המיליארדר לארי אליסון חולם לרפא את העולם דרך אי בהוואי

מייסד אורקל ישתף פעולה עם הרופא של סטיב ג'ובס בהקמת סטארט-אפ שיגדל ירקות אורגניים תוך חיסכון ניכר במים ■ "עכשיו אנחנו יכולים לשלב תוכנה, סנסורים ורובוטיקה כדי לעשות קפיצה ענקית בחקלאות בת-הקיימא ובאיכות האוכל שלנו"

האי לנאי בהוואי שבו תתמקד הפעילות. "אי האננס"
האי לנאי בהוואי שבו תתמקד הפעילות. "אי האננס"

המיליארדר ומייסד אורקל לארי אליסון משיק סטארט-אפ מסתורי בשם "סנסיי" שיתמקד באורח חיים בריא. אליסון נמצא במקום העשירי ברשימת עשירי העולם של "פורבס", והוא מייסד את החברה יחד עם ד"ר דיוויד אגוס, אונקולוג מלוס אנג'לס שנחשב לרופא-סלבריטי, סופר של רב מכר ורופאו לשעבר של סטיב ג'ובס. אגוס מחזיק בגישה בריאותית שכוללת אכילת דגים, שילוב התעמלות ומדיטציה בחיי היום יום, ולא תומכת בקיצורי דרך כמו צריכת ויטמינים, מיצים או דיאטות ניקוי רעלים.

בשלב הראשון החברה תתמקד בגידול פירות וירקות באי לנאי בהוואי שבבעלות אליסון, ובהמשך תציע שירותים ומוצרים נוספים מתוך כוונה להביא דרכים פשוטות ופרקטיות לעידוד חיים בריאים וארוכים יותר.

אגוס אמר בהצהרה לעיתונות כי "עד היום, חקלאות נמדדה רק לפי פרודוקטיביות - כמה אפשר לגדל בשטח מסוים. אבל זה רק חלק מהמשוואה. כדי להזין את העולם כראוי, צריך לשקול כמה האוכל מזין. בזה סנסיי תתמקד". בשלב ראשון החברה תגדל פירות וירקות אורגניים כמו עלי קומצונה. בתהליך הגידול החברה תשתמש באנרגיה סולרית דרך שימוש בפאנלים סולאריים של חברת טסלה ובהידרופוניקה (גידול צמחים על מצע) כדי לחסוך באנרגיה ובמים, בשילוב תוכנה וסנסורים כדי לנטר את תנאי הגידול.

לטענת החברה היא תשתמש רק ב-10% מכמות המים שנמצאת בשימוש בחקלאות מסורתית. "במשך זמן רב חקלאות הייתה אחת מהתעשיות הכי פחות דיגיטליות", אמר נשיא החברה דניאל גרונברג, "עכשיו אנחנו יכולים לשלב תוכנה, סנסורים ורובוטיקה כדי לעשות קפיצה ענקית בחקלאות בת-הקיימא ובאיכות האוכל שלנו". ייתכן שבהמשך החברה גם תגדל דגים על האי, ותעשה שימוש באקוופניקה - שיטת גידול אקולוגית ואלטרנטיבית נוספת שמשתמשת בפחות מים ומשאבים.

גרונברג הקים סטארט-אפ טיולים שנרכש בשנה שעברה. הוא בן של תזונאי שמספר כי במשך שנים נאבק בעצמו במשקל עודף ובתחושה כללית לא טובה. בשנה שעברה הוא פגש את אליסון ואת אגוס וסיפר לביזנס אינסיידר כי הרעיון לתת עצות בריאות פרקטיות קסם לו מיד. "אנשים מתקשים מאוד לשמור על הבריאות שלהם ולדאוג לעתידם", אמר. לדברי גרונברג, התוצרת של סנסיי לא תיוצא, ולאחר שהפירות והירקות ייגדלו בלנאי, ישתמשו בהם בתוך הוואי, מדינה שכרגע מתבססת בעיקר על יבוא אוכל. לפי החברה, סנסיי יכולה לספק למדינה אוכל טרי תוך 24 שעות מהקציר. האוכל יימכר למסעדות ולקמעונאים תחת המותג חוות סנסיי.

אליסון שרכש את לנאיי ב-2012 תמורת 300 מיליון דולר הוא לא הראשון שמשתמש באי כמרכז חקלאי. ב-1922 התעשיין האמריקאי ג'יימס דרומונד דול רכש את רוב האי וגייס פועלים מהפיליפינים ומיפן שעבדו שעות ארוכות וקשות בתמורה לשכר נמוך. ב-1930 העבודה שלהם אפשרה לאי לייצא 65 אלף טון של אננס בשנה, וזיכתה אותו בשם החיבה "אי האננס". חלק מהצאצאים שלהם עדיין חיים באי ורבים אחרים היגרו למקומות אחרים. בשנת 1991 תושב לנאי ומנהל בית החולים הקהילתי באי פרסם כתבה ב"ניו-יורק טיימס", בה טען כי "בלנאי אנחנו מייצאים שני דברים, אננס וילדים. הפכנו לאי של אנשים מבוגרים. ילדים לרוב עוזבים אותו לאחר שהם מסיימים את בית הספר התיכון".