משרד האוצר נגד בנק ישראל: ויכוחים בנוגע לאשראי חוץ בנקאי

נציגי בנק ישראל תקפו את כוונת משרד האוצר להחריג את הבנקים הזרים מחובת רישוי לפעילות אשראי ■ הוויכוח נסב סביב סמכויות של בנק ישראל אשר טען שמופקעות מידיו ע"י רשות שוק ההון

ועדת הכספים של הכנסת / צילום:  איל יצהר
ועדת הכספים של הכנסת / צילום: איל יצהר

דיון שנערך היום בוועדת הכספים בנוגע לאישור התקנות להסדרת הפיקוח על גופי האשראי החוץ בנקיים הפך לקרב מהלומות בין משרד האוצר ורשות שוק ההון, שגם יזמה את הדיון, לבין בנק ישראל, הרשות לאיסור הלבנת הון ומשרד המשפטים.

בין הצדדים ניצב יו"ר ועדת הכספים משה גפני, שנראה מרוצה מהמצב שנוצר באשמת אחרים. "אף פעם לא ראיתי דבר כזה", העיד מחוץ לאולם לוביסט משופשף שכבר ראה דיונים סוערים יותר בוועדת הכספים. רשות שוק ההון הייתה זו שפנתה לוועדת הכספים ודרשה דיון דחוף לאישור התקנות. חוק הפיקוח עצמו אושר כבר לפני שנה בוועדת הרפורמות, אבל אישור התקנות שמיישמות את החוק מתעכב ובינתיים גופי אשראי כמו פנינסולה או מימון ישיר אינם יכולים להשלים עיסקאות אשראי במאות מיליוני שקלים.

גפני, שככל הנראה משועמם מאז אישור תקציב המדינה ל-2019 נעתר מיד. "נתתי את מילתי שלא נקיים דיונים עד פסח" אמר גפני בפתח הדיון "אבל כרגיל, אינני עומד במילתי".

את העילה לקרב סיפקה רשות שוק ההון שהכניסה אל תוך התקנות סעיף מיוחד הפוטר מחובת רישוי, פעילות אשראי של בנקים זרים. בבנק ישראל, הגוף המסדר והמפקח על פעילות הבנקים פירשו את ההוראה הזאת בתקנות כפלישה משפטית גלויה של האוצר לתוך ליבת הטריטוריה של הבנק המרכזי.

"אני לא מכירה תהליך כזה, שבאמצעות תקנות של רגולטור אחד, מפרשים חוק בסמכות בנק ישראל" הכריזה היועצת המשפטית של הבנק טידה שמיר. "מי שאוכף ומיישם את חוקי הבנקאות זה בנק ישראל. אם צריך לפטור אותם (את הבנקים הזרים - ע"ב) מרישיון או לא - עם כל הכבוד, זו החלטה של בנק ישראל לא של רשות שוק ההון".

גם נציגת הרשות לאיסור הלבנת הון התלוננה בדיון כי אף אחד לא שיתף את הרשות בתקנות ושרק כחצי שעה לפני הדיון קראה אותן לראשונה. נציגת משרד המשפטים הסבירה שהנושא מורכב ורמזה שגם הם לא שותפו בהליך.

"העסק הזה מפורסם ממאי שנה שעברה. עשינו שימוע ועוד שימוע והשקענו שעות בישיבות עם כל הגופים", התגונן סגן הממונה על רשות שוק ההון יואב גפני שייצג בדיון את הממונה, דורית סלינגר.

רשות שוק ההון הגיעה לקרב מוכנה לעימות עם בנק ישראל. הקלף הסודי שלה היה נציגי הבנקים הזרים שהתייצבו לצידה. סיימון ברון נציג איגוד הבנקים הזרים בישראל הודיע שהוא מבין את התקנות אחרת לחלוטין מבנק ישראל. "אנחנו מבינים את התקנות האלה כך שהאוצר לוקח צעד אחורה ואומר לבנק ישראל - אתם אחראים על הרישוי ולא אנחנו", אמר ברון. "אנחנו לא פנינו לבנקים הזרים הם הגיעו אלינו" טען יואב גפני מרשות שוק ההון והוסיף כי הרשות התייעצה בנוגע לתקנות עם בנק ישראל. "אולי דיברו עם אנשים אחרים מבנק ישראל?" שאל גפני את שמיר, אך היועצת המשפטית של בנק ישראל שללה אופשרות זאת על הסף. "זה ממש לא נעים לי", התלונן גפני מהרשות והתעקש כי ברשות דיברנו עם גורמים רשמיים בבנק. "אני לא בית משפט, אבל משהו פה לא מסתדר לי. אצלי נהוג לומר אמת, גם אם היא שקר", פסק יו"ר ועדת הכספים ח"כ גפני.

בנק ישראל היה שק החבטות של הוועדה לרפורמות בדיונים על החוק למתן שירותי אשראי.שר האוצר שיזם את החוק לא הסתיר את דעתו ששום תחרות לא תצמח בשוק האשראי כל עוד בנק ישראל שולט על התחום, ואנשיו הבינו את רוח המפקד.

בדיונים בוועדה שהתנהלה בראשות מי שמכהן כיום כשר הכלכלה - אלי כהן - עזבו נציגי בנק ישראל לא פעם את חדר הישיבות בצעד של ייאוש אחרי שהבינו שהמשחק מכור.

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני שנלחם כדי שאישור התקנות יעשה בוועדת הכספים דאג לחוויה מתקנת לאנשי הבנק. "זה יפה שאתם רוצים להיות בתקנות", אמר גפני לנציג הבנקים הזרים, "אבל בנק ישראל לא מסכים לכך". כששמיר דרשה להוציא מהתקנות את הסעיפים הבעייתיים נזקק גפני לפחות משלוש שניות כדי להחליט. "בסדר, אז נוציא את זה", פסק.

רשות שוק ההון הבינה שנכנסה למלכוד וביקשה לצאת להפסקה. כשחזרו לאולם אחרי התייעצות טלפונית קצרה עם "לשכת השר" ביקשה הרשות לערוך נסיגה טקטית - "דחייה של שבועיים שלושה כדי להגיש מחדש את התקנות".

גופי האשראי הפרטיים התלוננו על הנזק שייגרם להם כתוצאה מהעיכוב הנוסף וביקשו מהוועדה לאשר לפחות את אותן תקנות שאינן במוקד הריב בין הרגולטורים, אבל באוצר לא היו מוכנים להקשיב. הקרב על הטריטוריה מול בנק ישראל הוא הנושא החשוב והתחרות בשוק האשראי, שמחכה כבר 70 שנה יכולה עוד קצת לחכות.