ארץ הביטקוין: יותר מ-3.5 מיליון סוחרי קריפטו ביפן

יפן מפרסמת לראשונה את נתוני המסחר המקומיים במטבעות דיגיטליים • בורסת הקריפטו היפנית קוינצ'ק, שנפרצה בינואר, נמכרת לחברת הברוקראז' מונקס ב-33 מיליון דולר

לוח שערי חליפין של ביטקוין  / צילום: צילום: רויטרס - Dado Ruvic
לוח שערי חליפין של ביטקוין / צילום: צילום: רויטרס - Dado Ruvic

סוכנות השירותים הפיננסיים של יפן, FSA, פרסמה השבוע לראשונה את נתוני המסחר המקומי במטבעות קריפטוגרפיים. על פי נתונים שנאספו מ-17 בורסות קריפטו הפועלות ביפן, נכון ל-31 במארס במדינה יש לפחות 3.5 מיליון איש הסוחרים במטבעות קריפטו כנכסים פיננסיים.

28% מסוחרי הקריפטו ב"ארץ השמש העולה" הם בשנות ה-20 לחייהם, 34% בשנות ה-30 לחייהם, 22% בשנות ה-40, ושאר ה-16% הם בני 50 ומעלה.

פרסום הנתונים מסמן את מאמצי הרגולטור הפיננסי להביא לשקיפות רבה יותר בשוק הקריפטו היפני, בעקבות הפריצה בינואר לבורסת הקריפטו קוינצ'ק (Coincheck). קוינצ'ק פיצתה בחודש שעבר 260 אלף מלקוחותיה, שמהם נגנבו בפריצה מטבעות NEM, בסכום של 46.3 מיליארד ין יפני (כ-435 מיליון דולר).

רוב הביטקוינים נרכשים בכסף יפני
 רוב הביטקוינים נרכשים בכסף יפני

ביום שישי האחרון הורתה FSA לשתי בורסות קריפטו יפניות אחרות להקפיא את פעילותן, בשל אי-עמידה בכללי הרגולציה.

בשבוע שעבר דווח כי חברת הברוקראז' היפנית מונקס (Monex Group) תרכוש החודש את קוינצ'ק תמורת כ-33 מיליון דולר. מונקס, החברה השלישית בגודלה בשירותי המסחר המקוונים בניירות ערך ביפן, מתכוונת בהמשך להנפיק את מניותיה של קוינצ'ק בבורסת טוקיו.

לפי נתוני ה-FSA, מספרם של היפנים הסוחרים במרווחים או חוזים עתידיים על ביטקוין מגיע לכ-143 אלף איש. עוד עולה מהנתונים, כי מחזור המסחר השנתי בביטקוין צמח ביפן בשנים האחרונות, מ-22 מיליון דולר ב-2014 ל-97 מיליארד דולר ב-2017.

לעומת זאת, באותה תקופה זינקו מחזורי המסחר במרווחים או בחוזים עתידיים על ביטקוין, מ-2 מיליון דולר בלבד בשנת 2014 ל-543 מיליארד דולר ב-2017. כ-60% מרכישות הביטקוין בעולם מתבצעות כיום באמצעות הין היפני, לעומת 19% הנעשות באמצעות הדולר האמריקאי, ופחות מ-3% באמצעות האירו, לפי נתוני אתר CryptoCompare.

הביטקוין, המחזיק בנתח של 44% מכלל שוק המטבעות הדיגיטליים, לפי נתוני CryptoCompare, נסחר היום לפי שער של כ-6,800 דולר. מחירו הנוכחי משקף לביטקוין שווי שוק של כ-116 מיליארד דולר - הנמוך ב-51% משוויו בתחילת 2018.