לא לפוליטיזציה של המערכת האקדמית

נפתלי בנט צדק כשביקש להחיל קוד אתי שאוסר על מרצים להשמיע את דעותיהם הפוליטיות

למה כל כך חשוב למרצים ולאחרים לעשות פוליטיקה בין כותלי האוניברסיטה? חסר לנו פוליטיקה בחיינו רדופים הפוליטיזציה? המגמה הזאת של מרצים פוליטיים הייתה חייבת להיפסק. טוב עשה שר החינוך נפתלי בנט כשמינה את אסא כשר לכתוב את הקוד האתי. אחרי הכל, כשאדם נרשם ללימודי מתמטיקה, למשל, למה כל כך חשוב שהוא ישמע גם את העמדות הפוליטיות של המרצה? למה צריך לתת למרצה במה להשמעת דעותיו הפוליטיות ולהדרת אלה של מאזיניו? אי אפשר שמוסד אקדמי יעסוק אך ורק בלימודים אקדמיים, הדבר שלשמו הוא קיים?

התפקיד והמקצוע

אחד העיתונים שיגר לעמודו הראשון את הכותרת "אקדמיה ללא דעות פוליטיות:". מה רע? אני חושב שבאקדמיה המורים והמרצים צריכים לעשות דבר אחד: להרצות וללמד את המקצוע שבו הם מתמחים, המקצוע שתלמידיהם באו ללמוד מפיהם. זה תפקידם, בשביל זה משלמים להם, ולמטרה הזאת באו ושילמו התלמידים והסטודנטים.

סוג של הדתה

רוב אמצעי התקשורת מבקרים את חסימת הפוליטיזציה. בין המתנגדים אפשר לזהות כאלה המבקרים קשות את ההדתה, למשל. מה זו הדתה אם לא ניסיון הדחה לדעות שונות? גם כפיית דעות פוליטיות שאינן קשורות לדת היא סוג של הדתה-הדחה. אני בטוח שרוב מבקרי הקוד האתי היו מתחלחלים אם האוניברסיטאות היו מתמלאות במרצים דתיים שהיו מטיפים בנושאי דת. אז מה ההבדל?

ידענים, לא בהכרח חכמים

לדוגמה, בא מרצה ובשיעור שלו, נגיד היסטוריה, קובע שישראל אינה עושה די להשגת שלום עם שכנינו. למה אני צריך לשמוע את זה? מה הוא מבין יותר, נגיד, מבעל המכולת השכונתית? מי שחושב שמרצים ומורים באוניברסיטה הם בהכרח חכמים הוא מה זה טועה. רובם הם ידענים, אבל לא בהכרח גם חכמים. אבל הציבור רואה בהם בני סמכא, ובכוח אקדמאיותם הם עלולים להשפיע לכיוון הרצוי להם, בתחום הפוליטי וגם הדתי.

חופש באספמיה

לומר שהקוד האתי הוא סתימת פיות זו אמירה מופרכת ומניפולטיבית. אף אחד לא מונע מאף אחד לדבר ולהתבטא בכל מקום. סיסמה אחרת של "ליברלים ללא מחשבה" היא שזו פגיעה בחופש הביטוי. אנשים שמתבטאים בנושא זה כבר צריכים לדעת שבדמוקרטיה שום דבר הוא לא חופשי לחלוטין. כל דבר בחיינו מוגבל בצורה כלשהי, כי אחרת זו אנרכיה. למרות זאת, יש לא מעט "ליברלים" ואנשי שמאל שאינם מבינים כי חופש הביטוי אינו כולל הפקרות בתחום זה.

למי עודה מתכוון?

כשחבר הכנס איימן עודה אומר שהקוד האתי "לקוח מהמשטרים האפלים ביותר" - למי הוא מתכוון? למשטרה של סעודיה, או כוויית, או ירדן, או הרשות הפלסטינית? כדאי שיסביר, אחרת איך נבין?