חוקרי ה-FBI פשטו על משרדי עורך הדין האישי של טראמפ

הפרקליט, מייקל כהן, איש סודו של נשיא ארה"ב מזה שנים, נחקר בחשד להונאת בנקים, הונאה באמצעות תקשורת והפרת חוקי מימון בחירות • טראמפ רותח: "התקפה על המדינה... ציד מכשפות, בדיוק כאשר אנו עוסקים בסוריה"

דונלד טראמפ / רויטרס
דונלד טראמפ / רויטרס

רעידת אדמה בזירה הפוליטית בארה"ב: עשרות סוכני FBI פשטו אמש (ב') על משרדו של מייקל כהן, עורך הדין האישי של דונלד טראמפ ואיש סודו מזה שנים, וכן על ביתו וחדר במלון שבו הוא מתגורר בזמן שבבית נעשים שיפוצים. כל האתרים נמצאים בניו-יורק. כהן נחקר בחשד להונאת בנקים, הונאה באמצעות תקשורת והפרת חוקי מימון בחירות.

הסוכנים החרימו מסמכים, מחשבים, דיסקים וטלפונים ניידים, לרבות פריטים שקשורים להמחאה בסך 130 אלף דולר שמסר כהן לשחקנית הפורנו סטורמי דניאל לפני הבחירות לנשיאות ב-2016 כדי להבטיח שלא תיתן פומבי ליחסים שקיימה עם טראמפ. חלק מהמסמכים מנציחים תקשורות חסויות בין עורך דין ללקוחו, אך החיסיון הזה פג אם התקשורות עוסקות בקשר לביצוע עבירה פלילית.

נשיא ארה"ב הגיב בזעם בלתי כבוש ואמר, שהפשיטות הן "התקפה על המדינה, ציד מכשפות... בדיוק כאשר אנו עוסקים בסוריה".

ככל הידוע, זו הפעם הראשונה בתולדות ארה"ב, שהבולשת הפדרלית פורצת למשרדי עורך הדין האישי של הנשיא. אפילו בעיצומה של שערוריית ווטרגייט בתחילת שנות ה-70 נותרו משרדי פרקליטיו של הנשיא דאז, ריצ'ארד ניקסון, מחוץ לתחום. כהן הוא "הכספת הווירטואלית" של טראמפ, כהגדרת פרשן ב"וושינגטון פוסט", שומר נאמן של כל סודותיו האישיים והעסקיים, והשרת הנאמן שמוציא אל הפועל את כל מאווייו. למעשה, יש לו רק לקוח אחד: דונלד טראמפ.

תובעת פדרלית לשעבר, ג'ויס ווייט ואנס, אמרה אמש, שפשיטותFBI על משרדו ומעונו של כהן שקולות להנחת פצצה מתקתקת על מרפסת ביתו של הנשיא. מארק זאיד, עורך דין בוושינגטון, ציין כי תפיסת המסמכים שהיו בחזקתו של כהן צריכה להדאיג מאוד את טראמפ.

"קשה לחשוב על משהו יותר גרוע, למעט אולי מעצר אשה, או הפעלת לחץ משטרתי על בן משפחה", אמר זאיד. "הפשיטה על משרדי כהן נראית לי כפגיעה בקודש הקודשים - עורך הדין שלך, רואה החשבון שלך, הספר שלך, הפסיכולוג שלך, הבארמן - כל אלה שמודעים לצדדים הרעים ביותר בך".

פעולת FBI אינה קשורה ישירות בחקירה שמנהל התובע המיוחד, רוברט מולר, בפרשת הבחישה הרוסית במערכת הבחירות לנשיאות ארה"ב ובשיתוף-פעולה אפשרי של טראמפ ו/או מטה הבחירות שלו עם גורמים רוסיים. על פשיטות הבולשת הפדרלית אמש ניצח התובע הפדרלי של דרום מדינת ניו-יורק, ג'פרי ברמן, שמונה לתפקידו על-ידי טראמפ עצמו לאחר ששוחח אתו אישית.

יש הערכות, שמולר וחוקריו חשפו מידע שמצביע על עבירות לכאורה של כהן, ואולי של טראמפ, שאינן קשורות במעורבות הרוסית בבחירות. על-פי הנהלים המקובלים במשרד המשפטים, העביר מולר את המידע לתובע בדרום מדינת ניו-יורק, וזה ביקש צווי חיפוש מבית משפט פדרלי שם. אנליסטים אומרים, כי התובע בניו-יורק היה צריך לדלג על משוכה גבוהה מאוד כדי לשכנע שופט שבמשרדי כהן נמצאות ראיות מוצקות שנעשו עבירות, ושיש חשש סביר שכהן עלול להשמיד ראיות. העובדה שהושג צו חיפוש כזה אינה מבשרת טובות לכהן וכנראה ללקוחו בוושינגטון.

המשמעות היא, שעתה נערכות במקביל שתי חקירות שטראמפ נכרך בהן. לשכת מולר הודיעה לפני כשבוע שטראמפ הוא אחד ממטרות החקירה שמנהל התובע המיוחד אך הוא אינו חשוד בפלילים "בשלב זה". לא ברור מעמדו של טראמפ בחקירה בניו-יורק.

עוזרים של הנשיא הדליפו לכתבים שטראמפ רותח מזעם על הפשיטות בניו-יורק. בפוטו-אופ בתחילת ישיבה עם קציני צבא בכירים לדיון על פעולה אמריקאית פוטנציאלית בסוריה, העלה טראמפ ביזמתו את הנושא, מתח ביקורת קשה ביותר על משרד המשפטים ואפילו הכריז, במשתמע, ש"המדינה היא אני", כלואי ה-14 בשעתו. הוא נראה כעוס ודרוך.

"רק עכשיו שמעתי שהם (FBI) פרצו למשרדו של אחד מפרקליטיי האישיים, איש טוב", הוא אמר. "זה מצב מביש. ציד מכשפות מוחלט, ואני אומר זאת כבר זמן רב... הנה אנו כאן, דנים על סוריה ועל נושאים רצינים אחרים... ואני צריך להתמודד עם ציד המכשפות המתמשך הזה כבר יותר מ-12 חודשים.. למעשה יותר מזה, מאז שנבחרתי".

"זה מתחיל להיות מגוחך", הוא המשיך. "לא נמצאה שום (ראיה) לשת"פ (שלי) עם רוסיה. הסיבה לכך שלא נמצאה ראיה כזו היא, שלא היה שת"פ כלל... (החוקרים) הם קבוצת האנשים המוטה ביותר שיש. לאנשים האלה יש ניגוד אינטרסים הגדול ביותר שראיתי אי-פעם. כולם דמוקרטים, או רפובליקאים שעבדו בשביל אובמה. הם לא בודקים את הצד האחר. הם לא בודקים את הילארי קלינטון, את הדברים האיומים שהיא עשתה... הם רק בודקים אותנו".

"זו חרפה, ממש חרפה; זו התקפה על ארצנו במלוא מובן המילה. זו התקפה על כל מה שאנו מצדדים בו", אמר נשיא ארה"ב.

בעקבות ההשתלחות הזו, העלו אנליסטים אפשרות שטראמפ יחליט לפטר את התובע המיוחד, למרות הסיכונים הפוליטיים הגדולים שכרוכים בצעד כזה, שיחולל משבר תחוקתי חסר תקדים. לשאלה על כך השיב הנשיא: "נראה מה יהיה".