המשטרה מסכימה לשחרר מיליוני שקלים שחולטו לרוית ברניב

ביהמ"ש שלח את המשטרה ואת רוית ברניב, יו"ר שיכון ובינוי החשודה במסגרת פרשת השוחד לכאורה באפריקה, "להידבר" ולהגיע להסכמה על היקף הרכוש שנתפס ע"י המשטרה וישוחרר בחזרה לידיה

רוית ברניב / צילום: אביב חופי
רוית ברניב / צילום: אביב חופי

בית המשפט שלח את המשטרה ואת יו"ר שיכון ובינוי לשעבר, רוית ברניב, החשודה בעבירות של מתן שוחד במסגרת פרשת השוחד לכאורה של שיכון ובינוי באפריקה, "להידבר" ולנסות להגיע להסכמה על היקף הרכוש של ברניב שנתפס על-ידי המשטרה וישוחרר בחזרה לידיה.

ההחלטה ניתנה לאחר שהמשטרה הגישה אתמול (ב') את תגובתה לבקשתה של ברניב לשחרר רכוש שתפסה המשטרה במסגרת החקירה נגדה, בהיקף של מעל 20 מיליון שקל, ובין היתר וילה בצפון תל-אביב; נכסים בגבעתיים; קרקע בעמק חפר; רכב מסוג קרייזלר מודל 2015, חשבונות בנק וחשבונות פיננסים אחרים. לטענת ברניב, תפיסת הרכוש שלה נעשתה באופן לא חוקתי, כ-3 שבועות לאחר חקירתה במסגרת פרשת שיכון ובינוי, ללא כל הצדקה, באופן לא מידתי ולאחר שבית המשפט הביע את עמדתו בנוגע לחולשת הראיות לביסוס החשדות כנגדה.

בתגובה שהגישה המשטרה היא דוחה את כל טענותיה של ברניב. "התשתית הראייתית כנגד המבקשת (ברניב, א' ל"ו) מבססת אפשרות ממשית לקיומן של עבירות שונות ובין היתר גם עבירות מתן שוחד לעובדי ציבור זרים בהיקפים עצומים, במשך שנים", נכתב בתגובה המדינה, וכן נטען כי "מכיוון שהתועלת שהפיקה המבקשת וחברת שיכון ובינוי מן השוחד, על-פי החשד, עומדת על היקפים עצומים, הרי רכוש בהיקף זה הוא בר תפיסה לצורך הבטחת החילוט על-פי החוק".

בתגובה מפורט היקף הרכוש שנתפס לברניב, ובין היתר חשבון בבנק פועלים המשותף לברניב ולאביה, ובו סך של כ-4.19 מיליון שקל, מהם כ-3.9 מיליון שקל ניירות ערך סחירים; כספים בחשבון בבנק הפועלים סניף הדר יוסף בסך של כ-4.24 מיליון שקל, מהם כ-4 מיליון שקל ניירות ערך סחירים; חשבון בבנק פועלים סניף הדר יוסף בסך של כ-4.167 מיליון שקל, מהם כ-3.9 מיליון שקל ניירות ערך סחירים; חשבונות המתנהלים בבנק דיסקונט סניף 145 בסך של כ-620,000 שקל; חשבון בבנק לאומי סניף 626 בסך של כ-7 מיליון שקל, מהם כ-5.4 מיליון שקל ניירות ערך סחירים; חשבונות בבתי השקעות: קרנות בחברת מגדל, פניקס ועמיתים מבטחים וילין לפידות על-שם רוית ברניב בסך של כ-5.2 מיליון שקל.

כמו כן נתפסו נכסי נדל"ן, כאמור, ובהם שתי דירות, חלקה של ברניב רוית (כשמינית) בדירה נוספת, קרקע חקלאית על-שם ברניב רוית, שערכה לא ידוע ודירת המגורים, קוטג' דו-משפחתי על-שם רוית ברניב ואבי צבי. כן, נתפס רכב מסוג קרייזלר, כאמור.

המדינה ציינה בתגובתה לבקשה לשחרור רכושה של ברניב כי "לאור ההתפתחות בחקירה, שטרם מוצתה בעניינה של החשודה, היא מתנגדת לשחרור גורף של הרכוש שנתפס". עם זאת, צוין בתגובה כי על-מנת לאפשר לברניב להמשיך ולנהל את חייה, מוצע הסדר בנוגע לשחרור חלק מנכסיה. על-פי ההסדר: סך של כ-8.6 מיליון שקל, שהם מחצית מניירות הערך התפוסים, יועברו לניהול יחידת החילוט באמצעות בית השקעות שנבחר במכרז האפוטרופוס הכללי; יתרת ה-8.6 מיליון שקל בניירות ערך תשוחרר מתפיסה.

