המערכת הסודית לגילוי מנהרות בעזה תגיע לארה"ב וקוריאה?

אלביט מערכות לא פוסלים אפשרות של ייצוא עתידי של המערכת - בכפוף לקבל אישור משרד הביטחון ■ המערכת מבוססת על חיישנים שעוקבים אחר המתרחש בתת הקרקע, ומספקים התרעה במקרה של גילוי חללים בתוכה

פתח של מנהרת טרור שאותרה בדרום הרצועה / באדיבות דובר צהל
פתח של מנהרת טרור שאותרה בדרום הרצועה / באדיבות דובר צהל

אלביט מערכות ששותפה לפיתוח המערכת לגילוי מנהרות שמשמשת את צה"ל בהתמודדות עם איום מנהרות התקיפה מרצועת עזה, לא פוסלת אפשרות שהיא תייצא אותה למדינות אחרות. זאת בכפוף לקבלת האישורים המתאימים ממשרד הביטחון.

לשורת ההצלחות שהמערכת רשמה במהלך החודשים האחרונים, תוך חשיפה של מספר מנהרות מעזה לישראל- ולהשמדתן, יש משמעות אסטרטגית שכן מסתמן שמדובר במערכת אפקטיבית ראשונה מסוגה בעולם למטרה זו.

 

מדובר במערכת סודית שמבוססת על חיישנים שעוקבים אחר המתרחש בתת הקרקע ומספקים התרעה במקרה של גילוי חללים בתוכה, אך פרטיה המלאים אסורים לפרסום.

 

לפרויקט הפיתוח של המערכת, שבינתיים מוגדרת כפורצת דרך, שותפים גם המינהל לפיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיה (מפא"ת) שבמשרד הביטחון וגופים נוספים.

על רקע הצלחותיה מהחודשים האחרונים בגבול עזה, ניכר כי המערכת עשויה לעניין את ארה"ב, שמנהלת מלחמת חרמה בהברחות הסמים בגבול עם מקסיקו- שחלקן נעשות באמצעות מנהרות.

 

זאת, בנוסף לשימוש נרחב שניתן לעשות בה בגבול שבין צפון קוריאה לדרום קוריאה, בשל מנהרות ארוכות ורחבות שנחפרו במשך שנים מצפון קוריאה לעבר השכנה מדרום במטרה להניע בתוכן כוחות צבאיים בעת עימות צבאי עתידי.

 

היום (ג') עם פרסום הדוחות הכספיים של אלביט, אמר הנשיא ומנכ"ל החברה, בצלאל (בוצי) מכליס כי "אלביט היא שותפה אסטרטגית לפיתוח הפתרון לאיום בתת-קרקע ויש לזה השלכות אסטרטגיות פה בארץ ובמקומות אחרים בעולם".

 

מכליס הוסיף והתייחס גם למערכת ההגנה האקטיבית חץ דרבן, שפותחה בתעש ותפקידה ליירט טילים נגד טנקים המופנים לעבר טנקים ונגמ"שים וזאת, על רקע הרכישה המתהווה של תעש בידי אלביט: "הקונספט של חת דרבן גאוני", אמר והוסיף: "הוא נותן פתרון קל משקל שיכול להתאים גם לרכב גלגלי. המגמה העולמית היא של הצטיידות ברכב קרבי משוריין קל, וחץ דרבן הוא פתרון ייחודי שנמצא בתהליכי פיתוח. תמיד יש מורכבות באינטגרציה האלקטרונית וזהו תחום שבו לאלביט מערכות יש ניסיון רב ויכולות ייחודיות".