תוכן מקודם

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

לנהל אחרת: גם מראש הפירמידה אפשר לעשות דברים באופן שונה

לשבת יחד עם העובדים הזוטרים, לתת לכל עובד לבטא את עצמו בישיבות הנהלה, להשתמש במדעי הרוח בניהול השוטף • ארבעה מנהלים בינלאומיים מצליחים, שמחזיקים בפילוסופיית ניהול לא שגרתית

ניהול יצירתי תורם לארגון ולעובדים /צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
ניהול יצירתי תורם לארגון ולעובדים /צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

*** הכתבה בשיתוף אופל

לכל מנהל ומנהלת יש את הסיפור האישי המיוחד שלהם. יש מי שזכו בתכונות אופי מיוחדות, שמסייעות להם ברכישת אמון העובדים, אחרים יודעים לפצח כל בעיה עד לרמת מיקרו-דיוק ויש מי שהמרפקים שלהם חזקים מכל קיר אפשרי. כחלק מפעילות "המנהלים של ישראל" של גלובס ואופל, ועל מנת לספק לכם חומר למחשבה לקראת הבחירה במנהל/ת זה או אחר, אספנו ארבעה סיפורים על מנהלים מיוחדים. כל אחד מהם מעיד על סגנון ניהולי ייחודי.

טוני שיי - מנכ"ל Zappos.com

זאפוס הוא אתר מקוון שמתמחה במכירת ביגוד ונעליים. מי שעומד כיום בראש החברה, הוא טוני שיי, שנמצא בתפקיד מאז 1999. לתפקיד המנכ"ל הגיע שיי אחרי שמכר סטארטאפ שייסד למיקרוסופט, בסכום של 265 מיליון דולר. על אף מעמדו הרם בחברה, שיי מעדיף לשבת יחד עם העובדים עצמם באותו מתחם במשרדי החברה בלאס וגאס, על אותם כיסאות וליד אותם שולחנות בדיוק, ממש כמו אלה הניתנים לעובדים שרק החלו את דרכם בחברה כמוקדנים.

לשיי פילוסופיה ניהולית שעושה שימוש במודל של מבנה ארגוני שנקרא הולוקרטיה, שבה למעשה לא קיימת שדרה ניהולית מסורתית, אלא ישנם מעגלי עבודה בהם כל עובד לוקח חלק. למעשה, במסגרת ההולוקרטית, לעובדים אין תפקיד מוגדר. כל אחד מהם נמצא במעגלי עבודה שונים, במקביל, וכולם לוקחים יחד את האחריות. בראיון ל-Business Insider לפני כמה שנים, סיפר שיי כי הגישה הזאת תורמת לסביבת עבודה שבה עובדים מרגישים יותר בטוחים לקחת חלק בקבלת ההחלטות בחברה וחשים שיש עליהם יותר אחריות והדבר אפילו משפר את יחסי העבודה ביניהם.

להחלטה של שיי על מודל העבודה ההולוקרטי יש השלכות חיוביות נוספות על העובדים, ברמה הפיזית. מאחר ואין למנהלים הבכירים משרדים מרווחים יתר על המידה, עשרות העובדים בה, ממוקמים די קרוב אחד לשני, אבל עדיין בסביבה מרווחת של למעלה משישה מטרים רבועים לכל עובד, לשם מרחב אישי.

בוב בשק - מנכ"ל Bain & Co, חברת ייעוץ ניהולי

חברת Bain & Co היא אחת משלוש חברות הייעוץ הניהולי הגדולות ביותר בארה"ב. בוב בשק הוא אחד השותפים הבכירים בחברה, ועד החודש שעבר שימש גם המנהל הבינלאומי שלה. בשנת 2016 נבחרה החברה כמקום מספר 1 לעבוד בו, על פי סקר של חברת ההשמה האמריקנית Glassdoor. במקביל לכך, נבחר בשק כמנהל בעל אחוזי האהדה הגבוהים ביותר, כשגם בשנה שלאחר מכן הוא כיכב גבוה ברשימה (הפעם "רק" במקום השביעי). אולם ב-2016, הצליח בשק להגיע לראש הרשימה ולהקדים מנהלים מיתולוגיים כמו מארק צוקרברג מפייסבוק ולארי פייג' מגוגל.

אחד המאפיינים הבולטים של בשק, כפי שציינו עובדיו בסקר של Glassdoor, הוא שיתוף העובדים שלו בכל. אצל בשק, כל עובד, גם הזוטר והחדש ביותר, רשאי, ואף מתבקש, להשמיע את דעתו בישיבות צוות גדולות ובהכשרות עובדים. כן, בדיוק כך - ההחלטות החשובות לא מתבצעות בחברה רק ברמת הדרג הניהולי, אלא גם על ידי עובדים זוטרים בה ששוטחים את רעיונותיהם. הדבר נכון גם לגבי ישיבות בהשתתפות המנכ"ל, שבחברות רבות הן מחוץ לתחום של עובדים מדרג בינוני ומטה. ובכן, לא אצל בשק. אצלו ישיבות עם המנכ"ל הן בהשתתפות כלל העובדים ואם יש צורך, אז נערכות מספר ישיבות, בכל פעם עם קבוצת עובדים אחרת, כשכל אחד רשאי להשתתף בהן ולהשמיע את דעתו. לא לחינם, הוא זכה ב-2016 ל-99% הערכה חיובית מעובדיו (ובשנה לאחר מכן, 2017, ל-98%).

