רוח גבית לקרנות ההייטק מרשות ניירות ערך

הרשות מעוניינת להגדיל את סך הנכסים הלא סחירים מ-50% ל-75%, על מנת להקל על דרישות הכניסה לבורסה • המדינה תעניק הגנה מצרפית להפסדים עד 200 מיליון שקל

הייטק/ צילום: Shuttherstock
הייטק/ צילום: Shuttherstock

רשות ני"ע מנסה להחיות את אחד המהלכים המתוקשרים שלה אשתקד, שכשל לפי שעה מלהגיע לבורסה. הרשות, בהובלת ענת גואטה, הודיעה היום כי היא "פועלת להסרת חסמים בקרנות טכנולוגיה עילית", ובמסגרת זו "אישרה את הגדלת רכיב הנכסים הלא סחירים המרבי, מ-50% ל-75% משווי נכסי הקרן".

לפני כחודש חשפנו כי קרנות ההייטק מתקשות להתרומם ולא מצליחות לגייס את ההון הנדרש להן, כשאחד מהגורמים הקשורים לקרנות אף טען כי "יש חסימה מלאה של מערך ההפצה הבנקאי, שכרגע הרג סופית את הקרנות", והתריע כי יש לתת לקרנות מענה "בהול".

כבר כמה חודשים שחמש קבוצות מתחרות על ניהול קרנות ההייטק: אלומות, איילון והלמן אלדובי, אקליפטוס של תמיר פישמן, קסם-אקסלנס ואי.בי.אי. ארבע מתוכן אמורות היו לגייס סכום כולל של לפחות 1.6 מיליארד שקל (400 מיליון שקל כל אחת), כשהן יקבלו מהמדינה הגנה מהפסדים של עד 50 מיליון שקל לכל קרן - מה שאומר שתינתן הגנה מצרפית של עד 200 מיליון שקל. נוסף על כך הן יוכלו לקבל הלוואה בערבות מלאה של המדינה בסכום מצטבר של 200 מיליון שקל. כל זאת, מתוך כוונה לדחוף קדימה את תעשיית המחקר והפיתוח הטכנולוגי בישראל, וגם לתת למוסדיים ולציבור יותר דריסת רגל ב"קטר הצמיחה" של המשק.

ברשות מסבירים כי החלטתם להגדיל עד לשיעור של 75% מנכסי הקרן את ההשקעה בחברות מו"פ ישראליות למו"פ (סטארט-אפים, שאינם רשומים למסחר), נעשית לבקשת מנהלי הקרנות שאמרו כי "כך רוצים חלק מן המשקיעים שהתעניינו בהשקעה מהותית בקרנות".