גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פחות בונים, פחות עובדים: חברות הנדל"ן מקצצות בכוח-האדם

דוחות חברות הנדל"ן למגורים חושפים התאמות ושינויים להאטה בשוק ● במרבית החברות שבדקנו נרשמה ירידה בכוח-האדם בשנה האחרונה

אתר בנייה בתל-אביב / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
אתר בנייה בתל-אביב / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

רגע אחרי סיום עונת הדוחות השנתיים של חברות הנדל"ן הציבוריות, בדקנו האם ההאטה בענף הנדל"ן ותוכניות הממשלה השונות השפיעו על נתוני כוח-האדם - מצבת ההון האנושי בחברות השונות. שנה קשה לחברה בכל הקשור למכירות, והאטה בפעילות כפי שמשתקפת בנתוני התחלות הבנייה, אמור לבוא לידי ביטוי גם במספר העובדים.

התוצאות אינן חד-משמעיות, אולם בחלק מהחברות ניתן בהחלט לראות צמצום לא מבוטל בכוח-האדם. נזכיר כי חברות שאינן משתתפות בתוכנית הדגל של משרד האוצר, מחיר למשתכן, מתקשות למלא את הצנרת בפרויקטים חדשים, לאחר שהן חוו פגיעה משמעותית באפשרות הגשת הצעות למכרזי הקרקע שפרסמה המדינה בשנתיים האחרונות. במקביל, חברות שכן החליטו לשתף פעולה עם מחיר למשתכן נדרשו להשקיע פחות מאמצים בשיווק, מכיוון שמרבית הדירות מוגרלות לזכאים.

עוד נקודה מעניינת שעולה מהנתונים היא שאם חברה פועלת גם בתחום ההתחדשות העירונית (פינוי-בינוי ותמ"א 38), תחום זה ממשיך לצמוח - גם בכל הקשור למספר העובדים.

מספר העובדים

לא פעם היקף העובדים קשור לפרויקטים שנמצאים ב"אוויר". ככל שהפרויקטים בשלב מתקדם יותר, או שיש מלאי מועט יותר של פרויקטים, מספר הפועלים יירד בהתאמה. בחברות השונות מסבירים כי לא תמיד מספר העובדים יכול להעיד על היקף הפעילות ובמקרים מסוימים שינויים מינוריים אינם בעלי השפעה משמעותית על הפעילות ויכולים לנבוע לא מהאטה בפעילות החברה אלא דווקא מאירועים נקודתיים כמו למשל יציאה של עובדות לחופשת לידה או סיטואציות דומות.

חשוב לזכור כי מרבית החברות היזמיות אינן מחזיקות כיום בחברות ביצוע שמקימות בפועל את הבניין ו"סוחבות על גבן" גם מאות פועלי בניין (וציוד יקר). לכן, גם היכולת של היזמים לבצע התאמות מהירות להאטה והתרחבות של השוק יחסית מהירה ופשוטה יותר, בזמן שקבלני הביצוע נאלצים לספוג בצורה כואבת יותר את השינויים הגדולים שחווה הענף.

מצלאוי: ירידה חדה במספר העובדים

בחברת מצלאווי מגלים הדוחות ירידה לא מבוטלת במספר העובדים במטה החברה. אם בשנת 2016 היה מדובר על 64 עובדים במחלקות השונות, בשנת 2017 המספר ירד ל-47 עובדים בלבד. בפילוח בין המחלקות השונות כפי שעולה מהדוח הכספי השנתי, עיקר הירידה נרשמה באנשי אחזקה ונהגים, מ-28 במספר ב-2016 ל-17 בשנת 2017. גם בתחום החשבונאות, כספים ומזכירות החברה נרשמה ירידה מ-20 עובדים בשנת 2016 ל-14 בלבד בשנת 2017.

