בגלל התערבות בבחירות: ארה"ב מטילה סנקציות על רוסיה

ארה"ב מטילה סנקציות על רוסים בגין ההתערבות בבחירות לנשיאות ■ מהפך בעמדת ממשל טראמפ שעד עתה סירב לגנות את רוסיה ■ יום קודם לכן גינתה ניקי היילי את רוסיה בגין ניסיון לרצוח מרגל רוסי לשעבר ובתו בבריטניה

הנשיא טראמפ / צילום: רויטרס, Leah Millis
הנשיא טראמפ / צילום: רויטרס, Leah Millis

ארה"ב הטילה היום (ה') סנקציות פיננסיות על סוכנויות ביון של ממשלת רוסיה ועל גורמים רוסיים אחרים בגין ההתערבות הרוסית בבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016.

הסנקציות הן התגובה המשמעותית ביותר של ממשל טראמפ על הבחישה הרוסית בבחירות, אך הן מבליטות את הימנעותו המודגשת של דונלד טראמפ עצמו ממתיחת ביקורת כלשהי על ולדימיר פוטין בגין ההתערבות בבחירות או בגין נושאים אחרים, כגון הניסיון לרצוח מרגל רוסי לשעבר ובתו בבריטניה בשבוע שעבר.

את הסנקציות הטיל משרד-האוצר האמריקאי. "הממשל נוקט צעדים נגד פעילות הסייבר הזדונית של רוסיה, לרבות מאמצי הרוסים להתערב בבחירות בארה"ב, התקפות סייבר הרסניות וחדירות (קיברנטיות) לתשתיות חיוניות", הכריז שר-האוצר, סטיוון מנוצ'ין, בהודעה לעיתונות. "הסנקציות האמריקאיות הן חלק ממאמץ נרחב יותר להגיב על התקפות המרושעות המתמשכות שיוצאות מרוסיה".

פקידי ממשל בוושינגטון אמרו, כי דברי מנוצ'ין על "חדירות לתשתיות חיוניות" מכוונים למאמצים של רוסיה לחדור למערכת תחנות הכוח להפקת חשמל ולתשתיות אנרגיה אחרות בארה"ב ולזרוע בהן וירוסים כדי להיערך לחבלה בתשתיות אלה. זו הפעם הראשונה שבה ניתן פומבי למזימה זו.

אחת מההתקפות הקיברנטיות המזיקות ביותר של הרוסים ידועה בשם NOTPETYA, אמרו הפקידים. היא גרמה נזקים בשווי מיליארדי דולר בארה"ב, אירופה ואסיה. לדבריהם, זו היתה "ההתקפה הקיברנטית ההרסנית ביותר בהיסטוריה".

מנוצ'ין הוסיף, כי משרד-האוצר מתכנן להטיל סנקציות נוספות כדי למצות את הדין עם פקידי ממשלה ואוליגרכים רוסיים, שאחראים לבחישה בבחירות, ולמנוע מהם גישה למערכת הפיננסית של ארה"ב. הסנקציות הוטלו גם על טרולים רוסיים ועל חברות אינטרנט רוסיות שהיו קשורות במאמצים להתערב בבחירות.

הסנקציות מכוונת נגד 19 אזרחים רוסיים וחמישה ארגונים. נגד חלק גדול מהם הוגשו בפברואר כתבי אישום ע"י התובע המיוחד, רוברט מולר, שחוקר שת"פ אפשרי בין מטה הבחירות של טראמפ לבין גורמים רוסיים במהלך מסע הבחירות.

אחד מהרוסים שנגדם כוונו הסנקציות הוא יבגני ויקטורוביץ' פריגוז'ין, "בגלל מעורבותו בבחישה בתהליך הבחירות או במוסדות שקשורים בבחירות בארה"ב". פריגוז'ין, שהחל את הקריירה שלו כבעל מסעדה, נחשב מקורב מאוד לפוטין וידוע בכינוי "השף של פוטין", אם כי עתה הוא מיליארדר בעל אחזקות בחברות רבות. שתיים מהחברות שלו, שמתמחות בשירותי אינטרנט, חשודות שהעסיקו טרולים שבחשו בבחירות בארה"ב.

סנקציות נוספות הוטלו על שני ארגוני ביון רוסיים - FSB, הגלגול החדש של של KGB, ו-GRU, המודיעין הצבאי. ה-FSB מואשם בחדירות למחשביהם של פקידי ממשל, לרבות מומחים לאבטחה מקוונת, דיפלומטים, אנשי צבא ומטה הבית הלבן. ה-GRU היה מעורב ישירות בבחישה בבחירות ב-2016, לדברי הממשל.

הסנקציות מגדירות את הארגונים והאנשים שנגדם הן מכוונות כפסולי כניסה לארה"ב. נאסר עליהם לעשות עסקים עם גופים אמריקאים ועל חברות אמריקאיות נאסר לקיים קשרים עסקיים עימם. נכסים פיננסיים ואחרים שלהם בארה"ב יוקפאו.

מבחינה מסוימת, הסנקציות נושאות אופי סמלי בלבד. הן חופפות סנקציות שהוטלו בעבר בגין כיבוש חצי האי קרים על שני שירותי הביון הרוסיים ועל כמה מהאנשים והגופים שמשמשים כמטרות לסנקציות החדשות. בכל זאת, העובדה שארה"ב החליטה לנקוט צעדי עונשין נגד הרוסים מצביעה על כך, שממשל טראמפ נגרר, אולי בעל כרחו, למחנה מדינות מערב אירופה שיצאו במתקפה דיפלומטית על מוסקבה בעקבות הנסיון לרצוח את מרגל רוסי לשעבר ובתו בגז עצבים בבריטניה, שמיוחס לרוסיה.

וכך, בעוד שטראמפ מנסה לשלול את הלגיטימציה של חקירת התובע המיוחד במעורבות רוסיה בבחירות, ובמשתמע להכחיש את המעורבות עצמה, אמר הערב פקיד אמריקאי בכיר, שעוסק בנושאי ביטחון לאומי, כי ארה"ב תטיל סנקציות נוספות על מוסקבה בגין "התוקפנות הרוסית".

טראמפ התעלם משאלה על הסנקציות החדשות כאשר דיבר הערב עם כתבים בלשכה הסגלגלה, אך כאשר התבקש להגיב ניסיון הרצח בבריטניה הוא אמר: "בוודאי שנראה כאילו רוסיה עומדת מאחורי המעשה הזה".

אתמול יצאה שגרירת ארה"ב, ניקי היילי, בהתקפה חריפה על רוסיה בגין נסיון הרצח, במושב של מועצת הביטחון, וארה"ב, יחד עם בריטניה, גרמניה וצרפת, גינו את המעשה בהודעה משותפת מנוסחת בחריפות.

"השימוש בגז עצבים, בדרג צבאי, שפותח ברוסיה (בניסיון הרצח) הוא התקפה על הריבונות של הממלכה המאוחדת. שימוש בנשק כזה הוא הפרה ברורה של האמנה למניעת שימוש בנשקים כימיים ושל החוק הבינלאומי. הוא מאיים על הביטחון של כולנו", נאמר בהודעה. (סוף)