אביב הגיע: חברת החשמל תשבית חלק מתחנת אורות רבין

ההשבתה - הודות לירידת הביקושים לחשמל במשק ■ בשבת האחרונה נשבר שיא ייצור חשמל סולארי - אך היעדים עדיין רחוקים

חברת חשמל / צילום: שאטרסטוק
חברת חשמל / צילום: שאטרסטוק

חברת החשמל עדכנה בסוף השבוע את משרד האנרגיה והמשרד להגנת הסביבה כי החליטה להשבית לשימור את יחידה 2 בתחנת אורות רבין המייצרת חשמל באמצעות פחם - כך נודע ל"גלובס". הסיבות שמנתה החברה לכך הן בין היתר מזג האוויר האביבי, שהוריד בחדות את הביקושים לחשמל במשק, וכן רזרבות החשמל הגבוהות להן נערכה החברה.

הסיבה הנוספת לאפשרות הסגירה של היחידה המזהמת, שהוקמה עוד בשנות ה-70, היא הניצולת הגבוהה של המתקנים הסולאריים בתנאי מזג האוויר הנוכחיים. למרות שההספק השנתי הממוצע של מתקני ה-PV (פוטו-וולטאיים) בישראל עומד על פחות מ-2% מהחשמל המיוצר במשק, בימים שמשיים של עונות מעבר, תנאי הקרינה משפרים את ניצולת המתקנים הללו.

כך, בשבת האחרונה נשבר שיא ייצור חשמל באמצעות אנרגיית השמש והגיע ל-MW 804 והיווה כ-13.4% מהביקוש המשקי, שצנח ל-5,980 מגוואט בלבד. השילוב של הניצולת הגבוהה של מתקני PV בימי אביב, כ-80%, עם ביקושים נמוכים לחשמל בסוף השבוע של עונת מעבר הוביל לשבירת שיא באנרגיה ירוקה.

למרות השיא הנוכחי, ישראל, שטופת השמש רחוקה מהיעדים שקבעה לעצמה לשנת 2020 - ייצור של 10% מהחשמל במשק באמצעות אנרגיות מתחדשות. יצוין כי גם היעדים הרחוקים ממימוש של ישראל עדיין משרכים מאחורי היעדים של מדינות אחרות ב-OECD - שהציבו לעצמן רף של 20% אנרגיות מתחדשות בשנת 2020.

בתוך כך, שלשום (ב') פנה שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, ליו"ר רשות החשמל, אסף אילת, בבקשה לגבש מדיניות להפעלה מזערית של יחידות ייצור פחמיות, לרבות השבתה בעונות מעבר.

השבת כזאת נהוגה ברחבי העולם, אך לא בישראל. זאת, למרות הפחתת זיהום האוויר והחיסכון כלכלי, בפרט נוכח העלייה האחרונה במחירי הפחם בעולם. היות שישראל עדיין אינה ערוכה להשבתת התחנות הללו קיימת אפשרות טכנית לשימור היחידות הפחמיות כעתודה אסטרטגית לחירום כך שניתן להפעילן מחדש בתוך עד שבועיים.