רוסיה חוסמת את טלגרם בעקבות סירובה לאפשר גישה להודעות

בית משפט במוסקבה קיבל היום את עמדת הרוסקומנדזור, רגולטור האינטרנט הממשלתי של רוסיה, ולפיה על השירות להיחסם - לאחר שאנשיו סירבו למסור לידי הפ.ס.ב, שירות הביטחון הפדרלי, את מפתחות ההצפנה לאפליקציה, ובכך לספק לה גישה להודעות ולנתוני המשתמשים

טלגרם / צילום: רויטרס
טלגרם / צילום: רויטרס

ממשלת רוסיה החלה לחסום במדינה את אפליקציית המסרים המיידים הפופולרית טלגרם - כך מדווחת סוכנות הידיעות המקומית Tass . בית משפט במוסקבה קיבל היום (ו') את עמדת הרוסקומנדזור, רגולטור האינטרנט הממשלתי של רוסיה, ולפיה על השירות להיחסם - לאחר שאנשיו סירבו למסור לידי הפ.ס.ב, שירות הביטחון הפדרלי, את מפתחות ההצפנה לאפליקציה, ובכך לספק לה גישה להודעות ולנתוני המשתמשים. טלגרם נדרשה לעשות זאת עד 4 באפריל.

ב-2016 דרש נשיא רוסיה ולדימיר פוטין משירותי הצ'ט במדינה לספק לרשויות אמצעי פיצוח להצפנות שמוחלות על התכתבויות כחלק ממאבק בטרור. כשהפס.ב, ממשיך דרכו של הק.ג.ב, דרש גם מטלגרם לשתף פעולה, החברה סירבה ונתבעה ע"י הרשות. טלגרם הפסידה במשפט ונדרשה לשלם קנס של 14 אלף דולר כעונש. החברה ערערה לבית המשפט העליון והפסידה גם בערעור.

שירות הביטחון טען כי קבלת מפתחות ההצפנה לא מפרה את הפרטיות של משתמשים מכיוון שאיסוף נתונים על חשודים מסוימים עדיין יצריך צו בית משפט. עורך הדין של טלגרם רמיל אכמטגלייב אמר בתגובה: "זה כמו להגיד 'יש לי סיסמה לאימייל שלך, אבל אני לא שולט באימייל שלך, יש לי רק את האפשרות לעשות את זה", אמר.

פבל דורוב, מייסד טלגרם, פרסם בחודש שעבר הצהרה בטוויטר כי "איומים לחסום את טלגרם אם לא תמסור את המידע הפרטי לא יישאו פרי. טלגרם תמשיך לייצג חופש ופרטיות".

טלגרם הייתה אחת החברות האחרונות שלא התכופפו בפני דרישת פוטין לנטר התכתבויות אלקטרוניות. דורוב סירב כבר בעבר לשתף את הרשויות הרוסיות בנתונים, מה שהביא לכך שממשלת רוסיה אילצה אותו לוותר על השליטה ברשת החברתית VK שהקים עם אחיו. כעת נשאלת השאלה עד כמה המהלך הנוכחי יהיה אפקטיבי: גם אם טלגרם תיחסם רשמית ברוסיה, אזרחי המדינה עשויים לעקוף את המגבלה באמצעות שירותי VPN .