מורי התיכון חתמו על הסכם השכר - יחזירו בחגים את ימי השביתה

לאחר מו"מ שנמשך למעלה משנה, ארגון המורים והמדינה חתמו על הסכם קיבוצי חדש בעלות של 600 מיליון שקל ■ ימי השביתה יוחזרו למורים על חשבון שני ימי חופשה – בל"ג בעומר ובשבועות

יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים, רן ארז / צילום: שלומי יוסף
יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים, רן ארז / צילום: שלומי יוסף

שלושה חודשים לאחר שארגון המורים הגיע להסכמות עם משרדי האוצר והחינוך לגבי העלאות שכר למורי התיכון, חתמו הצדדים באופן סופי על ההסכם, שעלותו צפויה להגיע ל-600 מיליון שקל. ההסכם נחתם על רקע הבחירות לראשות ארגון המורים שתיערך בעוד שבוע. המשא-ומתן בין שני הצדדים החל לפני למעלה משנה, אז פקע ההסכם הקיבוצי הקודם.

העלאת השכר תהיה באופן הדרגתי ותחול באופן רטרואקטיבי מתחילת שנת הלימודים הנוכחית. העיכוב בחתימה על ההסכם נבעה מחילוקי דעות לגבי ה"שקט התעשייתי", כלומר התחייבות של המורים שלא לשבות בנושאים הנוגעים לשכרם בכל תקופת ההסכם - 4.5 שנים.

הסעיף המשמעותי בהסכם הוא העלאת שכר למורים מתחילים, משכר בסיס של 6,400 שקל לחודש לשכר של 8,000 שקל - עלייה של 19%. העלאת השכר למורים בעלי ותק של עד שבע שנים תהיה בשיעור מתון בהשוואה לעלייה היום - 2% בשנה, לעומת 5% כיום. עד כה, התוספות ניתנו בשיעור יחסי לגובה המשכורת, דבר שהוביל להתרחבות הפערים בין המורים הוותיקים לצעירים. ההסכם הנוכחי נועד כדי לבלום את התרחבות הפערים, שמרחיקה צעירים מוכשרים וגורמת לנטישה גבוהה יחסית של מורים צעירים את מערכת החינוך. בנוסף להעלאות השכר, כל המורים יקבלו מענק חתימה של 1,000 שקל.

בנוסף, ארגון המורים השיג למורים גמולים חדשים שיתרמו להעלאה נוספת בשכר המורים. הצדדים ממשיכים לנהל משא-ומתן על העלאת שכר המנהלים אך בהסכם כבר נקבע כי בשנת הלימודים הבאה יוקצו לצורך כך 10 מיליון שקל, והחל מהשנה שלאחר מכן יוקצו 20 מיליון שקל בכל שנה.

בצד ההסכם נקבע מנגנון לפיו יוחזר השכר שנוכה בגין ימי השביתה למורים, שנערכו במהלך יומיים בחודש נובמבר בכל החטיבות העליונות, ובחלק מהן גם שבתו יום נוסף. בעקבות זאת, יתקיימו לימודים בל"ג בעומר (3 במאי), באיסרו חג שבועות (21 במאי) ובחלק מהתיכונים יוחזר יום נוסף באיסרו חג סוכות (2 באוקטובר, שנת הלימודים הבאה).

יו"ר ארגון המורים, רן ארז, אמר כי "מדובר בצעד נוסף לקידום מעמד המורה והפרופסיה - המקצוע החשוב בישראל. אלה צעדים חשובים, אך לא תמה הדרך, נמשיך בצעדים לקידום מעמד המורה בישראל".