גם בחברת צמח המרמן אפשר לראות שינויים בין 2015 ל-2017 בכל הקשור למצבת כוח-האדם. בשנת 2015 החזיקה החברה 424 עובדים קבועים בתחומים השונים, מספר דומה לזה שנצפה גם בשנת 2016 (426 עובדים), אולם בשנת 2017 נרשמה ירידה במספר העובדים ל-324 עובדים בסך-הכול. בפילוח בין המחלקות השונות, ירידה לא מבוטלת נרשמה במחלקת מנהלי הפרויקטים ומהנדסי ביצוע מ-19 בשנת 2015, ל-17 בשנת 2016 ול-11 בלבד בשנת 2017.

במקביל, גם מספר המהנדסים, ההנדסאים והאקדמאים בצמח המרמן נמצא בירידה מ-30 בשנת 2016 ל-25 בשנת 2017, וכך גם במספר מנהלי החשבונות והפקידים מ-26 בשנת 2016 ל-21 בשנת 2017. עם זאת, הירידה המשמעותית ביותר נרשמה במצבת פועלי הבניין (כולל פועלים זרים) מה שעשוי להעיד בין היתר גם על ירידה בהיקפי הפעילות. בשנת 2015 עמד מספר הפועלים בחברה על 278, בשנת 2016 על 277 פועלים ובשנת 2017 מדובר ב-178 פועלים בלבד.

לדברי חיים פייגלין, מנכ"ל צמח המרמן, "בשלב זה ההערכה שלנו היא שההאטה בענף היא זמנית, לכן כוח-האדם בחברה הצטמצם רק במגזר העובדים הזמניים. החברה שומרת על עובדיה הקבועים, הכוללים בין היתר מהנדסים, הנדסאים, מנהלי עבודה וכן אנשי מנהלה וכספים. ככל שמאמצי האוצר להקפיא את שוק הדיור ימשכו והתחלות הבנייה יוסיפו לרדת, אין ספק שהדבר עשוי לפגוע גם בתשתית כוח-האדם הקבוע של החברות. להערכתנו ההאטה שחווינו בשנה וחצי האחרונה, היא זמנית וכבר בחודש החולף מרץ 2018, חלה התעוררות משמעותית בהיקף מכירת הדירות".

חברה יזמית נוספת הפועלת בתחום המגורים היא אפריקה ישראל מגורים. נציין כי לאפריקה שיעור לא מבוטל של יחידות דיור במסגרת מחיר למשתכן, וגם פרויקט להשכרה ארוכת טווח בהרצליה. על פי נתוני הדוח השנתי, מספר העובדים הכללי עלה מעט מ-57 בשנים 2015 ו-2016 ל-60 עובדים בשנת 2017.

אפריקה מגורים: לא מצמצמים את השיווק

אולם, בפילוח על פי המחלקות ניתן לראות שבמחלקת ההנדסה דווקא נרשמה ירידה עקבית מ-15 בשנת 2015, ל-13 בשנת 2016 ו-12 בשנת 2017. גם בתחום התכנון ורישום המקרקעין נרשמה ירידה קלה, מ-7 ב-2015 ו-8 בשנת 2016 ל-6 בשנת 2017.

דווקא בתחום השיווק הפרסום והמכירות נצפתה עלייה במספר העובדים. כך, בשנת 2015 מחלקה זו כללה 13עובדים, בשנת 2016 עלה המספר ל-14 עובדים ובשנת 2017 כבר מדובר ב-17 איש. אמנם במחיר למשתכן החברה אמורה להפחית את מאמצי השיווק שלה, אבל במקרה של אפריקה ניתן לראות שהדבר לא השפיע על מצבת כוח-האדם במחלקה זו. ייתכן שפרויקטים פתוחים אחרים שאינם מחיר למשתכן הם הסיבה, ובמקביל נזכיר כי גם בפרויקטים במסגרת מחיר למשתכן חלק מהדירות משווקות בשוק החופשי, כך שיש צורך באנשי מכירות.

בחברה מציינים כי מספר העובדים בשנת 2017 רשם באופן כללי עלייה, וכי הירידה שנצפתה במחלקת ההנדסה מקורה בעובדה שעובדים ממחלקה זו עברו לפעול במסגרת החברה הבת להתחדשות עירונית. עוד מציינים כי בשנת 2017 עלה מספר העובדים בחברה העוסקת בהתחדשות עירונית.

