תקציב חדש, זמירות ישנות

התוכנית הכלכלית שהציג האוצר משובצת בשורת הבטחות. האם הסיסמאות יתורגמו למעשים?

נתניהו, כחלון וכ"ץ בישיבת ממשלה / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"
נתניהו, כחלון וכ"ץ בישיבת ממשלה / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"

1. פעם בשנה, בכל שנה, מרכזים את המילים היפות למסמך אחד. שר הולך ושר בא, ממשלה קמה ונופלת - ומכבסת הסיסמאות לעולם נשארת. השבוע בלט עוד יותר הפער בין תשפוכת המילים למציאות: מסמכי האוצר הגיעו בסמיכות לדוח מבקר המדינה מאתמול אחה"צ, דוח קרן המטבע הבינלאומי גם אתמול והדוח הדו שנתי של ה-OECD לפני מספר ימים - ונחשף הפער הענק והמחריף בין מילים למימוש.

2. כותב האוצר: "התוכנית הכלכלית מתמקדת בשישה עקרונות מרכזיים: הפחתת יוקר המחיה, צמצום פערים, הגברת התחרות והצמיחה במשק, ייעול המגזר הציבורי, הגדלת היצע הדירות וצמצום ההון השחור". באיזו תוכנית כלכלית לא נכתבו המילים הללו? הפחתת יוקר מחיה - מאז שנות ה-50. צמצום פערים - מאז ומתמיד. הגברת התחרות - מאז "המהפך" של מנחם בגין ב-1977. הגברת הצמיחה - מונח ששולט מאז תוכנית הייצוב של 1985. ייעול המגזר הציבורי - לפחות מאז הסבב השני, 2003, של 'משל נתניהו' על האיש השמן הרוכב על השדוף. צמצום ההון השחור - את זה המציאו ממשלות מפא"י בשנות ה-50. הגדלת היצע דירות - זקן ארוך ולבן כבר צמח גם לעיקרון המרכזי הזה. עוד סיסמא שתמיד חוזרת על עצמה: "העלאת רמת פריון העבודה במשק". אז למה הפריון תקוע כל כך הרבה שנים?

3. "קיצור שבוע העבודה במשק הישראלי ל-42 שעות.. זאת בכדי לשפר את האיזון בין עבודה לשעות הפנאי של העובד בחיק משפחתו" - בפועל זו הכניעה הכי גדולה של נתניהו וכחלון לאינטרסים אפלים של אבי ניסנקורן והוועדים הגדולים ששולטים בו. זה התחיל בהבטחה לארבעה סופי שבוע ארוכים במשק. שמחה גדולה שבלחץ ההסתדרות ובניגוד לאינטרס של 3 מיליון המועסקים במגזר העסקי - נגמרה ב-42 שעות, במקום 43 שעות עבודה בשבוע. (למה זה טוב לוועדים הגדולים? כי יש להם הרבה יותר ימי חופש והם יכולים לסדר לעצמם יותר סופשי"ם, כי יש להם הטבה של חודש ימי מחלה נצברים בשנה שמשתמשים בהם כרצונם, כי זה מבטיח להם יותר שעות נוספות).

4. "נטו חופשות" ו"סבסוד צהרונים" - מילים שבאות להשתיק את הטענות על כך ש'חוק יום לימודים ארוך' מ-1997 - ממשיך להידחות. "הסרת חסמים בייבוא אישי כאמצעי להפחתת יוקר המחיה" - מונחי 'כיסוי' לכניעת האוצר והכלכלה ליבואנים ולתעשיינים שמתנגדים להגדלת הפטור ממע"מ ביבוא מקוון מעסקאות של 75 דולר, ל-200 או 500 דולר - זה באמת היה מפחית יוקר.

5. "הגדלת ההכנסה הפנויה של הורים עובדים באמצעות הרחבת מענק עבודה". רעיון מעולה ומצמצם פערים. אלא מה: חוק מס הכנסה שלילי, שם קודם למענק עבודה, הוחל לפני 10 שנים, ועד היום מגיע המימוש לפחות מ-65% מהזכאים לו. למה? בגלל הביורוקרטיה, הפרוצדורה, בגלל שבלי עו"ד, רו"ח, ומאכער - אזרח רגיל לא מסוגל להתמודד עם מערכות השלטון.