השוק נרגע? עלייה של כ-5% בלקיחת משכנתאות מתחילת השנה

היקף המשכנתאות עדיין נמוך בהשוואה לשנת השיא של 2016, אבל בחלק מהבנקים מודים כי מורגשת עלייה בביקושים למשכנתאות בהשוואה ל-2017 • עוד עולה מהנתונים עלייה בריבית במסלול השקלי

כחלון וכץ / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
כחלון וכץ / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

שוק המשכנתאות מתייצב ואף רושם התאוששות קלה בתחילת שנת 2018. היום פרסם בנק ישראל את נתוני השוק לחודש פברואר, מהם עולה כי היקף המשכנתאות החדשות שניתנו עמד על 4.33 מיליארד שקל - עלייה של כ-5% לעומת המשכנתאות שניתנו בחודש המקביל אשתקד.

כמו כן, במערכת הבנקאית מעריכים כי חודש מארס שיסתיים בסוף השבוע הקרוב יסתכם במתן משכנתאות חדשות בהיקף של כ-4.7 מיליארד שקל, כך שבסיכום הרבעון הראשון של שנת 2018 מסתמן כי היקף המשכנתאות החדשות שחולקו עמד על כ-13.6 מיליארד שקל. מדובר בעלייה של 5% לעומת הרבעון המקביל, אז עמדו המשכנתאות על 13 מיליארד שקל.

נזכיר כי 2017 הייתה שנה חלשה יחסית בשוק המשכנתאות, עם ירידה של כ-10% בביקושים לעומת נתוני שנת 2016. לעומת זאת, שנת 2018 נפתחת בצורה חיובית יותר, גם אם עדיין לא נרשמה חזרה לרמות הביקושים של שנת 2016: כהשוואה, ברבעון הראשון של שנת 2016 נלקחו משכנתאות חדשות בהיקף של קרוב ל-15 מיליארד שקל.

במערכת הבנקאית הדעות חלוקות בנוגע למגמה. בחלק מהבנקים מציינים כי השוק עדיין מורכב, וכי לא קל כבעבר לגייס לקוחות. מנגד, בנקים אחרים מציינים כי הם מרגישים בעלייה קלה בהיקף הביקושים. יחד עם זאת, בבנקים מסכימים כי היקף הביקושים לא צפוי לחזור בזמן הקרוב למה שראינו לפני שנתיים, אלא אם כן יחול שינוי דרמטי בשוק - כמו הליכה לבחירות, שיעמיד בסימן שאלה את המשך תוכניותיו של האוצר לצינון שוק הדיור.

קיפאון
 קיפאון

באשר למגמת הריבית, הרי שקיימת מגמה שונה בין מסלולי הריביות. במסלול צמוד מדד נשמרת רמת הריבית, וישנן תזוזות אפסיות בחודשים האחרונים. הריבית הצמודה הקבועה הממוצעת בחודש פברואר עמדה על 3.35%. לעומת זאת, במסלול השקלי נראה כי הריבית שוב נמצאת במגמת עלייה. בעוד הריבית הקבועה השקלית עמדה בממוצע על 5% בסוף שנת 2017, בחודשיים האחרונים היא חזרה לטפס, והגיע בפברואר לרמה של 5.21% - רמה בה לא שהתה מאז אוגוסט 2017.

על אף שהביקושים למשכנתאות ירדו בשנת 2017, הכנסות הבנקים מפעילות זו דווקא צמחה בשיעורים נאים אשתקד, וזאת בזכות מגמת עליית הריביות שנרשמה. מגמה זו נבלמה באמצע השנה, ונראה כי שנת 2018 נפתחה בתנודתיות בכל הקשור למחיר המשכנתאות.