביב בפרשה כוללים למעלה מ-10 פרשיות. הנאשמת המרכזית היא קירשנבאום שמואשמת בעבירות רבות של לקיחת שוחד, בקשת שוחד, מרמה והפרת אמונים, הלבנת הון ועבירות מס.

הפוליטיקאית הבכירה לשעבר שימשה בתקופה הרלוונטית בתפקיד סגנית שר הפנים וחברת כנסת מטעם מפלגת ישראל ביתנו. כחלק מתפקידה במפלגה הייתה קירשנבאום אחראית על חלוקת "הכספים הקואליציוניים" של המפלגה, עשרות מיליוני שקלים שמקורם בתקציב המדינה, אשר בתקופה הרלוונטית הוקצו מכוח הסכמים קואליציוניים לשליטת ישראל ביתנו.

על-פי האישומים, קירשנבאום קיבלה טובות הנאה עבורה עצמה באופן אישי, עבור מפלגת ישראל ביתנו ועבור מקורביה, ובתמורה העבירה כספים מתוך הכספים הקואליציוניים לגופים שונים. בין היתר חשודה קירשנבאום כי בדרך זו קיבלה שוחד מהחברה לפיתוח השומרון, מעמותת איילים, מהמועצה המקומית מטה בנימין, מעמותת עזרא ומהרשות הלאומית למלחמה בסמים.

לפי האישומים, טובות ההנאה ניתנו, בין היתר, בדרך של תשלום מזומן לקירשנבאום, העברות כספים לטובת עסק שהקימה, העסקת בני משפחתה, קבלת מחשבים, טלפונים סלולריים ומכשירי חשמל יקרים אחרים, תשלום עבור טיסות לחו"ל ומלונות עבורה ועבור בני משפחתה.

נאשמים בולטים נוספים הם דוד (דאוד) גודובסקי, מנהל אגף הארגון של מפלגת ישראל ביתנו. גודובסקי נאשם בעבירות רבות של לקיחת שוחד, בקשת שוחד, סחיטה באיומים, קשירת קשר לפשע, הלבנת הון ועבירות מס. בתקופה האחרונה נוהל מאחורי הקלעים משא ומתן מול גודובסקי לחתימת עד מדינה, ואולם טרם גובש הסדר עמו.

רמי כהן, מנכ"ל משרד החקלאות לשעבר ויועץ עסקי לגופים במשק, נאשם בעבירות של מתן שוחד, לקיחת שוחד ועבירות נוספות.

בהמשך הדיון ערכו הסנגורים של קירשנבאום ובני הזוג כהן, חקירה נגדית לקליסקי.

בחקירתו, ביקש עו"ד אורן אדרת מהעד לאשר לו כי קירשנבאום לא ידעה על העמלה שגזר כהן מהכספים שועברו לפרויקט בוינגייט; וקליסקי הוודה שהוא לא יכול להעיד שפאינה ידעה שכהן יגזור קופון כאשר היא אישרה את העברת הכספים הקואליציוניים.

עו"ד אבי חימי, סנגורם של בני הזוג כהן, פנה לקו הגנה שמטרתו לקעקע את מהימנות קלינסקי לגבי הסיבה להעברת התשלום לכהן, תוך ניסיון להוציא מקליסקי אמירה שהכספים שועברו לבתיה כנן היו למעשה שכר עבור עבודה, וקליסקי לא יכול לדעת בוודאות מה היתה מטרת הכספים שהועברו לה מהאיגוד.