נסוגים לאחור: המשטרה תשחרר 20 מ' ש' שחולטו לרוית ברניב

המשטרה ויו"ר שיכון ובינוי לשעבר הגיעו להסכמה על היקף הרכוש שנתפס וישוחרר בחזרה לידיה, ובכלל זה מרבית הכספים וחשבונות הבנק שנתפסו ע"י המשטרה במסגרת חקירת השוחד לכאורה בשיכון ובינוי

רוית ברניב / צילום: אביב חופי
רוית ברניב / צילום: אביב חופי

המשטרה תשחרר כ-20 מיליון שקל שנתפסו ליו"ר שיכון ובינוי לשעבר, רוית ברניב, במסגרת חקירתה בגין חשד למתן שוחד במסגרת פרשת השוחד לכאורה של שיכון ובינוי באפריקה - כך הודיעו היום (ב') המשטרה ובאת-כוחה של ברניב, עו"ד מיכל רוזן-עוזר, לבית המשפט, לאחר שהגיעו להסכמות על היקף הרכוש של ברניב שישוחרר לידה.

מדובר בנסיגה של המשטרה מעמדה קודמת שהגישה לבית המשפט, ואשר במסגרתה הציעה לשחרר רק 8.6 מיליון שקל לידי ברניב, ולא את כלל ניירות הערך וחשבונות הבנק שנתפסו.

על-פי ההסכמות, כל חשבונות הבנק של ברניב ישוחררו מתפיסה, למעט סך של מיליון שקל שיועברו לקרן החילוט של המדינה, לצורך חילוט עתידי במקרה שברניב תועמד לדין ותורשע. בנוסף, יישאר תפוס כל הנדל"ן שבבעלות ברניב ונתפס באמצעות רישום. זאת, מלבד נכס בגבעתיים שבו לברניב יש חלק קטן בלבד (כשמינית מהנכס רשום על-שמה). בנוסף, ייוותרו תפוסים קרנות על שמה של ברניב. רכבה של ברניב מסוג קרייזלר, שנתפס באמצעות רישום, ישוחרר מתפיסה.

על-פי הודעת המשטרה וברניב, הסכמות אלה תקפות למשך 180 יום.

מדובר בשחרור חלק משמעותי מהתפיסה שבוצעה - המיליונים הרבים במזומן ובניירות ערך. ההסכמות שהושגו מבטאות גם נסיגה מעמדת המדינה שהוגשה לבית המשפט בשבוע שעבר, לפיה יש להשאיר נתח מרכזי מהכספים בידי המדינה ולהחזיר לברניב נתח קטן בלבד. הוסכם להשאיר כ"תפוסים" את הנכסים שהתפיסה שלהם רישומית בלבד ולשחרר את כל המזומן שבבעלות ברניב, והיא יכולה לעשות בכספים אלה ככל העולה על רוחה.

ההודעה הוגשה לבית המשפט לאחר שבשבוע שעבר שלח בית המשפט שלח את המשטרה ויו"ר שיכון ובינוי לשעבר "להידבר" ולנסות להגיע להסכמה על היקף הרכוש של ברניב שנתפס על-ידי המשטרה וישוחרר בחזרה לידיה. ההחלטה ניתנה לאחר שהמשטרה הגישה את תגובתה לבקשתה של ברניב לשחרר רכוש וכספים שתפסה המשטרה במסגרת החקירה נגדה, בהיקף של מעל 20 מיליון שקל, וכן וילה בצפון תל-אביב; נכסים בגבעתיים; קרקע בעמק חפר; רכב מסוג קרייזלר מודל 2015; חשבונות בנק וחשבונות פיננסים אחרים.

לטענת ברניב, תפיסת הרכוש שלה נעשתה באופן לא חוקתי, כ-3 שבועות לאחר חקירתה במסגרת פרשת שיכון ובינוי, ללא כל הצדקה, באופן לא מידתי ולאחר שבית המשפט הביע את עמדתו בנוגע לחולשת הראיות לביסוס החשדות כנגדה.

בתגובה שהגישה המשטרה, היא דחתה את כל טענותיה של ברניב. "התשתית הראייתית כנגד המבקשת (ברניב, א' ל"ו) מבססת אפשרות ממשית לקיומן של עבירות שונות ובין היתר גם עבירות מתן שוחד לעובדי ציבור זרים בהיקפים עצומים, במשך שנים", נכתב בתגובה המדינה, וכן נטען כי "מכיוון שהתועלת שהפיקה המבקשת וחברת שיכון ובינוי מן השוחד, על-פי החשד, עומדת על היקפים עצומים, הרי רכוש בהיקף זה הוא בר-תפיסה לצורך הבטחת החילוט על-פי החוק".

