תביעה נגד פניציה: "זייפה חותמת של חברה לייצור מוצרי עץ"

חברת טאהא עראביה תובעת את חברת פניציה צפון ב-10 מיליון שקל, בין היתר בטענה כי השתמשה בחותמת היצרן של עראביה על-מנת לסמן ארגזים שיוצרו ע"י חברות אחרות, הבנויים מעצים באיכות ירודה

מפעל פניציה בנצרת / צילום: איל הצפון
מפעל פניציה בנצרת / צילום: איל הצפון

חברת טאהא עראביה, העוסקת בייצור מוצרי עץ, תובעת את חברת פניציה צפון ב-10 מיליון שקל, בין היתר בטענה כי השתמשה בחותמת היצרן של עראביה על-מנת לסמן ארגזים שיוצרו על-ידי חברות אחרות, הבנויים מעצים באיכות ירודה.

לטענת עראביה, מעבר לעובדה שהשימוש בחותמת שלה ללא אישורה מהווה מעשה של מרמה, זיוף והפרת חוזה הבלעדיות של עראביה עם פניציה, השימוש בחותמת שלה על מוצרים באיכות ירודה עלול היה לגרום לשלילת הרישיון שלה כיצואנית ארגזים לחו"ל.

בכתב התביעה שהוגש ביום חמישי האחרון לבית המשפט המחוזי בנצרת, באמצעות עו"ד אורי שילה ממשרד א.שילה ושות', מפורטים היחסים החוזיים בין חברת עראביה לפניציה, שהחלו כבר עם הקמת המפעל של פניציה באזור התעשייה ציפורית לפני כ-20 שנים.

חברת עראביה תכננה וייצרה עבור פניציה ארגזי עץ לאריזת משטחי הזכוכית שהיא מייצרת, במתכונת של "קבלן חצר", כאשר עובדיה פעלו מנגרייה שהוקמה בתוך שטח המפעל של פניציה, ואף אחסנה חלק ממלאי העצים שלה במחסנים בשטח המפעל.

עראביה טוענת כי מחקירה שביצעה באופן עצמאי עלה כי מנהל אגף המשלוחים של פניציה הורה כבר בשנת 2013 להזמין חותמת יצרן מזויפת שלה, על-מנת להשתמש בה להטבעת מוצרים באיכות ירודה של יצרנים אחרים. לטענת עראביה, הפרטים אף אושרו על-ידי עובד פניציה, שהודה כי הוא בעצמו היה זה שהזמין את החותמת והיה עד לשימוש בה להטבעת מוצרים של יצרנים אחרים.

לטענת חברת עראביה, יש ברשותה תיעוד מוקלט של שיחה שבה מודים נציגי פניציה בשימוש שעשו בחותמת שלה, ובכתב התביעה הם מציינים כי סמנכ"ל התפעול של פניציה, רפי שריג, אף התנצל בפני מנכ"ל עראביה "על המעשה החמור, והבטיח לא לחזור עליו שוב".

המקור לסכסוך - פניציה החליטה לסיים את ההתקשרות עם עראביה

מקור הסכסוך בין שתי החברות הוא ככל הנראה ההחלטה של פניציה לסיים את ההתקשרות עם עראביה, והמשא-ומתן שהתנהל בין החברות החל מחודש אוגוסט האחרון בנוגע לאותה החלטה.

מפעל פניציה זכור מבחינה ציבורית בעיקר על רקע מאבקי עובדים וקשיים כלכליים אליהם נקלע המפעל לפני כמה שנים. לפני כשנה וחצי התחלפה ההנהלה, ומאז מבצעת החברה צעדי התייעלות רבים, אשר הביאו אותה לראשונה מזה שנים לפסים רווחיים.

בפניציה מסבירים, במסגרת התגובה שמסרו ל"גלובס", כי בחינת הסכם ההתקשרות עם עראביה הוא חלק מאותם צעדי התייעלות שעורכת החברה: "בשנה וחצי האחרונות פניציה עלתה על פסים רווחיים, לראשונה מזה שנים רבות. הצלחה זו היא תוצאה של מגוון פעולות שנקטה הנהלת החברה, וביניהן שינוי מעמיק במערכות הקשרים עם ספקים רבים, אשר במשך שנים רבות נהנו מרווחים גבוהים על חשבונה של פניציה. השינוי הזה כולל מהלכים סדורים מול הספקים, כאשר כל המהלכים מתקיימים בדיאלוג ובמסגרת החוק אך תוך עמידה ברורה על האינטרסים הכלכליים של פניציה".

