דרושים 90 מהנדסים בתל-אביב: Vonage מתרחבת

חברת התקשורת האמריקאית Vonage שרדה את עליית הסמארטפונים ועברה להתמקד במוצרי תוכנה לעסקים כמו אפל, אובר וגט • כעת אומר המנכ"ל אלן מסריק ל"גלובס" כי היא תגדיל את מספר העובדים בארץ מ-60 ל-150, לצד מינוי CTO ישראלי • ואל תופתעו אם היא תחל לקנות סטארט-אפים מקומיים

אלן מסריק צילום איל יצהר
אלן מסריק צילום איל יצהר

בקיץ הקרוב יעבור מרכז הפיתוח הישראלי של Vonage מרעננה למגדלי אלון בתל-אביב, כחלק ממהלך להגדלתו מ-60 ל-150 עובדים - כך אומרת החברה ל"גלובס". באמצע השנה שעברה מספר העובדים עוד עמד על 35, וההכרזה הנוכחית מגיעה אחרי מינויו של שגיא דודאי ל-CTO הגלובלי של החברה, מהלכים המעידים על המקום המרכזי שישראל תופסת במפת ההתרחבות של חברת התקשורת האמריקאית.

וונאג', המפתחת פתרונות תקשורת מבוססי רשת, מציגה צמיחה מרשימה בשנים האחרונות, שהביאה אותה לשווי שוק של 2.52 מיליארד דולר נכון לכתיבת שורות אלה. ואולם, זו אינה נקודת השיא של החברה: כאשר היא הונפקה בבורסת ניו יורק במאי 2006, עמד שוויה על 2.65 מיליארד דולר, כ-12 דולר למניה בודדת. השנים הבאות היו רעות מאוד: וונאג' אמנם הגיעה ב-2008 ל-2.5 מיליון לקוחות ביתיים, אך נפגעה מעליית הסמארטפונים ומהמשבר הכלכלי. ביולי 2009 מנייתה כבר הייתה שווה 34 סנט בלבד, ועד 2013 היא רשמה ירידה מתמשכת בהכנסותיה.

המצב הזה הביא את החברה לככב בכותרות כמו "חמש ההנפקות הגרועות בכל הזמנים" ו-"8 אסונות בלתי נשכחים בהנפקות". התיאורים הדרמטיים היו מעט מוגזמים: מאז 2013 המניה התייצבה, ההכנסות גדלו משמעותית והחברה הצליחה להציג רווחים שנתיים צנועים, אם כי ב-2017 השורה התחתונה היתה שלילית. הרווח התפעולי לפני הפחתות עמד ב-2013 על 110 מיליון דולר ועלה בהתמדה עד 180 מיליון דולר בשנה שעברה.

"וונאג' היא סיפור של טרנספורמציה", אומר ל"גלובס" מנכ"ל החברה אלן מסריק. הוא עבר אליה ב-2014 מגוגל, שלה מכר את Quickoffice, חברת יישומים משרדיים למובייל שהקים. "מה שמשך אותי היה האתגר של לקחת מותג שנהנה מרמת מודעות גבוהה, בעיקר בצפון אמריקה, את הנכסים של החברה - אנחנו משרתים שיחות טלפון בהיקף 50 מיליארד דקות בשנה - ואת תזרים המזומנים הגדול שהפעילות הזאת מייצרת, ולהשתמש בכל אלה כדי לייצר שינוי. ב-2013, אחרי שש שנים של ירידה בהכנסות, עדיין קופת המזומנים שלנו הייתה עמוקה מספיק כדי לחולל שינוי באמצעות רכישות".

