רו"ח שחר זיו: "אין דבר מסוכן מהתמכרות למינוף יתר"

כך אמר רו"ח שחר זיו, שותף מנהל של BDO, בוועידת הנדל"ן של "גלובס" • זיו הוסיף כי "בתקופה הזו שיש ריביות זולות ונזילות יש לנצל את הגיאות בשווקים לייצוב גם ברמה הלאומית, גם ברמת החברות וגם ברמת הפרט"

רו"ח שחר זיו, שותף מנהל ב-BDO / צילום: איל יצהר
רו"ח שחר זיו, שותף מנהל ב-BDO / צילום: איל יצהר

"אין דבר יותר מסוכן מהתמכרות למינוף יתר וצריכים לנצל את הגיאות הנוכחית במקורות מימון לייצוב המשק, החברות, והפרטיים", כך אמר היום (ד') רו"ח שחר זיו, שותף מנהל בפירמת BDO, בוועידת הנדל"ן של "גלובס".

זיו החל את דבריו בהתייחסות לירידה במספר התחלות הבנייה וטען כי מקורה במבנה הארנונה המעוות שהופך את המגורים לנטל תקציבי על הרשויות המקומיות. "הנושא הקריטי לטווח הקרוב הוא ההיצע" אמר זיו "אין מגבלה פיזית על בניית דירות נוספות. יש ערים בעולם הרבה יותר קטנות בשטחן מישראל שיש בהם יותר אוכלוסייה מאשר במדינת ישראל. אין חוסר ממשי בהיצע בתחומי נדל"ן אחרים שנתונים לאותה מערכת בירוקרטית כמו נדל"ן למשרדים ולמסחר - מה שיותר ממרמז על שורש הבעיה". זיו המשיך וסיפר כי הבנייה לגובה יכולה להיות פיתרון לבעיות הגודש בערים. "מהירות הנסיעה הממוצעת בכניסה לתל-אביב היא 10-15 קילומטר לשעה" אמר זיו "הרכבת הקלה נוסעת 20-25 קמ"ש. סתם לשם המחשבה. ב-2017 הקימו בסין שני בניינים של מעל 100 קומותו בגובה של 600 ומשהו מטרים. בשני הבניינים האלה שתי חברות יפניות השיקו מעליות שמהירותן 75 קמ"ש - זו אם תרצו המכונה האוטונומית השיתופית היחידה שכבר עובדת וזה המקום לשאול האם העידוד של בנייה לגובה היא לא מחשבה שווה להקדיש לה זמן".

בחלק המרכזי של דבריו ביקש זיו להתייחס לניתוח שנערך ב-BDO על מצב המשק בדגש על המימון. "הניתוח שלנו מתחיל מהסתכלות קצת יותר מגבוה על מצבנו" אמר זיו והראה כי מאז 2005 עד 2017 ישראל התקרבה לקבוצת המדינות הדומות לה במאפייניהן מבחינת התוצר לנפש ובחוסן הפיננסי. זיו פירט שורה של פרמטרים שבהם חל בשנים האחרונות שיפור משמעותי: דירוג האשראי של המדינה, יחס הלימות ההון של הבנקים, מרווחי האשראי, מספר השחקנים בשוק האשראי בדגש על חברות אשראי חוץ בנקאיות וקרנות פרטיות, מקורות המימון החוץ בנקאי ובראשם גיוסי אג"ח קונצרני וירידת יחס החוב לתוצר של המדינה.

זיו אמר כי למרות שיש לישראל הרבה מה להשתפר בתחומים כמו הפריון, התוצאה של השינויים של השנים האחרונות היא "שיפור דרמטי בשוק מקורות האשראי והעובדה שאנחנו נמצאים בתקופה הזו כבר כמה שנים גורמת למקבלי החלטות לרצות להגדיל סיכונים. אין דבר יותר מסוכן מהתמכרות למינוף יתר כי רבות מהמדינות שעמדו ברמות דומות לשלנו איבדו את מעמדן".

בסיכום דבריו אמר זי כי "אני רוצה לחדד שתי טעויות. טעות מסוג אל"ף היא צמיחה יותר איטית וזה בר תיקון. טעות מסוג בי"ת, מינוף יתר, מביאה כמעט בוודאות לאירוע של משבר שתוצאותיו אינן ברות תיקון, ומשברים כלכליים וגיאו פוליטיים הם חלק טבעי ממחזור חיים. לכן דווקא בתקופה הזו שיש ריביות זולות ונזילות יש לנצל את הגיאות בשווקים הפיננסית לייצוב גם ברמה הלאומית, גם ברמת החברות וגם ברמת הפרט" סיכם זיו.