עראביה טוענת במסגרת תביעתה כי פניציה ביצעה בשנים האחרונות הפרות רבות של החוזים ביניהן, שינתה את דרישותיה באופן חד-צדדי והציבה בפניה דרישות לא הגיוניות, "במטרה להעמיד את התובעת (חברת עראביה, ב' ש') כמפירה של ההסכם".

לשיטתה של עראביה, "בעקבות המחלוקת שנוצרה בין הצדדים התנהל משא-ומתן במטרה למנוע משבר אמון... בעקבותיו התחייבו הצדדים הדדית להסכם שיעמוד בתוקפו לכל הפחות עד חודש יוני 2020".

אך מהזווית של פניציה, הדברים נראים קצת אחרת: "בחודש אוגוסט האחרון סוכם בין החברות על סיום פעולת הנגרייה בתוך חצי שנה - דהיינו בפברואר 2018. לקראת מועד זה התקיימו בין הצדדים שיחות שנועדו לסיים את מערכת הקשרים בצורה ידידותית, אולם לצערה של פניציה, חברת טאהא עראביה בחרה לתבוע את פניציה, תוך טענות רבות שאין ביניהן לבין המציאות שום קשר".

חברת עראביה ביקשה מבית המשפט המחוזי בנצרת להורות על צו מניעה זמני של הקפאת היחסים בין הצדדים עד לסיום הדיון בתביעתה, שיאפשר הלכה למעשה את המשך הפעילות של עובדי עראביה מתוך הנגרייה שבשטח המפעל של פניציה.

עו"ד רפי שפירא ממשרד אפרים אברמזון, המייצג את פיניציה, טען בפני בית המשפט כי היחסים בין הצדדים הסתיימו לפי הסיכום בין החברות, ולכן אין הצדקה בחיוב החברה בהמשך ההתקשרות עם עראביה כנגד רצונה.

השופט ערפאת טאהא קיבל את עמדת פניציה ודחה את בקשת עראביה לסעד זמני, תוך שהוא נותן לה ארכה לפינוי הציוד שלה משטח המפעל של פניציה.

לשיטתה של פניציה, החלטת השופט לדחות את הבקשה של עראביה לסעד זמני מלמדת גם על הבאות: "פניציה משוכנעת שכפי שנדחתה על-ידי בית המשפט המחוזי טענת חברת ערבייה לפיה לכאורה ההסכם יישאר בתוקפו לעוד שנים, כך תידחינה גם טענותיה הכספיות של חברת עראביה. חברת פניציה דוחה מכל וכל את האשמותיה של חברת עראביה גם בהקשר לחותמות, ורואה בכך ניסיון לייצר רוב מהומה על לא מאומה וניסיון לקבל מפניציה כספים שלא כדין", כך, בתגובה שנמסרה ל"גלובס" מטעם פניציה.

למעשה, פניציה טוענת כי ההאשמות של עראביה בדבר השימוש בחותמות שלה הוא "ניסיון לנפח את התביעה" שלה, לאור התסכול שלה מאובדן ההתקשרות עם פניציה לאחר שנים של שיתוף-פעולה, שהניבו לה הכנסות נאות וקידמו אותה מבחינה עסקית: "חברת עראביה נהנתה במשך שנים רבות מעסקים עם פניציה ומרווחים רבים ויפים כתוצאה מכך. חברת עראביה בנתה במשך השנים עסקים רבים וענפים בכלל ובתחום העץ בפרט, בין השאר בזכות מערכת הקשרים העסקית שאיפשרה לה חברת פניציה. היה ראוי שחברת עראביה תכיר לפניציה תודה על עסקים אלה, אך כעת פניציה ממוקדת בשיפור תוצאותיה העסקיות", מסרה פניציה.

חברת עראביה ביקשה מבית המשפט להורות לפניציה לתת חשבונות ומסמכים בנוגע לכל המוצרים שנמכרו על-ידה באמצעות החותמת המזויפת, ובכוונתם לדרוש פיצוי בסך 100,000 שקל על כל מקרה של שימוש בחותמת, זאת בנוסף לפיצויים בגובה מיליוני שקלים שתובעת עראביה על הנזקים שנגמרו ועתידים להיגרם לה כתוצאה מהפרות החוזה הרבות להן היא טוענת מצידה של פניציה.