זינוק ברווחי חברת החשמל ב-2017; הסתכמו ב-4.7 מיליארד ש'

בניטרול הוצאות חד פעמיות הסתכמו רווחי החברה ב-1.3 מיליארד שקל

חברת חשמל / צילום: שאטרסטוק
חברת חשמל / צילום: שאטרסטוק

חברת החשמל סיימה את שנת 2017 עם תוצאות טובות, כאשר הגידול בהכנסות החברה פיצה על הגידול בהוצאות ובשורה התחתונה נרשמה עלייה של כ-160% ברווחי החברה. החוב הפיננסי הכולל של חח"י ירד בכ-1.2 מיליארד שקל והסתכם לסוף השנת 2017 בכ- 42 מיליארד שקל.

החברה סיימה את השנה שעברה עם רווח של 4.7 מיליארד שקל , אשר כולל רווח חד פעמי של כ-3.5 מיליארדי שקל. זאת, לעומת רווח של 1.2 מיליארד שקל בשנת 2016 (שכלל רווח חד פעמי של כ-0.7 מיליארדי שקל). לאחר נטרול השפעות האירועים החד פעמיים, החברה הרוויחה בשנת 2017 1.3 מיליארדי שקל , לעומת רווח של 0.5 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד- עלייה של 160%.

הקפיצה ברווח מיוחסת בין היתר לאירועים חד-פעמיים, ובהם ביטול התחייבות של החברה להשיב לצרכנים סך של 2.1 מיליארד שקל בעקבות פסק דין של בית המשפט העליון מאוגוסט שנה שעברה. אז, דחה נדחתה התביעה הייצוגית שהתנהלה נגד חברת החשמל על גביית יתר בתעריף, בנושא הפנסיה והשכר.

דבר נוסף שהקפיץ את הרווחים החד פעמיים של החברה הוא החלטת רשות החשמל להכרה תעריפית בהוצאות בגין זכאות לפנסיה של עובדי החברה מהעבר, בעקבותיה יצרה החברה נכס פיקוח בסך של כ- 0.9 מיליארדי שקל.

הכנסות החברה בשנת 2017 הסתכמו לסך של כ-23.4 מיליארד שקל לעומת סך של כ-22.7 מיליארד שקל בשנת 2016 - גידול של כ-3% שנבע מגידול בצריכת החשמל בתקופה זו ומעלית תעריף החשמל.

בחברה מתגאים בהמשך מגמת הקטנת החוב הפיננסי הכולל שלה, ומתחילת השנה קטן החוב בכ-1.2 מיליארד שקל והסתכם לסוף השנה לסך של כ- 42 מיליארד שקל. המהלך בשילוב ירידת הריבית צמצמו את באופן ניכר את עלויות המימון של חח"י בין השנים 2016-2017 מכ-2.3 מיליארד שקל לכ-1.5 מיליארד שקל.

בצד ההוצאות, נרשמה עלייה של כ-5% מ- 21.5 מיליארד שקל ב-2016 לכ-22.6 מיליארד שקל ב-2017. ההשפעה העיקרית על סעיף ההוצאות היא כתוצאה מעלייה בצריכת הדלקים. ב-2017 נרשמה עלייה של כ-12% בצריכת הדלקים לעומת התקופה המקבילה אשתקד. עלייה זו בצריכת הדלקים מוסברת על ידי העלייה במחירי הפחם בעולם וממעבר לייצור מפחם שהוא יקר יותר ומזהם יותר בעת התקלה באספקת הגז הטבעי ממאגר תמר.

סך החשמל הנרכש על ידי החברה מיצרני חשמל פרטיים עלה בכ-8% בשנת 2017, עלייה זו נבעה מכניסת יח"פים חדשים וכן מרכישות חשמל מיצרנים פרטיים בתקופת התקלה במאגר גז "תמר" במחירים יקרים כתוצאה משימוש של היחפ"ים בסולר יקר. על פי דוח החברה, חלקם של יצרני חשמל פרטיים עמד על 29% מסך ייצור החשמל במשק.

עלויות השכר בחברה עלו בשנת 2017 לכ-2.9 מיליארד שקל לעומת 2.7 מיליארד שקל ב-2016, זאת על אף ירידה לא משמעותית במצבת כח האדם של החברה שעמדה בסוף 2017 על 11,583 עובדים. עלייה בהוצאות השכר מוסברת על ידי עליית שכר המגזר הציבורי במשק. במסגרת הרפורמה, במידה ותצא לדרך צפויים לפרוש מהחברה כ-1800 עובדים על פני 8 שנים.

עוד בסעיף ההוצאות, עלויות צריכת הגז עלו בכ-2% לעומת שנת 2016 והגיעו לסך של כ-5 מיליארד שקל, זאת בעקבות יישום מדיניות הממשלה שכוללת הגדלת ייצור החשמל בגז טבעי. על- פי דוחות החברה, נכון ליום 31 בדצמבר 2017 ,כ- 57% מסך יכולת הייצור המותקנת והכוללת של החברה הינה באמצעות יחידות הניתנות להפעלה בגז טבעי.

באשר לגז טבעי ומחירו אותו משלמת חברת החשמל למונופול תמר בדוח הכספי ישנה התייחסות לדוח מבקר המדינה האחרון שפורסם במאי 2017 ובו ממליץ המבקר לחברה לפעול מול השותפות תמר להפחתת מחיר הגז בהסכם תמר. בהקשר הזה מציינת החברה בדוחותיה כי "אין השפעה על הדוחות הכספיים של החברה בשלב זה". בנוסף, החברה בוחנת את האפשרות להקדים ככל שניתן את הדיונים על פתיחת הסכם עם שותפות תמר כדי להכניס בו שינויים כמצוי בדוח המבקר.

לדברי יו"ר דירקטוריון חברת החשמל, יפתח רון-טל, "חברת החשמל מציגה דוחות כספיים מצוינים על רקע חתימתן של הסכמות היסטוריות על רפורמה הכרחית, מקיפה ומצוינת בחברת החשמל ובמשק החשמל, עליה קיימת הסכמה רחבה מצד הגורמים העוסקים בנושא, וזאת לאחר כ-עשרים שנים של ניסיונות וכישלונות להגיע לרפורמה מוסכמת.

"מטרתה של הרפורמה, להסדיר את חוסר הוודאות והיציבות המתמשכים במשק האנרגיה ולהפוך אותו למשק תחרותי, יציב ומתקדם, שיתמוך בחיזוק הביטחון האנרגטי במדינת ישראל, קידום ושיפור איכות הסביבה, והובלת הורדת יוקר המחיה והצמיחה במדינת ישראל.

הדוחות המצוינים מעידים על יכולת ניהול פיננסית ברמה גבוהה, ע"י הנהלת החברה, לצד ניהול תפעולי איכותי ומקצועי, עם אחריות לאומית לאספקת חשמל סדירה ללקוחות החברה", כך רון-טל.