ניהול עם ערך מוסף /צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
 ניהול עם ערך מוסף /צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

קרלי פיורינה - לשעבר מנכ"לית HP, וכיום בכירה במפלגה הרפובליקנית בארה"ב

קרלי פיורינה שימשה כמנכ"לית HP בין השנים 1999-2005. בניגוד לחלק גדול מהמנהלים, המתמקדים רק בתארים שרלוונטיים, לכאורה, לעולם הניהול או לעולם התוכן שבו הם עוסקים, פיורינה עשתה את התואר הראשון שלה בהיסטוריה של ימי הביניים ובפילוסופיה, באוניברסיטת סטנפורד. למרות הטענה שעם תואר בהיסטוריה ובפילוסופיה אי אפשר לעשות הרבה, פיורינה הצליחה להגיע בסוף לתפקיד המנכ"לית של אחת מענקיות הטכנולוגיה הגדולות בעולם. היא עבדה תחילה כפקידת קבלה וכמורה ולאחר מכן כנציגת מכירות ב-AT&T, שם התקדמה לתפקיד מנהלת זוטרה, בהמשך לסמנכ"לית ולאחר מכן למנהלת הפעילות של הקבוצה בצפון אמריקה. הטיפוס המהיר במדרגות הניהול הסתיים, לבסוף, כאשר בשנת 1999 עברה מתפקיד מנהלת אזור צפון אפריקה של AT&T וחברת הבת שלה, Lucent, לנהל את HP.

בראיון לעיתון USA Today ב-2001, סיפרה פיורינה שהתואר הראשון שלה בהיסטוריה ובפילוסופיה שימש אותה מאד בקריירה, בייחוד הידע שצברה על המעבר מימי הביניים לתקופת הרנסנס, שסייע לה לעצב את התפיסה שלה לגבי הטכנולוגיה - לדבריה, לא משנה עד כמה היא מתפתחת, עדיין לא ראינו כלום. בנוסף, בכנס של המפלגה הרפובליקנית ב-2016, סיפרה פיורינה שגם הצורך להתמודד עם כמויות גדולות של חומר ולזקק אותו למהות כפי שנעשה בלימודי היסטוריה, יחד עם הלוגיקה שעומדת בבסיסה של הפילוסופיה, נתנו לה כלים רבים להמשך הדרך. גישתה החינוכית היא שיש ללמד את כולם מקצועות הומניים ומדעי הרוח, כמו מוזיקה, אמנות, פילוסופיה והיסטוריה. פיורינה, אגב, סיימה לאחר מכן גם תואר במנהל עסקים ובמידענות.

אופרה ווינפרי - מנכ"לית רשת כבלים וחברת הפקה ולשעבר מנחת טלוויזיה

השם אופרה ווינפרי מרפרר לתוכנית האירוח המצליחה שהנחתה, לעולם השואו-ביז ולפילנתרופיה. שלושה דברים שאינם קשורים למנכ"לית המצליחה של רשת הכבלים "אוקסיג'ן" וחברת ההפקה "הארפו".

כיום ווינפרי היא אחת הנשים החזקות ביותר בעולם. בדוח של פורבס משנת 2015, נכתב עליה כי סגנון הניהול הייחודי שלה נשען על פילוסופיית מנהיגות שמעדיפה להשקיע באנשים, חזון וערכים. ווינפרי, כך מספרים, מכירה כל אחד מהעובדים שלה בשמו הפרטי, את ההיסטוריה שלו, את הסיפור המשפחתי ואת הקשיים עימם הוא מתמודד. העובדים בחברות של ווינפרי יודעים שניתן לדבר איתה בגובה העיניים, להעלות כל סוגיה, לקבוע פגישה, אם צריך, מבלי לעבור במדרגות הניהוליות המקובלות.

עוד נכתב בדוח כי ווינפרי תמיד פתוחה להתנסויות חדשות, המאפשרות לה להוביל את העסקים שברשותה לעולמות תוכן נוספים ולהתרחב באופן תמידי. תכונה ניהולית חשובה נוספת בה היא מחזיקה לפי פורבס, היא האכפתיות הרבה מאנשים שנמצאים מחוץ למעגל הקרוב שלה, מה שגם גורם לה לזכות בכבוד ציבורי רב.

ווינפרי אף מציבה לעובדים שלה לא רק יעדים עסקיים, אלא גם חברתיים וחזוניים. למשל, לפעול למען הקהילה ולהתנדב. כך, היא מתמרצת את העובדים להצטיין גם במישור הפילנתרופי, שבו היא מאוד מאמינה.

המנהל של ישראל

אלו היו כמה דוגמאות למנהלים בעלי פן בלתי שגרתי, שיוצאים מגדר הרגיל. להם, מן הסתם, לא תוכלו להצביע בפעילות "המנהלים של ישראל", אבל יש לנו 30 מועמדים בתחומים מגוונים, ששטחו בפנינו את פילוסופיית הניהול שלהם ומקווים כי תתחברו אליהם ותסייעו להם לזכות בתואר המנהל/ת של ישראל.

הפעילות המדוברת נמצאת כעת בשלב ההכרעה. כל מה שעליכם לעשות כעת זה להיכנס לאתר הייעודי של התחרות, לעיין בפרופילים של המועמדים הסופיים להתרשם מפועלם ומהאני מאמין שלהם, ולאחר מכן להצביע למועמד/ת המועדפ/ת עליכם. ההכרזה על הזוכה תערך ב-3.5.18. הפרס למנצח: OPEL INSIGNIA למשך חצי שנה וקורס ייחודי לשדרוג הקריירה. שלושת המועמדים שיגיעו למקומות הראשונים, יזכו לחשיפה מצולמת באתר גלובס.

להצבעה בפעילות המנהלים של ישראלהקליקו כאן

יומן קורונה:
ניוזלטר יומי על כל מה שצריך לדעת
הרשמה
הרישום נכשל
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988