בפעילות הנדל"ן למגורים של חברת שפיר, שהגדילה משמעותית את פעילותה בשנים האחרונות (בין היתר בפרויקטים של מחיר למשתכן), ירד מעט מספר העובדים מ-26 בשנת 2016 ל-23 בשנה האחרונה. בסך העובדים של הקבוצה נרשמה עלייה קלה - מ-1,502 ל-1,507 עובדים אשתקד.

אשדר: עלייה בהתחדשות עירונית

עוד חברה שבדקנו בהקשר של מצבת כוח-האדם היא חברת אשדר, חברה גדולה לייזום למגורים וגם חברה הפעילה במכרזי מחיר למשתכן. בסך-הכול נרשמה באשדר עלייה בסך עובדי החברה, מ-73 עובדים בשנת 2015 ל-71 עובדים בשנת 2016 ול-74 עובדים בשנת 2017.

ואולם, דווקא בתחום השיווק והמכירות נראה שבחברה הורידו הילוך. בשנת 2015 מחלקה זו כללה 12 עובדים, בשנת 2016 כללה המחלקה 11 עובדים ובשנת 2017 כבר מדובר בתשעה עובדים בלבד. גם כאן ייתכן שמחיר למשתכן השפיע על התמונה.

מעניין לראות שבכל הקשור להתחדשות עירונית החברה דווקא רשמה עלייה בפעילות ובכוח האדם. כך, החברה אשדר בוטיק שפועלת בתחום תמ"א 38 כוללת 19 עובדים בשנת 2017, לאחר שנתיים בהן מספר העובדים היה נמוך יותר.

מאשדר נמסר בקשר לנתונים כי "בחטיבת ההתחדשות העירונית של החברה, אשדר בוטיק, חלה עליה בצבר הפרויקטים. לאחרונה זכתה אשדר בוטיק במקום הראשון במדד של מדלן וגלובס להתחדשות עירונית, ואין ספק כי הפעילות כל הזמן גדלה. בשנה האחרונה, חלה עלייה בפעילות של אשדר ובהוצאת היתרים, הן בפרויקטי מחיר למשתכן, הן בהתחדשות העירונית והן בקרקעות שרכשה החברה במזומן בכפר יונה, בחריש ובטירת הכרמל. לחברה מלאי זמין לבנייה שתוציא לשיווק בהתאם לקצב המכירות בפרויקטים השונים".

חברה נוספת שפועלת בתחום הייזום למגורים ורשמה ירידה במספר העובדים בין 2016 ל-2017 היא אזורים. על פי הפרק הרלוונטי בדוח הכספי, מספר העובדים ירד בהדרגה מאז 2015. כך, בשנת 2015 היו 92 עובדים, בשנת 2016 היו 86 עובדים ובשנת 2017 - 83 עובדים בחברה. לאחר פרסום הדוח המספר עלה ל-84 עובדים וגורמים בחברה מסבירים שאין מגמה של ירידה בפעילות והחברה פעילה בלא מעט פרויקטים במסגרת מחיר למשתכן וגם מתכוננת להגדלת פעילות ההתחדשות העירונית.

עוד כתבות

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

יציבות בוול סטריט; רדיט יורדת ב-12%, רשת הרהיטים RH מזנקת ב-16%

בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה ברבעון האחרון על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר בחברת ה-AI אנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבימ"ש השלום צו חיפוש במשרד של שני עורכי דין ● השניים טענו כי המסמכים נתפסו ע"י צו של בימ"ש השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את ערעורם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

נתניהו ביקש הארכה מבג"ץ; היועמ"שית: להיערך לגיוס חרדים

ראש הממשלה בנימין נתניהו כתב לבג"ץ כי בשבועות האחרונים נעשה מאמץ אינטנסיבי על מנת לגבש את ההסדר הדרוש, ואכן הושגה התקדמות ניכרת, אך המלאכה טרם הושלמה ולכן הוא מבקש הארכה ● היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, הודיעה לבג"ץ כי החל מה-1 באפריל, על הרשויות לגייס בני ישיבות ללא מקור חוקי לדחות את גיוסם

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול