אחרי 5 שנות בוררות: סכסוך גרטלר-גרטנר בדרך לסיום

עורכי הדין של היהלומנים הניצים עמלים כבר על כתבי הסיכומים לבורר הבכיר אורי גורן • הרקע לסכסוך: שותפות עסקית שהתפרקה

דן גרטלר    / צלם: ראובן קפוצ`ינסקי
דן גרטלר / צלם: ראובן קפוצ`ינסקי

הסכסוך רווי היצרים על עשרות מיליוני הדולרים בין איש העסקים דן גרטלר, לבין אנשי העסקים האחים משה ומנדי גרטנר, מתקרב לסיום. לפי מידע שהגיע לידי "גלובס", הליך הבוררות שמתקיים בסודיות רבה בין דן גרטלר לאחים גרטנר מאז שנת 2013 בפני נשיא בית המשפט המחוזי לשעבר, השופט בדימוס אורי גורן, עומד להגיע לסיומו.

ל"גלובס" נודע כי בימים אלה עמלים עורכי הדין שמייצגים את הצדדים - אביגדור (דורי) קלגסבלד ובעז בן-צור מטעמו של דן גרטלר; ומשרד ש. הורוביץ (אלקס הרטמן) והמשרד ברקמן וקסלר בלום ושות' (רון ברקמן), מטעמם של האחים גרטנר - על כתבי הסיכומים בבוררות. לאחר הגשת הסיכומים השופט גורן צפוי לפרסם את פסק הבוררות.

הרקע לסכסוך בין היהלומנים הוא שותפות עסקית שהייתה ביניהם מאמצע שנות האלפיים. באותן שנים רכש גרטלר, בשותפות עם איל-ההון בני שטיינמץ, כמה מכרות נחושת וקובלט מהממשלה בקונגו. גרטלר הפך די במהרה לאחד מאנשי העסקים המקושרים בקונגו, והוא פיתח ידידות עמוקה עם מנהיג המדינה באותה תקופה, ג'וזף קבילה.

בהמשך, הצטרפו לחברה שהקימו גרטלר ושטיינמץ, ניקנור, האחים גרטנר - יהודים חרדים שמתגוררים בלונדון, שנחשבו למקורבים לפוליטיקאים בכירים במפלגת "דגל התורה", בהם יעקב ליצמן, כיום סגן שר הבריאות. לפי הפרסום ב"הארץ", מי שתיווך בין גרטלר לאחים גרטנר היה עו"ד יעקב וינרוט, פרקליטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

בתחילת דרכה, ניקנור שגשגה והצליחה. ביולי 2006 גייסה החברה בשוק ההון בלונדון, 400 מיליון דולר לפי שווי חברה של 1.5 מיליארד דולר. לפי פרסום ב"גלובס" מיום ההנפקה, נחושת, המתכת שאותה הפיקה ניקנור במכרות השונים בקונגו, נחשבה לסחורה העיקרית המיוצאת מקונגו, ולגורם העיקרי לצמיחה בכלכלת המדינה.

אלא שעל רקע המשבר הכלכלי של 2008, והירידות במחירי חומרי הגלם, נפגע מצבה הכלכלי של החברה; ובסופו של דבר היא נרכשה על-ידי ענקית הכרייה השווייצרית גלנקור. אז נגמרה גם השותפות העסקית בין גרטלר לאחים גרטנר, ובטונים צורמים. האחים טענו כי בתקופת השותפות, לקח מהם גרטלר מאות מיליוני שקלים שלא בצדק. גרטלר הכחיש את הטענות נגדו, והעלה טענות משלו נגד האחים גרטנר והתנהלותם.

היות שהצדדים הניצים רצו לשמור על הסכסוך ביניהם בחשאיות, הוא הועבר להליך בוררות בפני השופט (בדימוס) גורן, אחד מהבוררים המובילים במדינה. רק כדי לסבר את האוזן, לפי ההערכות, גורן גובה בין 2,000 ל-2,500 שקל לשעת בוררות; והליך הבוררות המדובר התמשך על פני שעות רבות.

סנקציות אמריקניות נגד גרטלר

נזכיר, כי דן גרטלר מגיע אל הישורת הסופית של הבוררות בינו לבין האחים גרטנר, במצב רגיש. לפני שלושה וחצי חודשים, ב-21 בדצמבר 2017, ספג גרטלר מכה קשה כשהמחלקה האמריקאית למסחר של הבית הלבן, כללה את גרטלר ברשימת המפוקפקת של 52 גופים ואנשים שארה"ב החליטה להטיל עליהם סנקציות בשל "הפרת זכויות אדם ושחיתות". לפי ההחלטה, הוקפאו נכסיו של גרטלר הנמצאים בתחום השיפוט של ארה"ב, ובנוסף ייאסר על אמריקנים לקיים עימו יחסי מסחר.

לפי הודעת המחלקה למסחר באמריקה, הסיבה לסנקציות האמריקניות נגד גרטלר, היא יחסיו עם צמרת הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו שבאפריקה. "דן גרטלר הוא איש עסקים ומיליארדר בינלאומי, שצבר את הונו באמצעות מאות מיליוני דולרים בכרייה אטומה ומושחתת (של נחושת וקובלט), ובעסקות נפט ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו", לשון ההודעה. עוד לפי ההודעה, "גרטלר ניצל את ידידותו הקרובה עם נשיא הרפובליקה הדמוקרטית ג'וזף קבילה, כדי לשמש כמתווך" .

עורכי הדין הרטמן (מטעמם של האחים גרטנר), קלגסבלד, ובן-צור (המייצגים את גרטלר) סירבו להגיב לדברים.