דוח שנתי אחרון של איזי כהן בכלל ביטוח: גידול של 200% ברווח

הרווח הנקי של חברת הביטוח הסתכם ב-370 מיליון שקל ב-2017 ■ הדירקטוריון במכתב למנכ"ל הפורש: "בזכות הדרך שהתווית והקפדת ליישם, כלל ערוכה טוב יותר להתמודדויות עם אתגרי הענף בעידן החדש"

איזי כהן / צילום: תמר מצפי
איזי כהן / צילום: תמר מצפי

כלל ביטוח, שנסחרת בבורסה לפי שווי של כ-3.4 מיליארד שקל, סיכמה היום (א') את תוצאותיה הכספיות לשנת 2017 בצל חדשות מרעידות שנחתו עליה באחרונה בהפתעה - המנכ"ל הדומיננטי שלה, איזי כהן, הודיע על פרישה זריזה יחסית. במסגרת הדוחות, ועל רקע התשואות החיוביות שהיו אשתקד, כלל עסקי ביטוח  הציגה שיפור בתוצאותיה, עם גידול של כ-200% ברווח הכולל, שהסתכם בכ-370 מיליון שקל ב-2017.

ברבעון הרביעי רשמה כלל ביטוח רווח כולל של כ-188 מיליון שקל. מדובר בירידה ניכרת של כ-61% ביחס לרבעון המקביל ב-2016, אז נהנתה החברה מרווח של כ-477 מיליון שקל בשל השפעות הריבית בביטוח חיים ובביטוח הסיעודי, לעומת השפעות שליליות של הפרשות מיוחדות השנה.

בעניין פרישתו של המנכ"ל כהן, הגיע לידי "גלובס" מכתב של חברי הדירקטוריונים של הקבוצה ושל חברת הביטוח, בהובלת היו"ר דני נוה, שנשלח היום "עם הדוחות השנתיים האחרונים של כהן", אשר "מבטא היטב את כל מה שהוא עשה בחברה לטובתה", כדברי גורם מעורה. מדובר, הוא מוסיף, ב"מהלכים של השקעה משמעותית במערכות המידע של החברה וטיוב הנתונים, שהיו נחוצים ואפילו הכרח".

הדירקטוריון: "צר לנו על החלטת כהן"

"איזי ראוי להערכה ולתודה", אומרים בסביבת הדירקטוריונים, ומדגישים כי רק לפני כמה חודשים האריכו את כהונתו של כהן עד לסוף 2019, ו"עזיבתו היא החלטה שלו", ככל הנראה, על רקע מורכבות היחסים מול בעלי השליטה על הנייר, אי.די.בי.

במכתב צוין, בין השאר, כי "הדוח הכספי ל-2017 מציג תוצאות טובות לחברה" וכי "חברי הדירקטוריון של כלל ביטוח וכלל החזקות מבקשים לנצל הזדמנות זו ולהביע את הערכתם הרבה על עשייתך המקצועית והמבורכת בחמש השנים האחרונות".

לדברי הדירקטורים לכהן, "בזכות הדרך שהתווית והקפדת ליישם, כלל ביטוח ערוכה טוב יותר להתמודדויות עם אתגרי הענף בעידן החדש". הם מוסיפים כי הקבוצה "נהנית כיום מזרועות מכירה ישירות איכותיות יותר והיא מובילה בחדשנות ובדיגיטציה, לצד מערך המכירות המקצועי המוביל שלה, באמצעות סוכניה". עוד כותבים הדירקטורים לכהן: "צר לנו על החלטתך לסיים את תפקידך, אך אנו מכבדים את בחירתך".

כך או כך, כהן, מאנשי הביטוח הוותיקים בשוק, מסכם את כהונתו בכלל ביטוח עם גידול חד ברווח הכולל, כפי שצפויות להציג גם שאר קבוצות הביטוח הגדולות. בחברה מציינים כי ב-2017 נגרע מהרווח סך של כ-259 מיליון שקל לפני מס בגין השפעת סביבת הריבית הנמוכה בביטוח חיים (לעומת השפעה שלילית על הרווח של 194 מיליון שקל ב-2016). המלצות ועדת וינוגרד גרעו בשנה החולפת כ-78 מיליון שקל מהרווח (לעומת השפעה שלילית של 141 מיליון שקל ב-2016).

כמו כן, כלל ביטוח מציגה הפחתת מוניטין של 108 מיליון שקל בגמל בגלל שחיקה בדמי הניהול וניודים שליליים, הפרשה של 15 מיליון שקל בגין תביעה בגמל והוצאה חד-פעמית של 23 מיליון שקל בגין תוכנית פרישה מרצון של העובדים ב-2017.

מנגד, גם היה רווח מעדכון שיעור היוון, המשמש לחישוב ההתחייבויות עבור גמלאות בתשלום, בהיקף של 88 מיליון שקל. כל אלה הביאו להפרשות מיוחדות כתוצאה מהריבית וממהלכים אחרים בהיקף שלילי של כ-448 מיליון שקל ב-2017 (לעומת הפרשות מיוחדות של כ-485 מיליון שקל ב-2016).

ומה לגבי הפעילות הביטוחית? בשורה העליונה רשמה החברה עלייה של כ-5% בהכנסות מפרמיות, מתקבולים ודמי גמולים בפנסיה ובגמל, לכ-17.4 מיליארד שקל. בבחינת מגזרי הפעילויות של הקבוצה עולה כי מגזר ביטוחי הבריאות היווה יותר משליש מהרווח הכולל לפני מס של הקבוצה ב-2017. המגזר הציג רווח כולל לפני מס של 184 מיליון שקל, והיה המגזר הרווחי ביותר בקבוצה.

הביטוח הכללי עבר מהפסד לרווח לפני מס של כ-62 מיליון שקל, בדומה למגזר החיסכון לטווח ארוך, שגם עבר מהפסד ב-2016 לרווח לפני מס של 177 מיליון שקל ב-2017.

לדברי המנכ"ל כהן, "תוצאותיה העסקיות של כלל ביטוח ל-2017 משקפות את אסטרטגיית החברה בחמש השנים האחרונות, שבסיסה ניהול עסקי לטווח הארוך", כשהחברה "עברה מהפכה של ממש בחיזוק חוסנה העסקי והטכנולוגי לשנים הבאות. אני משאיר חברה איתנה, בעלת מבנה הון חזק".