אנרגיית שמש: כמה תקבלו עבור החשמל שתייצרו על הגג?

התעריף למתקנים שייצרו חשמל בהספק של עד 15 KW יעמוד על 48 אג' לקוט"ש • עבור הגגות מעל הספק זה – על 45 אגורות

עובדי חברת החשמל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
עובדי חברת החשמל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

מליאת רשות החשמל, בראשות ד"ר אסף אילת, אישרה היום הסדרה למתקנים סולאריים קטנים ובינוניים, בעיקר על גגות וקבעה את תעריף החשמל אותו יקבלו בעלי גגות המייצרים חשמל באמצעותם.

אומנם מדובר במכסה נמוכה יחסית שאושרה - רק 100 מגוואט בשלב ראשון, אך ללא ספק אך ללא ספק מדובר בבשורה לה חיכו יזמים בתחום הסולארי זמן רב. גם התעריף שנקבע, בין 45-48 אג' לכל קוט"ש גבוה משמעותית ממה שציפו לו בענף, והמהלך צפוי להחדיר את נושא הגגות הסולאריים בישראל.

כאמור, מטרת ההסדרות היא לאפשר למגוון אוכלוסיות לייצר חשמל סולארי לשימוש עצמי ולמכור את העודפים לרשת החשמל הארצית - כאשר מדובר גם על גגות ביתיים קטנים, גגות תעשייתיים, גגות מבני ציבור, חניונים, פרגולות, מאגרי מי שתיה ומי קולחין ובריכות דגים. הקמת המתקנים תתאפשר הן ככיסוי עילי של מבנים ומאגרים אלו או על דפנות המבנים והמאגרים.

התעריף למתקנים שייצרו חשמל בהספק של עד 15 KW יעמוד על 48 אג' לקוט"ש, ועבור הגגות מעל הספק זה - על 45 אגורות. התעריפים מובטחים ל-25 שנה ואינם צמודים למדד.

לצרכנים תתאפשר בחירה בין שתי שיטות. השיטה הראשונה היא התחשבנות לפי יצור - תשלום תעריף קבוע לכל קוט"ש המיוצר במתקן בין אם נצרך ובין אם לא. השיטה השנייה מתייחסת להתחשבנות לפי הזרמה - צריכה עצמית, ותשלום על עודפים המוזרמים לרשת בלבד. חלופה זו תתאפשר לאחר התאמת מערכות המחשוב בחח"י.

הגגות הקטנים מהווים מרכיב חיוני לעמידה ביעד האנרגיות המתחדשות לקראת 2020 . ישראל, שטופת השמש רחוקה מהיעדים שקבעה לעצמה לשנת 2020 - ייצור של 10% מהחשמל במשק באמצעות אנרגיות מתחדשות, שעומד היום על כ-3% בלבד. יצוין כי גם היעדים הרחוקים ממימוש של ישראל עדיין משרכים מאחורי היעדים של מדינות אחרות ב-OECD - שהציבו לעצמן רף של 20% אנרגיות מתחדשות בשנת 2020.

היה ניתן לחשוב שבישראל, עם כמעט 2,000 שעות שמש בשנה התקנת גגות סולאריים על בתי מגורים ובניינים מסחריים תתפוס תאוצה, אלא שבפועל בעשור האחרון בישראל הותקנו כ-12,000 גגות סולאריים בלבד - מתוך יותר מ-2,000,000 בניינים קיימים.

שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ: "הסדרת התקנת הגגות הסולאריים הינו צעד נוסף וחשוב במדיניותנו לקדם אנרגיות מתחדשות, תוך שימת דגש על בחירתו החופשית של הצרכן והוזלת עלויות החשמל. רשות החשמל והמשרד פועלים לקידום מהיר של ההסדרה בכדי לאפשר את סיום ההליך בשבועות הקרובים".

בגרינפיס על ההסדרות החדשות בתחום אנרגיה סולארית. לדברי ד"ר יונתן אייקנבאום, מנהל הקמפיינים של גרינפיס, "אחרי שורה של מאבקים להסרת חסמים בירוקראטיים - בעיקר בתחום המיסוי - שתקעו את התחום, השמש זורחת. ההסדרות החדשות צפויות להביא לשני שינויים משמעותיים בתחום: כניסתם של הרבה יזמים חדשים ומתן הלוואות בתנאים אטרטקטיביים עבור ההסדרות התעריפיות בהן מכירת החשמל בתעריף מובטח ל-25 שנה מהווה מקור פרעון מהימן עבור גופי המימון."

דני דנן, מנכ"ל אנרפוינט מברך על פרסום התעריפים החדשים ומציין כי: "מדובר בצעד המקדם את ישראל לעבר שימוש נרחב באנרגיה סולארית לייצור חשמל- בצורה פשוטה וקלה מאי פעם. בצד השמחה, יש להמתין לפרסום ההסדרה המלאה, ולפעול אקטיבית להעלאת המודעות של כל הציבור בישראל- בעלי דירות, בתים פרטיים ועסקים לאופציה הסולארית כמשתלמת במיוחד. כבר היום אני עד לעלייה משמעותית בביקוש למערכות סולאריות ביתיות בכל רחבי הארץ, החוסכות לבעליהן כ-50% מחשבון החשמל, משביחות את ערך נכסיהם וכמובן- ידידותיות יותר לסביבה. כולי תקווה שבעקבות הסדרות חדשות אלו, שנת 2018 תהיה בסימן המהפכה הסולארית הישראלית".