הנסיך הסעודי עושה היסטוריה: מכיר בזכות הקיום של ישראל

מוחמד בין סלמאן בראיון ל"אטלנטיק": "אני מאמין שלפלסטינים ולישראלים יש זכות למדינה משלהם" • "לסעודיה אין בעיה עם יהודים... אם יהיה שלום, יהיו הרבה אינטרסים משותפים בין ישראל למדינות המפרץ הפרסי" • "אני מאמין שליד המנהיג העליון של איראן, היטלר נראה טוב"

מוחמד בן סלמאן / צילום: רויטרס
מוחמד בן סלמאן / צילום: רויטרס

יורש העצר של סעודיה, מוחמד בין סלמאן, הכריז כי הוא מכיר בזכותם של יהודים לחיות במדינה משלהם. זו הפעם הראשונה שבכיר סעודי משמיע הצהרה כזו. הוא אף אמר ששלום בין ישראל לפלסטינים ייתן גיבוי לאינטרסים משותפים בין ישראל למדינות המפרץ הפרסי. 

מגזין G: הכירו את יורש העצר הסעודי בן סלמאן

בראיון לעיתונאי היהודי ג'ף גולדברג, עורך הירחון "אטלנטיק", שעלה אתמול (ב') לאתר של המגזין, נשאל יורש העצר (הידוע בראשי התיבות באנגלית של שמו, MBS) האם הוא מאמין שלעם היהודי יש זכות לחיות במדינה שתשתרע על לפחות חלק מארץ אבותיו.

תשובתו: "אני מאמין שלכל עם, בכל מקום, יש זכות לחיות במדינה שוחרת שלום משלו. אני מאמין שלפלסטינים ולישראלים יש זכות לחיות במדינה משלהם. אך יש צורך בהסכם שלום כדי להבטיח יציבות לכל ולקיים יחסים נורמליים".

האם יש לך התנגדות דתית לקיומה של ישראל?

"יש לנו דאגות שנובעות מהדת לגבי גורלו של המסגד הקדוש (אל אקצא) בירושלים ולגבי זכויות העם הפלסטיני. אלה הבעיות שלנו. אין לו שום התנגדות לכל עם אחר".

מסורתית, סעודיה ידועה כמקום שמפיק הרבה תעמולה אנטישמית. האם יש לך בעיה אם האנטישמיות בארצך?

"לארצנו אין בעיה עם יהודים. נביאינו מוחמד התחתן עם יהודיה. היא לא הייתה סתם חברה. הוא נשא אותה לאשה. שכניו של הנביא היו יהודים. בסעודיה תמצא יהודים רבים שבאו מאמריקה ומאירופה. אין בעיה בין נוצרים למוסלמים ויהודים. יש לנו בעיות כפי שיש בכל מקום אחר בעולם, בין אנשים מסוימים. אבל מדובר בבעיות נורמליות".

האם, לדעתך, איראן מקרבת בין ישראל לסעודיה? אלמלא הבעיה האיראנית, האם אתה יכול להעלות בדעתך מצב שבו היו לסעודים אינטרסים משותפים עם ישראל?

"ישראל היא כלכלה גדולה יחסית לשטחה, וזו כלכלה צומחת, וכמובן שיכולים להיות לנו אינטרסים משתפים רבים אם יהיה שלום. יהיו הרבה אינטרסים משותפים בין ישראל למדינות המועצה לשת"פ בין מדינות המפרץ (שבה חברה גם סעודיה) ומדינות כמצרים וכירדן".

המראיין מציין שהראיון נערך לפני ההתנגשויות האלימות בין ישראל לפלסטינים לאורך הגבול עם עזה, אך לדעתו יורש העצר לא היה משנה את הדעות שהשמיע גם אם ההתנגשויות היו נערכות לפני הראיון. למנהיגי סעודיה, כמו למנהיגי מדינות ערביות אחרות, כבר נמאס מהפלסטינים, לדברי המראיין.

יורש העצר הרחיב את הדיבור על "משולש הרשע" שקדקודיו הם איראן, האחים המוסלמים וארגוני הטרור כאל קעאדה ודעאש. לדבריו, שלושת הקדקודים האלה מנסים לקדם את הרעיון שחובתו של כל מוסלמי היא לקדם את חזון הכליפות, לקבע הלך רוח של כליפות, כלומר שתהילת האיסלאם מושתתת על חזון הקמת הכליפות בכוח הזרוע.

"אך אלוהים לא ביקש מאתנו לעשות זאת, והנביא מוחמד לא ביקש מאתנו לעשות זאת", אמר הנסיך. "אלוהים רק ביקש מאתנו להפיץ את בשורתו, והמשימה הזו כבר הושלמה. כיום, לכל אדם יש זכות להאמין לפי צו ליבו... שוב אין לנו חובה להילחם כדי להפיץ את האיסלאם. אך במשולש הרשע מנסים לתעתע במוסלמים, לשכנעם שחובתם כמוסלמים - כבודם כמוסלמים - מחייב הקמת אימפריה מוסלמית".

אתה מדבר במילים בוטות ביותר על איראן ועל האידיאולוגיה שלה. השווית אפילו את המנהיג העליון של איראן להיטלר. מה הופך אותו להיטלר? היטלר הוא הכי גרוע שיש.

"אני מאמין שליד המנהיג העליון של איראן, היטלר נראה טוב".

באמת?

"היטלר לא ניסה לעשות מה שהמנהיג העליון מנסה לעשות. היטלר ניסה לכבוש את אירופה - וזה רע".

כן, רע מאוד.

"אבל המנהיג העליון של איראן מנסה לכבוש את העולם. הוא מאמין שהוא שליט העולם. שניהם (המנהיג העליון והיטלר) רעים מאוד. המנהיג העליון הוא היטלר של המזה"ת. בשנות ה-20 וה-30 (של המאה שעברה) איש לא ראה בהיטלר סכנה. אולי רק מעטים ראו - עד שזה קרה. איננו רוצים שמה שהתרחש באירופה יתרחש במזה"ת. צריך לבלום זאת באמצעות צעדים פוליטיים, כלכליים ומודיעיניים. אנו רוצים להימנע ממלחמה".

נראה לי שאתה חושב שדונלד טראמפ מבין זאת טוב יותר מברק אובמה.

"שניהם מבינים זאת. אני מאמין שהנשיא אובמה נקט טקטיקות שונות. הוא האמין, שאם הוא ייתן לאיראן הזדמנות להיפתח (לעולם), הדברים ישתנו. אך המשטר שם מבוסס על האידיאולוגיה הזו (של חזון האימפריה המוסלמית) ואיראן לא תיפתח בקרוב. 60% מהכלכלה האיראנית נשלטים ע"י משמרות המהפכה. ההטבות הכלכליות שקיבלה איראן כתוצאה מההסכם הגרעיני אינן מגיעות אל העם. המשטר באיראן לקח 150 מיליארד דולר בעקבות ההסכם. אתה יכול להראות לי שיכון ציבורי אחד שהם בנו בכסף הזה? פארק אחד? אזור תעשייתי אחד?

"אנו בסעודיה מאמינים שיש סיכוי של 0.1% שההסכם הגרעיני יביא לשינוי באיראן", אמר יורש העצר. "אובמה האמין שמדובר בסיכוי של 50%. אך אפילו אם היה סיכוי של 50% שאיראן תיפתח, איננו יכולים לקחת את הסיכון הזה, כי 50% האחרים הם סיכוי למלחמה. אנו חייבים ללכת על תרחיש שבו אין מלחמה".