עוד מוצע כי סך של 1.7 מיליון שקל, שהם כל הכספים התפוסים בחשבון הבנק על שם ברניב, וכן מחצית מהכספים התפוסים בחשבונות המשותפים לה ולצבי אבי, יועברו לחשבון קרן החילוט המנוהל על-ידי האפוטרופוס הכללית; חשבונות הבנק ישוחררו לפעילות שוטפת; נכסי הנדל"ן יישארו תפוסים רישומית; החשבונות בבתי השקעות שנתפסו יישארו תפוסים רישומית; ישוחרר רכבה בכפוף למתן ערבויות; יופקד סכום ערבות (שייקבע על-ידי יחידת החילוט) בחשבון קרן החילוט לצורך הבטחת ירידת הערך של כלי הרכב; צו המניעה במשרד הרישוי יהיה תקף וברניב תתחייב שהרכב לא יימכר ולא יועבר לצד ג'; וכן יירשם שיעבוד לטובת יחידת החילוט באפוטרופוס הכללי בפוליסת ביטוח על שם ברניב.

"המשיבה סבורה שיש בהסדר מוצע זה, כדי להגשים את האיזון הנדרש בין הצורך להבטיח את מטרת החילוט העתידי, לבין הפגיעה כקניינה של המבקשת במיוחד לאור העובדה שנכסי הנדל"ן והרכב של המבקשת תפוסים רישומית ואין בהם בכדי לפגוע בהתנהלותה השוטפת", נכתב בתגובת המשטרה.

לאור ההסדר המוצע, קבע השופט כי "מצופה מהצדדים להידבר ביניהם", ושלח אותם למשא ומתן על היקף הרכוש שישוחרר.

"הייתה מעורבת בפעילותה הבינלאומית של החברה"

המשטרה מפרטת בתגובתה גם את הרקע לתפיסת הרכוש. "המשיבה (המשטרה, א' ל"ו) מנהלת חקירה רחבת היקף, שמעניינה מתן שוחד לעובדי ציבור זרים, הלבנת הון, רישום כוזב במסמכי תאגיד, עבירות על-פי חוק ניירות ערך ועבירות נלוות נוספות. מדובר בפרשיה מורכבת, מסועפת ומרובת חשודים", נכתב בתגובה.

ברניב כיהנה כיו"ר דירקטוריון שיכון ובינוי בע"מ וחברה בדירקטוריון חברות בקבוצת שיכון ובינוי בין השנים 2007-2012. בין היתר כיהנה כדירקטורית בחברת שיכון ובינוי SBI תשתיות בע"מ (המוחזקת ב-100% על-ידי שיכון ובינוי בע"מ), אשר אחראית על כל פעילותה הבינלאומית של חברת שיכון ובינוי בע"מ. חברת שיכון ובינוי SBI תשתיות בע"מ, אשר בר ניב כיהנה כדירקטורית בה, מחזיקה בבעלות מלאה בחברת SBI International Holdings AG.

"מחומר הראיות עולה כי המבקשת (ברניב, א' ל"ו) הייתה מעורבת בפעילותה הבינלאומית של החברה, השתתפה בישיבות הקשורות בפעילותה העסקית וברווחיותה, התוותה מדיניות והייתה מעורבת בקבלת החלטות בה", נכתב בתגובת המדינה, וצוין כי "כפי שיפורט בהרחבה בדוח הסודי, המבקשת חשודה בביצוע עבירות פליליות של מתן שוחד לעובד ציבור זר, עבירות מנהלים בתאגיד (לרבות הפרת אמונים, רישום כוזב במסמכי תאגיד), עבירות על חוק ניירות ערך, עבירות מס, קשירת קשר, ועבירות הלבנת הון".

לטענת המדינה, הניסיון של ברניב להקטין את מעמדה כחשודה בפרשה "לא יצלח". בתגובה נטען כי "המבקשת הייתה יו"ר הדירקטוריון של החברה ועל כן נשאה במשרה הבכירה ביותר בקבוצת שיכון ובינוי משנת 2007 ועד 2012. זה המקום לציין כי חלק נכבד משכרה היה פועל יוצא של תוצאותיה העסקיות של החברה".

עוד נטען כי "בניגוד לנטען בבקשה, המבקשת הייתה מעורבת גם בהתוויית המדיניות של החברה הנכדה השווייצרית, כהגדרתה בבקשה, ובשל מבנה החברה, היא הייתה מעורבת גם בהתוויית פעילותן של החברות הנינות (כהגדרתן בבקשה)".