עשינו שינוי, היה לנו מזל

מסע הרכישות המדובר החל עוד טרם כניסת מסריק לתפקיד, ומטרתו היתה הטיית המיקוד של וונאג' מהשוק הצרכני למגזר העסקי. בין 2013 ל-2015 היא רכשה בסכום כולל של 360 מיליון דולר ארבע חברות שאפשרו לה לעשות זאת: הן התמחו במערכות טלפוניה לעסקים קטנים, VoIP (העברת קול דרך הרשת) בטלפונים נייחים וניידים ושירותי תקשורת בענן. ואז, במאי 2016, היא קנתה ברבע מיליארד דולר את Nexmo מסן פרנסיסקו, שפיתחה APIs (יישומים הניתנים להטמעה) בתחומי התקשורת, בתחומים כמו משלוח הודעות טקסט, אימות זהות לפי מספרי טלפון, ניתוח דרכי התקשרות מועדפות לפי מספרי טלפון, יישום צ'ט ושיחות קול.

"היינו מאוד בני מזל. המניה יותר משילשה את עצמה בשנים האחרונות, עד כ-11 דולר היום", אומר מסריק. "זה קרה למרות שרוב סיפורי הטרנספורמציה נכשלים. חברות שחוות שש שנים של ירידה בהכנסות, כפי שאנחנו חווינו, לא נשארות בדרך כלל עם משאבים לבצע שינוי. אין להן יותר כדורים בקנה. אבל אנחנו, עד לפני 3.5 שנים, השקענו 200 מיליון דולר בפרסום בשנה, בעיקר בטלוויזיה. ההוצאה הגדולה הזאת הייתה המקום שבו יכולנו לקצץ משמעותית ולהשקיע ברכישות ובפיתוח העסקי".

אתם מתכננים לבצע עוד רכישות? אולי גם מעבר לים?

"העבר מלמד על העתיד. היינו מאוד פעילים בתחום הרכישות, וסביר מאוד שנהיה פעילים בתחום גם בעתיד. אנחנו מחפשים בכל מקום, כולל בישראל, תחומים שירחיבו את הטכנולוגיה שלנו, ויסייעו להאיץ את הצמיחה".

כיום וונאג' מספקת שירותים ל-105 אלף לקוחות עסקיים. "אנחנו האמזון של שוק התקשורת", אומר שגיא דודאי, שעוד טרם מינויו הרשמי לסמנכ"ל הטכנולוגיה ניהל את מרכזי הפיתוח של החברה ברעננה, לונדון וניו ג'רזי. "אם לפני 10 שנים כולם בנו דאטה סנטרים, היום כולם משתמשים ב-AWS או עננים אחרים כמו Azure של מיקרוסופט. באותו אופן אנחנו הפלטפורמה שמניעה תקשורת באינטרנט. הפלטפורמה שלנו משרתת 465 אלף מפתחים, כך שבדומה לאמזון השירות שלנו הוא B2D, כלומר 'מעסקים למפתחים'".

כיום אתם חברה של פחות מאלפיים איש. זה לא מעט מכדי לתמוך בפעילות כה נרחבת?

"קצב צירוף הלקוחות אכן מחייב עוד אנשים. אתמול מינינו את שגיא רשמית, ומכיוון שכאן הבסיס שלו, וישראל היא מרכז חשוב בשבילנו, יש כאן 90 משרות חדשות פתוחות. המהנדסים בישראל מעולים, זה משרד יוצא דופן בשבילנו, שהוביל התקדמות מאוד משמעותית בכל המוצרים שלנו".

המשקיעים לא ממהרים להשתכנע

לצד מוצר הטלפוניה הביתית, שעדיין משרת 1.4 מיליון לקוחות, בעיקר בארה"ב, מספקת החברה שני סוגי שירותים לעסקים. הראשון שבהם הוא חבילות API - יישומים שניתן לשלב בתוכנות, כדי לספק להן יכולות נוספות. על לקוחות המוצרים הללו נמנות לא מעט חברות בולטות, ובהן אפל (שחיברה בין סירי לוונאג'), אובר, ליפט, Airbnb, חברת התעופה KLM וגם Gett הישראלית. "אם אתה משתמש בגט, אובר, או ליפט, ואתה והנהג מקבלים מספרי טלפון אחד של השני, אלה לא המספרים האמיתיים. אלה מספרים 'מוסווים' (פרוקסי) שיצרנו דרך המערכת שלנו כדי להגן על הפרטיות של שני הצדדים", מסביר מסריק.

בנוסף לשירותי השיחות וההודעות מספקת וונאג' גם APIs בתחומים כמו בינה מלאכותית ולמידת מכונה, שמאפשרים למשל לנתח שיחות של נותני שירות כדי לבדוק את איכותן. בימים אלה נמצאת החברה במהלך של שיתוף פעולה עם IBM, שבמסגרתו נעשה שימוש במחשב העל ווטסון ובמוצרים של וונאג' כדי לנתח את התחושות בשיחות. מסריק מייחס ערך עצום לגודלה של קהילת המפתחים העושה שימוש במוצרי החברה.

"אם אתה חושב על קהילת המפתחים הגלובלית, הכוללת כ-25 מיליון איש, חלקם משתמשים ב-APIs למערכות ניהול לקוחות כמו Salesforce, אחרים למערכות ניהול משאבי אנוש וכן הלאה. אנחנו רוצים ללמוד מתחום מערכות ההפעלה למובייל, שבו המפתחים בחרו ב-iOS ואנדרואיד, ויצרו מעגל קסמים שהפך את המערכות הללו ליותר ויותר נפוצות. באותו אופן אנחנו חושבים שקהילת המפתחים בתחום יישומי התקשורת תתמוך בעתיד בשתיים או שלוש חברות בלבד. מכיוון שקהילת המפתחים העושים שימוש בכלים שלנו ומתרגלים אליהם כל כך גדולה, אנחנו בעמדת זינוק טובה מאוד להיות אחת משתי החברות שיובילו את התחום".

המוצר השני של וונאג' לעסקים הוא מרכזיית טלפוניה מבוססת ענן, הכוללת גם כלים לקידום יעילות עסקית (Business Productivity) כמו אלה של סלאק ו-Twilio. הכלים הללו כוללים ממשקי עבודה משותפים, הודעות, קבצים, שיחות וידאו ואודיו מכל נקודה בעולם, ניהול משימות ועוד. מיקרוסופט כבר נכנסה לתחום הזה עם פלטפורמת Teams, שבה שולבה בין השאר הטכנולוגיה של סקייפ.

מה תקרת הזכוכית שלכם מבחינת מספר לקוחות?

"כל חברה על כדור הארץ עושה שימוש בטלפוניה, בעוד שהמעבר לענן הגיע עד עכשיו רק ל-10% מהחברות. פוטנציאל הצמיחה עצום, הרבה מעבר לחצי מיליון לקוחות עסקיים. המעבר הטכנולוגי מטלפוניה מבוססת ציוד מקומי לענן הוא בלתי נמנע, ואנחנו רוצים לנצל את הפער בין השוק לבין שיעור החדירה הנוכחי. נכון לעכשיו אנחנו מצרפים בערך 10,000 לקוחות עסקיים חדשים בכל רבעון, ואנחנו חושבים שאפשר להאיץ עוד את קצב הצמיחה.

למרות עליית השווי של וונאג', המשקיעים לא ממהרים לתת אמון. "מכיוון שמרבית שינויי הכיוון של חברות נכשלים, המשקיעים נוטים להסתכל על אירועים כאלה בספקנות גדולה. יש אנשים שאומרים לי 'מחיר המניה שלכם שולש, אבל הימים הטובים כבר מאחוריכם'. זה ממש לא המצב".

אלן מסריק
גיל: 56
תפקיד: מנכ"ל Vonage
תפקידים קודמים: מייסד Quickoffice, אחראי פיתוח אפליקציות לדרייב בגוגל
השכלה: תואר שני במנהל עסקים מהרווארד
עוד משהו: השתתף חמש פעמים בתחרות "איש הברזל"

Vonage
תחום: טלפוניה ותקשורת בענן
מטה: ניו ג'רזי
עובדים: 1,850, מתוכם 60 ברעננה
שווי שוק: 2.52 מיליארד דולר
הכנסות ב-2017: מיליארד דולר
הפסד נקי ב-2017: 34 מיליון דולר