בתגובה מפורט היקף הרכוש שנתפס לברניב, ובין היתר חשבון בבנק פועלים המשותף לברניב ולאביה, ובו סך של כ-4.19 מיליון שקל, מהם כ-3.9 מיליון שקל ניירות ערך סחירים; כספים בחשבון בבנק הפועלים סניף הדר יוסף בסך של כ-4.24 מיליון שקל, מהם כ-4 מיליון שקל ניירות ערך סחירים; חשבון בבנק פועלים סניף הדר יוסף בסך של כ-4.167 מיליון שקל, מהם כ-3.9 מיליון שקל ניירות ערך סחירים; חשבונות המתנהלים בבנק דיסקונט סניף 145 בסך של כ-620,000 שקל; חשבון בבנק לאומי סניף 626 בסך של כ-7 מיליון שקל, מהם כ-5.4 מיליון שקל ניירות ערך סחירים; חשבונות בבתי השקעות: קרנות בחברת מגדל, פניקס ועמיתים מבטחים וילין לפידות על-שם רוית ברניב בסך של כ-5.2 מיליון שקל.

כמו כן נתפסו נכסי נדל"ן, כאמור, ובהם שתי דירות, חלקה של ברניב רוית (כשמינית) בדירה נוספת, קרקע חקלאית על-שם ברניב רוית, שערכה לא ידוע ודירת המגורים, קוטג' דו-משפחתי על-שם רוית ברניב ואבי צבי. כן נתפס רכב מסוג קרייזלר, כאמור.

המדינה ציינה בתגובתה לבקשה לשחרור רכושה של ברניב כי "לאור ההתפתחות בחקירה, שטרם מוצתה בעניינה של החשודה, היא מתנגדת לשחרור גורף של הרכוש שנתפס". עם זאת, בתגובה צוין כי על-מנת לאפשר לברניב להמשיך ולנהל את חייה, מוצע הסדר בנוגע לשחרור חלק מנכסיה. על -פי ההסדר: סך של כ-8.6 מיליון שקל, שהם מחצית מניירות הערך התפוסים, יועברו לניהול יחידת החילוט באמצעות בית השקעות שנבחר במכרז האפוטרופוס הכללי; יתרת ה-8.6 מיליון שקל בניירות ערך תשוחרר מתפיסה.

עוד מוצע כי סך של 1.7 מיליון שקל, שהם כל הכספים התפוסים בחשבון הבנק על שם ברניב, וכן מחצית מהכספים התפוסים בחשבונות המשותפים לה ולצבי אבי, יועברו לחשבון קרן החילוט המנוהל על-ידי האפוטרופוס הכללית; חשבונות הבנק ישוחררו לפעילות שוטפת; נכסי הנדל"ן יישארו תפוסים רישומית; החשבונות בבתי השקעות שנתפסו יישארו תפוסים רישומית; ישוחרר רכבה בכפוף למתן ערבויות; יופקד סכום ערבות (שייקבע על-ידי יחידת החילוט) בחשבון קרן החילוט לצורך הבטחת ירידת הערך של כלי הרכב; צו המניעה במשרד הרישוי יהיה תקף וברניב תתחייב שהרכב לא יימכר ולא יועבר לצד ג'; וכן יירשם שיעבוד לטובת יחידת החילוט באפוטרופוס הכללי בפוליסת ביטוח על-שם ברניב.

לאור הצעת ההסדר, בית המשפט קבע כי "מצופה מהצדדים להידבר ביניהם", ושלח אותם למשא-ומתן על היקף הרכוש שישוחרר; וכך אכן היה: בימים האחרונים ניהלו הצדדים משא-ומתן בנוגע להיקף הרכוש שישוחרר, ובסופו הגיעו הצדדים להסכמות שהוגשו היום לבית המשפט.

הרקע לתפיסת רכושה של ברניב היה החקירה שמנהלת המשטרה בחשד למתן שוחד על-ידי גורמים בשיכון ובינוי לעובדי ציבור זרים באפריקה בתמורה לקידום פרויקטים. ברניב כיהנה כיו"ר דירקטוריון שיכון ובינוי בע"מ וחברה בדירקטוריון חברות בקבוצת שיכון ובינוי בין השנים 2007-2012. בין היתר היא כיהנה כדירקטורית בחברת שיכון ובינוי SBI תשתיות בע"מ (המוחזקת ב-100% על-ידי שיכון ובינוי בע"מ), אשר אחראית על כל הפעילות הבינלאומית של חברת שיכון ובינוי בע"מ.

ברניב חשודה בביצוע עבירות פליליות של מתן שוחד לעובד ציבור זר, עבירות מנהלים בתאגיד (לרבות הפרת אמונים, רישום כוזב במסמכי תאגיד), עבירות על חוק ניירות ערך, עבירות מס, קשירת קשר ועבירות הלבנת הון.