רוסיה דורשת מטלגרם למסור את נתוני ההצפנה של האפליקציה

טלגרם ממשיכה לעורר סערות, הפעם מול הרשויות ברוסיה שמתנות את המשך השירות בקבלת המידע ■ החברה מתכוונת לערער בשנית לבית המשפט העליון, לאחר שהערעור האחרון נדחה

טלגרם / צילום: רויטרס
טלגרם / צילום: רויטרס

טלגרם הפסידו בקרב משפטי נוסף מול שירותי הביטחון הרוסיים, שדורשים לקבל את מפתחות ההצפנה של האפליקציה, ובכך לאפשר לה גישה לנתוני המשתמשים. ב-2016 פוטין דרש משירותי צ'ט במדינה לספק לרשויות אמצעי פיצוח להצפנות שמוחלות על התכתבויות כחלק ממאבק בטרור. כששירות הביטחון הפדרלי, ממשיך דרכו של הק.ג.ב, דרש גם מטלגרם לשתף פעולה, החברה סירבה ונתבעה ע"י הרשות. טלגרם הפסידה במשפט ונדרשה לשלם קנס של 14 אלף דולר כעונש. החברה ערערה לבית המשפט העליון וכעת הפסידה גם בערעור. רוסקומנדזור, רגולטור האינטרנט הממשלתי של רוסיה, אומר שיש לחברה 15 ימים לספק את המפתחות ומאיים לחסום את השירות אם הדרישה לא תמולא. טלגרם מתכננת לערער שוב.

שירות הביטחון טען כי קבלת מפתחות ההצפנה לא מפרה את הפרטיות של משתמשים מכיוון שאיסוף נתונים על חשודים מסוימים עדיין יצריך צו בית משפט. עורך הדין של טלגרם רמיל אכמטגלייב הסביר לכתבים לאחר השימוע כמה האמירה הזו מגוחכת, "זה כמו להגיד 'יש לי סיסמה לאימייל שלך, אבל אני לא שולט באימייל שלך, יש לי רק את האפשרות לעשות את זה", אמר. פבל דורוב, מייסד החברה פרסם הצהרה בטוויטר כי "איומים לחסום את טלגרם אם לא תמסור את המידע הפרטי לא יישאו פרי. טלגרם תמשיך לייצג חופש ופרטיות".

לפי בלומברג, טלגרם הייתה אחת החברות האחרונות שלא התכופפו בפני דרישת פוטין לנטר התכתבויות אלקטרוניות. דורוב סירב כבר בעבר לשתף את הרשויות הרוסיות בנתונים, מה שהביא לכך שממשלת רוסיה אילצה אותו לוותר על השליטה ברשת החברתית VK שהקים עם אחיו. לא בטוח שגם לאיום הנוכחי יש שיניים : הרוסקומנדזור כבר איים בעבר לחסום את טלגרם ואתרים אחרים ולא עמד באיומים.

אבל ההצהרות של דורוב על "חופש ופרטיות" הן חלק ממחלוקת רחבה בהרבה: היכן בדיוק עובר הגבול בין הגנה על פרטיות להגנה על פשעים. ההצפנה של טלגרם והאפשרות לשוחח בה באנונימיות כבר הובילו לכך שטרוריסטים, ובהם אנשי דאע"ש, עשו בה שימוש. לאחרונה נחשף כי תוכן פדופילי הועבר באפליקציה, והיא הוסרה מחנות אפל עד שטלגרם, שלא הייתה ערוכה לכך, הצליחה להתמודד עם הסוגיה.

רוסיה לא לבד, וגם רשויות במדינות דמוקרטיות יותר כמו ארה"ב ומספר מדינות באירופה כבר השמיעו דרישות לגבי הצורך לגשת לשיחות מוצפנות. ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי אמרה בינואר כי טלגרם עלולה להפוך ל"בית לפושעים וטרוריסטים" בשל הסירוב שלה לאפשר לממשלות לגשת לנתונים על משתמשיה. ב-2015 נוצרה מחלוקת בין ה-FBI ואפל לגבי גישה לאייפון סביב תקרית ירי בסן ברנרדינו. בעוד שלבסוף ה-FBI פרץ את המכשיר ללא עזרת אפל, אפל נלחמה בסוכנות כדי להגן על פרטיות המשתמשים ולא רצתה לסייע לה לגשת למכשיר מחשש לקבוע תקדים שיהיה מסוכן לדבריה. ביל גייטס התבטא בנושא בחודש שעבר ואמר כי על ענקיות הטכנולוגיה להיות זהירות יותר, ולא לחשוב שנקודת המבט שלהן חשובה יותר משל הממשלה.

טלגרם גייסה עד כה 850 מיליון דולר ב-ICO ומנסה לגייס 1.7 מיליארד נוספים, כדי להנפיק מטבע משלה ואף מערכת תשלומים נרחבת ומוצפנת. מטבעות קריפטו הן תחום נוסף שנתון למחלוקת דומה, שכן מצד אחד השימוש בהם מייצג רצון לפרטיות ומצד שני מזמין שימושים פליליים לא מבוקרים.