שיכון ובינוי: החקירה חתכה 1.4 מיליארד שקל מהשווי

מניית חברת התשתיות והנדל"ן צנחה בכ-40% מאז אמצע חודש פברואר האחרון, אז נודע לראשונה על החקירה • לפי החשד, בכירים בקבוצה שילמו שוחד לעובד זר בקניה בתמורה לקידום פרויקטים במדינה

החקירות הנוגעות לחשדות לשוחד בקבוצת שיכון ובינוי (שו"ב), וחוסר הוודאות בנוגע להשפעות האפשריות על עתידה העסקי, גררו תוך פחות מחודשיים לאחת מהשמדות הערך המשמעותיות בשוק בתקופה האחרונה: צלילה של כ-40% במניית שיכון ובינוי .

במספרים, גל הירידות המאפיין את המניה מאמצע חודש פברואר, אז נודע לראשונה על החקירה, קיזז כ-1.4 מיליארד שקל משוויה של שיכון ובינוי, לשווי נוכחי של כ-2 מיליארד שקל. טרם פרסום דבר החקירה השווי עמד על 3.4 מיליארד שקל. מאז רמת השיא, שנקבעה במאה 2017 אז נסחרה בשווי שנשק ל-4 מיליארד שקל, איבדה מניית שו"ב קרוב למחצית משוויה. 

גם חמש סדרות האג"ח של שו"ב, בהיקף כולל של 3.7 מיליארד שקל, לא חמקו מהסנטימנט. הירידות בחלק מהסדרות מאמצע פברואר מגיעות עד כ-10% (למעט סדרה 4, הקטנה מביניהן, שהתחזקה בכ-1.5%), כשהתשואות עליהן מגיעות עד ל-5%.

היום נסחרה מניית שו"ב ביציבות יחסית, ולמרות הכיוון השלילי בשוק סיימה את המסחר בעלייה של 0.5%. מרבית סדרות האג"ח שלה המשיכו בכיוון השלילי.

פרשת השוחד לכאורה בה מעורבת שו"ב, בשליטת שרי אריסון, נוגעת לחשד לפיו בכירים מהקבוצה שילמו שוחד לעובד זר בקניה בתמורה לקידום פרויקטים במדינה. במסגרת החקירה נחקרו בין היתר נושאי משרה בקבוצת שו"ב בהווה ובעבר. בשבוע החולף השילה המניה 15% מערכה - כשעיקר הירידות (כ-11%) נרשמו ביומיים הקודמים, בעקבות פרסום דוחותיה של שו"ב ל-2017 בסוף השבוע. בדוחות צוין כי "בשלב זה אין ביכולת החברה להעריך את החשיפות הנובעות מהחקירות".